بستر مطالبه تحقق شعار سال در آینه قرآن و عترت

۱۴۰۱/۰۲/۱۵ - ۱۰:۵۵:۵۵
کد خبر: ۱۳۲۵۶۱۵
بستر مطالبه تحقق شعار سال در آینه قرآن و عترت
دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید»؛ این کنگره را بستر مطالبه تحقق شعار سال در آینه قرآن و عترت دانست.

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر عادل پیغامی؛ دبیر علمی کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید»  در اولین روز از آیین اختتامیه این کنگره که صبح امروز 14 اردیبهشت ماه، با حضور برخی از چهره‌های بین‌المللی و اعضا هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف در پردیس رضوان دانشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، به مضمون آیه 66 سوره مائده اشاره کرد و گفت: در این آیه از قرآن آمده است: «چنانچه آنها به دستور تورات و انجیل خودشان و قرآنی که از سوی پروردگارشان به سوی آنها نازل شده قیام می‌کردند البته به هر گونه نعمت از بالا و پایین برخوردار می‌شدند، برخی از آنان مردمی میانه‌رو و معتدل، و بسیاری از آنها بسی زشتکار و بد عملند». پیام این آیه این است که پیشرفت و سعادت و موفقیت مادی در گروه اقامه دین است. 

وی با بیان اینکه اقتصاد صرفا به معنی معیشت نیست، گفت: فقر و بیکاری ناشی از این است که اقامه حق نمی‌شود و متاسفانه به قرآن و عترت پایبند نیستیم. 

پیغامی تصریح کرد: کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید» از معدود همایش‌هایی است که موضوع شعار سال را در آینه قرآن و عترت دنبال کرده است و برگزاری بیش از 12 پیش نشست، ارائه 50 مقاله و... از دستاوردهای این رویداد بود که امروز شاهد مراسم اختتامیه آن بودیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سه کلمه محوری اشتغال، اقتصاد و تولید را در شعارهای سال دو دهه گذشته مطرح کردند و در واقع این سه کلید واژه‌ قفل مشکلات ما را حل می‌کنند؛ زیرا بحث اقتصاد مهم است و ما در مسیر جامعه‌سازی، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی نیازمند هستیم که در مسیر تعالیم قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گیریم.

دبیر علمی کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید»، خاطر نشان کرد: امیدواریم مجموعه مقالات ارائه شده در این کنگره در اختیار سیاست‌گزاران و مسئولین کشور قرار گیرد و مثمر ثمر واقع شود.

مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این مراسم به تبیین اهداف و فلسفه برگزاری کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال، تولید در آیینه قرآن و عترت(ع)»  پرداخت.

وی گفت: سعی ما در این بوده که این کنگره صرفا به جنبه علمی و آکادمیک نپردازد و سه ضلع اصلی موثر در فعالیت‌های اقتصادی اعم از فعالان اقتصاد، اساتید دانشگاه و سیاست‌گذاران در برگزاری این کنگره با ما همکاری داشتند و همچنین با کمک بنیاد بهره‌وری و موقوفات آستان قدس رضوی که در حوزه‌های مختلف سلامت، انرژی، کشاوری، عمران و... فعالیت دارد و در واقع یک دولت کوچک در مجموعه آستان  قدس رضوی است برگزار شد.

رجوعی با بیان اینکه این کنگره با حضور 40 نفر از نخبگان دانشگاهی و حوزوی و با ارائه 50 مقاله به کار خود پایان داده است، گفت: هدف ما از برگزاری این کنگره بر اساس سیاست‌های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی گفتمان‌سازی، جریان سازی و شبکه‌سازی نخبگانی فعال در حوزه اقتصاد و اشتغال در آینه قرآن و عترت بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: 12 پیش نشست با حضور بیش از 2 هزار مخاطب به صورت مستقیم در وبینارها، ارائه 250 مقاله علمی در محورهای مختلف و همکاری 60 مرکز دانشگاهی با هدف گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی از دستاوردهای برگزاری این رویداد بزرگ بود.

وی عنوان کرد: با توجه به شعار سال گذشته «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زداییها» و شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» موضوع اقتصاد و تولید مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا کنگره «اقتصاد، اشتغال، تولید» به این دو موضوع مهم پرداخته و چشم‌انداز تمدن نوین اسلامی با رویکرد دانش‌بنیان را مورد توجه قرار داده است.

رجوعی افزود: باید موضوع همایش‌ها و کنگره‌ها را به سمت چالش‌هایی که امروز در اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم سوق دهیم و تورم، گرانی، کاهش قدرت خرید، بیماری‌های مختلف و.... موضوعاتی هستند که در عرصه سیاست گذاری دچار ابهام هستند از همین رو یکی از راههای برون رفت از این مشکلات و معظلات  ارائه راهکار است.

به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) شاید دولت مردان و سیاست گذاران دستشان از پیشنهادات علمی و اجرایی تهی باشد از همین رو نیاز به برگزاری این گونه همایشها داریم.

وی افزود:ما در دانشگاه امام رضا(ع) امیدواریم بتوانیم در سال جاری با ارائه راهکارهای میدانی و عملیاتی برگرفته از تعالیم قرآن و عترت نقش کلیدی‌تری در عرصه حل مسائل و معضلات جامعه داشته باشیم.

رجوعی همچنین یادآور شد: ما  آمادگی داریم از تمامی ظرفیت‌های مادی و معنوی این دانشگاه برای حل مشکلات جامعه در گفتمان‌سازی، نظریه پردازی و عرصه عملیات و کاربردی کردن استفاده کنیم و نتایج مثبت آن را در اختیار جامعه اسلامی قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز