مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

معماری بالاترین شاخص ارزیابی تمدن است

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۱۱:۵۸:۱۹
کد خبر: ۲۸۳۵۳۷
معماری بالاترین شاخص ارزیابی تمدن است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در نخستین همایش بین المللی معماری، شهرسازی و نورپردازی شهرهای ساحلی از سری برنامه های پنجمین جشنواره بین المللی فرهنگی– هنری خلیج فارس گفت: معماری بالاترین شاخص ارزیابی تمدن است.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان، علیرضا درویش نژاد معماری را عالی ترین درجه هنر دانست و افزود: معماری به دلیل ماندگاری بالای آن و بهره گیری از کلیه تخصص ها و امکانات نشانگر پیشرفت و رفاه جوامع و تعیین کننده سطح درک عمومی مردم از فرهنگ و هنر است و به همین دلیل در هردوره از تاریخ شاهد ویژگی های خاص در معماری هستیم.

وی با اشاره به معماری شهرهای جنوبی یادآور شد: معماری ساحلی همچون طبیعت و مردم آن،ساده، بی پیرایه اما مفید، تأثیر گذار و کاربردی است و تلفیقی از عناصر خاک، باد، دریا و آتش است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار داشت: مردم ساحل نشین با تسخیر باد و دریا، دنیا را سیاحت و مسخر کنند و با اتکا به همین نگرش توانستند بادهای مرطوب و حیات بخش دریا را با معماری خاص خود به درون خانه ها بیاورند و بر گرمای آتشین و نفس گیر خورشید غلبه و فضایی فرح بخش برای زندگی مهیا و ایجاد کنند.

درویش نژاد اضافه کرد: خانه های خشتی و سنگی با بادگیرهای کوتاه و بلند روبه دریا و پنجره های ارسی و درهای هلالی با شیشه های رنگی و تراس های بزرگ با حفاظ های چوبی ساده، نماد معماری هرمزگان است که متأسفانه به جز در چند شهر از جمله بندرلافت، بندرلنگه و کنگ آثار چندانی از آن باقی نمانده است.

وی حفاظت و صیانت از این هویت و معماری منحصر به فرد را وظیفه همگان دانست و گفت: برگزاری این همایش نشانگر این مسأله است که آگاهی و نیاز لازم در میان مدیران ، هنرمندان و جامعه برای حفظ این میراث گرانبها ایجاد شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، ضمن تأکید بر این موضوع که شهرهای ساحلی از جذابیت زیادی برای گردشگران برخوردار است افزود:برای رسیدن به شهری امروزی و پایدار باید از الگوهای معماری گذشتگان که نشانگر هویت مردم این منطقه است در ساخت بناهای مدرن بهره گرفت.

درویش نژاد اذعان داشت: از ظرفیت و خلاقیت هنرمندان هنرهای تجسمی و معماری باید در زیبا سازی بناهای شهری استفاده بیشتر صورت گیرد و این همایش نقطه عطفی برای همکاری علمی و عملی مدیران  و هنرمندان خواهد بود.

وی اضافه کرد: شهرهای ساحلی هرمزگان باید معرف هویت، اصالت و فرهنگ چند هزار ساله مردم این خطه باشد و گر نه این گنجینه عظیم توسط سایر ممالک دیگر مصادره خواهد شد.

نظر شما