ادای احترام به زنده یاد "رضا سقایی "خواننده شهیر لرستان

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۲۳:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۲۰۹۳۰۷
ادای احترام به زنده یاد رضا سقایی خواننده شهیر لرستان
همزمان با یازدهمین سالگرد درگذشت هنرمند شهیر موسیقی لری استاد " رضا سقایی "، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به همراه معاونین، مدیران و کارشناسان ستادی این اداره کل بر مزار این هنرمند فقید حاضر شدند.

 به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان، عصر دوشنبه بیست و هشتم تیر ماه ۱۴۰۰ ، احمد حسین فتایی؛ مدیر کل به همراه فرید رحمتی و رضا نیازی معاونین هنری و فرهنگی، حبیب جمشیدی؛ مسئول حراست، سجاد شفیعی؛ مسئول روابط عمومی، حشمت فتحی؛ کارشناس موسیقی اداره کل و استاد محمد میرزاوندی؛ رییس انجمن موسیقی استان، با حضور در قطعه هنرمندان و نام آوران بهشت رضا خرم آباد، با اهداء گل و قرائت فاتحه بر مزار استاد رضا سقایی، یاد و خاطره این هنرمند شهیر موسیقی لرستان را زنده نگه داشتند.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه این استاد فقید، گفت: موسیقی لرستان با استاد رضا سقایی در سطح کشور مطرح شد و این استاد فقید بر قله موسیقی لرستان ایستاده است.

او تصریح کرد: هنرمندان جوان موسیقی لرستان می بایست از ذخایر ماندگار آثار استاد سقایی بهره لازم را گرفته و مسیر این هنرمند فقید را ادامه دهند.

 فتایی گفت: تکریم هنرمندان و اصحاب فرهنگ استان یکی از مهمترین وظایف ماست که باید تلاش کنیم در قید حیات این عزیزان نمود و ظهور بیشتری داشته باشد و با درگذشت هر یک از این عزیزان این تکریم و احترام ادامه یابد.

 زنده یاد «محمدرضا سقایی» معروف به «رضا سقایی» در ۲۰ فروردین سال ۱۳۱۸ در محله کهن پشت بازار شهرستان خرم‌آباد متولد شد و به علت شرایط ویژه آن زمان در دوران ابتدائی درس را رها و به کار خیاطی مشغول شد صدای اهورایی و رسای وی در دوران نوجوانی و جوانی چنان با موسیقی فولکور لری عجین شده بود که بلبلان چهچه خوان در مقابل وی سر تعظیم فرود می‌آوردند.

 زنده‌یاد «سقایی» هنرمند حماسه‌سرا در سال ۱۳۶۶ بر اثر ترکش از ناحیه سر در جریان بمباران متجاوزان بعثی به شهر ازنا به درجه رفیع جانبازی جنگ تحمیلی نائل گردید.سقایی در دی‌ماه ۱۳۸۲ پس از سال‌ها خاموشی در جریان ضایعه‌ی تأسف‌بار زلزله‌ی بم برای دقایقی بر روی سِن «مویه‌ای» جهت همدردی و جمع‌آوری کمک به هم‌وطنان آسیب‌دیده سر داد.

 روز سه‌شنبه در تاریخ ۸ تیرماه ۱۳۸۹در بخش سه بیمارستان ساسان تهران، تحت درمان قرار گرفت ولی متأسفانه پس از نه روز بستری، حالش رو به وخامت گذاشت و به بخش ICU انتقال و در تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی به رحمت ایزدی رفت.

  پیکر وی در تاریخ ۳۱تیر ۱۳۸۹ در مقابل تالار وحدت تهران با حضور و تنی چند از چهره‌های فرهنگی و هنری کشور تشییع و به زادگاهش خرم‌آباد منتقل شد و در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۹ طی مراسم باشکوهی با حضور پرشور مردم، اهالی فرهنگ و هنر و از مسئولان لشکری و کشوری با تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان خرم‌آباد به خاک سپرده شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز