سلطانی فر خبر داد؛

عزم سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی روستای کندوان

۱۳۹۴/۰۲/۱۹ - ۲۰:۲۸:۴۹
کد خبر: ۲۸۳۶۸۳
عزم سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی روستای کندوان
سلطانی فر گفت: یکی از چالش های اساسی در پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان، وجود ساخت و سازهای غیر مجاز و بی رویه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر خود به استان آذربایجان شرقی  ضمن بازدید از روستای گردشگری کندوان، ابراز امیدواری کرد که مشکلات ثبت جهانی این روستای تاریخی رفع شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان شرقی، مسعود سلطانی فر با اشاره بر لزوم ثبت این روستا در حافظه جهانی افزود: قرار گرفتن کندوان در فهرست نامزد های ثبت جهانی یونسکو، نیازمند الزاماتی است که در حال پیگیری برای حل مشکلات آن هستیم.

وی وجود طرح جامع گردشگری برای این روستای تاریخی را یکی از الزامات ثبت جهانی آن دانست و عنوان کرد: با نظارت استانداری آذربایجان شرقی یک طرح جامع برای تسریع انجام مراحل پرونده ثبتی این روستای تاریخی آماده شده است که هر چه سریع تر این طرح اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر این مطلب که مشکلات متعدد این روستا باید به سرعت رفع شود، گفت: یکی از چالش های اساسی در پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان، وجود ساخت و سازهای غیر مجاز و بی رویه است که در سال های قبل انجام شده و به چهره تاریخی این روستا صدمه وارد کرده است که با پیگیری و رفع این مشکل این پرونده برای ارسال به منظور ثبت جهانی در یونسکو تکمیل می شود.

وی همچنین مکان یابی برای تعدادی از اهالی روستا که خانه های غیرمجاز دارند، از اولویت های روستای کندوان دانست و عنوان کرد: در اولین فرصت باید برای خانوارهایی که ساختمان های آن ها از طریق غیرمجاز ساخته شده است در روستاها و شهرستان های اطراف مکان یابی کرده و این خانوارها نقل مکان کنند تا مشکلات ثبت جهانی مرتفع شود.

لازم به ذکر است که روستای تاریخی کندوان جزو سه روستای صخره ای در جهان است و وجه تمایز این روستا نسبت به روستاهای صخره ای به دلیل وجود آثار حیات و زندگی در آن است.

این روستای تاریخی یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان اسکو است و به دلیل شرایط خاص معماری صخره ای در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نظر شما