اربیل عراق نخستین گام در شکوفایی تجارت بین‌الملل آذربایجان‌غربی

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۱۷:۰۷:۴۱
کد خبر: ۱۲۸۵۲۶۱
یکی از رخدادهای مهم و حساس در یک هفته گذشته استان، دیدار محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل عراق است

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، یکی از رخدادهای مهم و حساس در یک هفته گذشته استان، دیدار محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل عراق است. ماحصل این دیدار تفاهم نامه ۱۴ بندی است که ۲ طرف بر گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری تاکید کرده اند. لازم به ذکر است که اربیل و آذربایجان غربی، ۲ استان هم مرز هستند و مرز تمرچین - حاج عمران، مرز مشترک بین این ۲ استان به شمار می رود که از نظر استراتژیک ایجاد ارتباط دوستانه و همکاری دو طرفه می تواند مشکلات اقتصادی طرفین را تاحدودی حل کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری توسط محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل عراق گفت:  در این تفاهم نامه ۲ طرف بر اجرای توافق های قبلی و تداوم توسعه مناسبات دوجانبه پس از بحث و بررسی و تبادل نظر کارشناسی در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند.

نادر صادقی اضافه کرد: بر اساس این تفاهم نامه طرفین توافق کردند در راستای تسهیل در توسعه مبادلات تجاری، نسبت به تشکیل شرکت های مشترک حمل و نقل در اسرع وقت اقدامات لازم انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت استان در حوزه های مختلف ادامه داد: در این تفاهم نامه طرفین آمادگی خود را جهت توسعه صنعت توریسم، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و تخصصی و تبادل تورهای مسافری و ورزشی اعلام داشتند.

صادقی با اشاره به تجارب ارزنده جمهوری اسلامی ایران در توسعه بخش صنعت با رویکرد صنایع کوچک و متوسط، گفت: در این تفاهم نامه آذربایجان غربی آمادگی خود را در راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی غذایی، کنسانتره و آب میوه و فرآورده های لبنی مطابق با ضوابط وزارت بازرگانی اقلیم کردستان عراق با مشارکت بخش خصوصی اعلام  کرد.

بررسی روند ایجاد منطقه مشترک تجاری صنعتی در مبادی مرزی استان های آذربایجان غربی و اربیل، بررسی امکانات فنی برای برقراری خطوط پروازی بین شهرهای ارومیه و اربیل، هماهنگی و اطلاع رسانی لازم درخصوص رویه های استاندارد و مقررات فنی ۲ استان، فعالیت ۲۴ ساعته مرز تمرچین و حاج عمران و اتخاذ تمهیدات لازم برای پلاک گذاری خودروهای سواری عراقی در پایانه مرزی تمرچین از جمله موارد مطرح شده در این تفاهم نامه است.

استاندار اربیل عراق، یکشنبه هفته جاری در صدر هیاتی به آذربایجان غربی سفر کرده بود؛ در این سفر که سه روز به طول انجامید، امید عبدالرحمان حسن از ظرفیت های آذربایجان غربی بازدید کرده و با مقامات آذربایجان غربی به گفت و گو نشست.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به جایگاه اربیل عراق برای این استان، گفت: سطح تراز روابط اقتصادی ایران و این‌منطقه باید افزایش یابد که این ظرفیت نیز به خوبی وجود دارد.

محمدصادق معتمدیان در دیدار استاندار اربیل عراق که پس  از استقبال رسمی از "عبدالرحمان حسن" برگزار شد، افزود: روابط جمهوری اسلامی با منطقه شمال عراق،   روابط مستحکمی است که امیدواریم این نشست ها سبب ارتقای بیش از پیش روابط طرفین شود.

وی اضافه کرد: به دلیل اشتراکات موجود، مراودات فرهنگی ایران و شمال عراق گسترده است.

اولویت اربیل عراق توسعه اقتصادی با ایران

استاندار اربیل عراق هم در این دیدار گفت: یکی از اولویت های این استان توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران است.

امید عبدالرحمان حسن بیان کرد: بیشتر کالاهای  موجود در استان اربیل کالاهای ایرانی است که ما از حضور شرکت های ایرانی در اربیل استقبال می کنیم.

وی افزود: روابط تجاری و اقتصادی آذربایجان غربی با استان اربیل از طریق مرز تمرچین پیرانشهر اهمیت زیادی دارد که باید این روابط گسترش یابد.

پس از این دیدار، جلسه تخصصی بررسی راهکارهای رفع مشکلات مرزی و تجاری بین ۲ استان آذربایجان غربی و اربیل عراق برگزار شد و ۲ طرف در عالی ترین سطح در آن شرکت کردند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم حل مشکلات مرزی بین این استان و اربیل عراق، گفت: نگاه ما برای توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه، ویژه است.

معتمدیان افزود: راههای همکاری گسترده ای بین ۲ استان وجود دارد که می توان با اهتمام در راستای ارتقای مراودات و تعامل بیشتر، گام های بلندتری در این خصوص برداشت.

وی با بیان اینکه حساب ویژه ای روی مرز تمرچین برای توسعه تجارت آذربایجان غربی باز کرده ایم، اضافه کرد: در صدد هستیم با بازکردن مسیرهای ویژه از طریق این مرز، هم از مرز ابراهیم خلیل منطقه شمال عراق استفاده  و هم از طریق زمینی خیلی از کالاهای مورد نیاز سوریه را تامین کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه افزایش ترددها از طریق اربیل از جمله برنامه های ماست، ادامه داد: می توان از ظرفیت این منطقه برای دسترسی به عتبات عالیات و اعزام زائران از این طریق استفاده کرد که البته این امر سابقه تاریخی زیادی نیز دارد.

معتمدیان با قدردانی از استاندار اربیل عراق در خصوص برگزاری نمایشگاه اخیر در این منطقه، بیان کرد: ما آماده هستیم که نمایشگاهی از تولیدات استانی را در اربیل و دهوک عراق برگزار کنیم.

وی همچنین بر توسعه مراودات بین اربیل عراق و آذربایجان غربی در حوزهای گردشگری به ویژه گردشگری درمانی تاکید کرد و گفت: نگاه ما در روابط ۲ جانبه، توسعه حداکثری و همه جانبه است و حد و مرزی برای گسترش روابط قائل نیستیم.

وی ادامه داد: هرقدر این روابط توسعه یابد، ضریب امنیت ما بالاتر خواهد رفت.

استاندار آذربایجان غربی بر برقراری پرواز بین ارومیه و اربیل تاکید کرد و ادامه داد: این پرواز را می توانیم با تفاهم ۲ جانبه در سریع ترین زمان ممکن برقرار کنیم که در توسعه روابط بسیار موثر خواهد بود.

دنبال حل مشکلات تجارت با آذربایجان غربی هستیم

استاندار اربیل عراق هم با قدردانی از اهتمام ویژه استاندار و مدیران استانی آذربایجان غربی در راستای رسیدگی به مشکلات مرزی با شمال کشورش، گفت: ما نیز دنبال حل مشکلات تجارت با این استان هستیم و در این خصوص، آمادگی کامل داریم.

امید عبدالرحمان حسن افزود: در راستای حل این مشکلات نیز اختیار کامل دارم و می توانیم با همراهی همدیگر در این مسیر گام های بلندی برداریم.

وی با اشاره به اینکه مسوولان آذربایجان غربی به دنبال ایجاد زمینه حمل مستقیم کالاها به شمال عراق است، اضافه کرد: برای حل این مشکل و جلوگیری از بیکاری رانندگان طرف عراق، می توان شرکتی مشترک راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: افزایش ساعات کاری، کاهش روزهای تعطیل و مواردی از این دست نیز مشکلاتی هستند که می توان با نشست های مشترک مسوولان فنی در جهت حل آنها گام برداشت.

استاندار اربیل عراق گفت: مدیریت استان اربیل عراق آماده همکاری در راستای میزبانی از نمایشگاه تولیدات آذربایجان غربی در این استان است که امیدواریم مقدمات آن فراهم شود.

تاسیس شرکت مشترک حمل و نقل ایران و عراق راهکار حل مشکلات حمل یکسره بار از تمرچین است

سرکنسول ایران در اربیل عراق هم در این جلسه گفت: تاسیس شرکت مشترک با همکاری آذربایجان غربی و استان اربیل، راهکار حل مشکل حمل یکسره کالا در مرز تمرچین - حاج عمران است.

نصرالله رشنودی افزود: با حمل یکسره کالا از ایران به شمال عراق، سبب بیکار شدن رانندگان این منطقه می‌شود که این امر اجازه انجام آن کار را نمی دهد.

وی اضافه کرد: با راه اندازی این شرکت و استفاده از ظرفیت ۲ طرف مرز، می‌توان این مشکل را حل کرد.

سرکنسول ایران در اربیل عراق ادامه داد: البته کامیون هایی که از شمال عراق به آذربایجان غربی می‌آیند، باید ظرفیت خود را با جاده های این طرف مرز سازکار کنند.

رشنودی بیان کرد: همچنین برگزاری یک دوره آموزشی برای حل مشکلات مربوط به کیفیت و استاندارد در ۲ طرف مرز ضروری است.

رییس اتاق بازرگانی ارومیه هم در این نشست با اشاره به اینکه ناگزیر به حل مشکلات تجاری بین ۲ طرف مرز هستیم، گفت: این امر زمینه را برای استفاده از ظرفیت تجاری آذربایجان غربی و اربیل برای توسعه ۲ منطقه فراهم می‌کند.

حسن انتظار افزود: یکی از مشکلات ما، صادر نشدن سیب آذربایجان غربی به اربیل و شمال عراق است که باید برای حل این مشکل، مساعدت لازم صورت گیرد.

در این جلسه مدیرکل پایانه های مرزی آذربایجان غربی، خبرهای خوبی از وضعیت مرز تمرچین در دوران پساکرونا داشت.

متوسط تردد روزانه در مرز تمرچین – حاج عمران ۱۳۸ دستگاه است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: متوسط تردد روزانه در این مرز ۱۳۸ دستگاه کامیون است که نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

ارسلان شکری با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی تردد در مرز تمرچین طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اضافه کرد: در سال جاری بیش  از ۳۲ هزار دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده است.

وی افزود: تا پیش از کرونا، تردد سالانه مسافر از مرز تمرچین حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که در دوران کرونا کاهش یافت ولی امسال نسبت به سال گذشته چهار تا ۶ برابر شده است.

وی اظهار کرد: ورود روزانه ایرانیان به کشور از مرز تمرچین ۳۷۰ نفر و ورود از اتباع شمال عراق، ۲۰۰ نفر است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: اقدامات غیرضروری در مرز تمرچین به صورت پایلوت به پس کرانه منتقل می شود تا زمینه تسهیل مراودات فراهم شود.

شکری بیان کرد: این امر می تواند در کاهش زمان توقف کامیون ها در مرز بسیار موثر بوده و فرایندها را تسریع ببخشد.

وی با اشاره به اینکه مرز تمرچین ۲۴ ساعته است، گفت: اگر موانعی برای ۲۴ ساعته شدن مرز طرف عراق نیز وجود دارد، می توانیم بررسی کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی افزود: ما ظرفیت حمل یکسره کالا به شمال عراق به ویژه در حوزه کاشی و سرامیک را داریم که امیدواریم موانع این امر رفع شود.

انتهای پیام

نظر شما