مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

توجه جدی به شهرهای کوچک از اساسی ترین موارد توسعه پایدار است

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۱۳:۳۰:۱۳
کد خبر: ۲۹۱۴۷۹
توجه جدی به شهرهای کوچک از اساسی ترین موارد توسعه پایدار است
مانی فر در همایش ملی توسعه ی پایدار شهری عنوان کرد: 25 تا 30% از جمعیت ما در 90% از مساحت استان زندگی می کنند. باید توجه به شهرهای کوچک به گونه ای باشد که ساکنان آن از زندگی در شهر خود احساس رضایت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حامدمانی فر مدیر کل راه و شهرسازی در همایش ملی توسعه  پایدار شهری در قزوین عنوان کرد: بحث توسعه پایدار شهرها در دهه های گذشته به خاطر کم توجهی همه ی دست اندرکاران این حوزه مورد توجه قرار گرفته و در کشور ما موارد حاد و فوری موجب شده که متفکرین و مسئولین به دنبال راه های چاره باشند.

مهندس مانی فر رشد و توسعه را در کنار هم مفید دانسته و افزود: ما بیشتر مایل هستیم که شهرهایمان رشد کرده و بزرگ شوند، در حالیکه این توسعه خردمندانه و خردورزانه است که نیازهای روز و امکانات موجود را در نظر گرفته و با حفظ ظرفیت های موجود به آینده می اندیشد.

وی با عنوان اینکه سازمان ملل متحد از سال 1983 به بعد این موضوع را مورد توجه قرار داده خاطر نشان کرد: این سازمان در دستور کار بیست و یک خود، چهل مورد از قبیل آب، هوا، خاک، آموزش، راه، منابع و... را حایز اهمیت دانسته و مورد بررسی قرار داده است. این دستورکار با استفاده از ظرفیت ها و امکانات محیطی هر محل مجموعا روشی را برای ایجاد توسعه همگن و پایدار ارایه کرده است.

مانی فر با اشاره به اینکه قزوین تنها شهری در کشور است که توانست دستور کار 21 را هماهنگ با موارد بین المللی تدوین کند اشاره کرد: سازمان مسکن و شهرسازی وقت با همراهی مردم و سایر نهادها این دستور کار را تهیه و مورد تصویب مراجع استانی، ملی و بین المللی قرار داده است. امیدواریم این سند روی میز مسئولین قرار گرفته و در طرح های اجرایی بکار رود.

این مسئول توجه جدی به شهرهای کوچک را از موارد اساسی توسعه ی پایدار و توزیع مناسب تراکم جمعیت دانسته و تاکید کرد: 25 تا 30% از جمعیت ما در 90% از مساحت استان زندگی می کنند. باید توجه به شهرهای کوچک به گونه ای باشد که ساکنان آن از زندگی در شهر خود احساس رضایت داشته باشند. تقویم رویدادی برای این شهرها تعریف شده و رسانه های خبری و تصویری، شهرهای کوچک را کانون توجه کرده و زمینه های رشد و توسعه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را فراهم آورند.

در پایان مدیرکل راه و شهرسازی با اعلام اینکه می توان چنین همایش هایی را در سایر شهرهای استان نیز برگزار کرد اظهار داشت: امیدوارم این همایش ها و برنامه ها بتواند با استفاده از رهنمودهای اساتید و فرهیختگان، راهی مناسب و شایسته پیش روی مسئولین و مردم قرار داده و ما را در ایجاد توسعه ی پایدار شهری یاری نماید. 

در این همایش علاوه بر مهندس مانی فر، دکتر حناچی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، دکتر رحمانی موحد معاونت گردشگری میراث فرهنگیمهندس نوروزیان ریاست کانون معماران ایران و دبیر همایش، دکتر مهدی حجت، دکتر فرهاد احمدی، دکتر امامی و شخصیت های علمی و فرهیخته ی کشور و استان حضور پیدا کرده و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

دکتر عیسی محمد رییس اتحادیه بین المللی معماران (UIA) نیز در پیام تصویری ضبط شده خبر عضویت کانون معماران ایران در این اتحادیه را اعلام نموده و از برگزار کنندگان همایش و توجه آنها به موضوع توسعه  پایدار تقدیر و تشکر نمود.

 

 

 

نظر شما