کاهش ۳۰ درصدی قیمت میوه، با حذف دلالان

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۰۹:۴۸:۴۸
کد خبر: ۳۱۴۰۸۳
کاهش ۳۰ درصدی قیمت میوه، با حذف دلالان

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ میوه یکی از کالاهای پرمصرفی است که نه تنها در اعیاد و مناسبت های ویژه، بلکه در در تمام سال بازارش آنچنان داغ است که زمینه را برای فعالیت سودجویان و به ویژه دلالان فراهم می کند، تا از این  بازار پر رونق، بی زحمت و بی مالیات، سودهای کلان و میلیاردی به دست آورند. در این میان این کشاورز است که نمی تواند رنگ دسترنج زحمت های خود را ببیند. از آن طرف هم مصرف کننده هر بار با قیمت ها و شرایط مختلفی رو به رو می شود و تنها راهکاری که برایش وجود دارد، حذف میوه از سبد غذایی خود است. البته ظاهرا مسئولان هم از این موضوع آگاهی دارند، اما در عمل آن هماهنگی که باید بین آن ها به وجود آید، تا اتفاق حذف دلالی میوه را رقم بزند، هنوز به وجود نیامده است.

همانطور که رئیس اتاق اصناف اصفهان هم با تائید حضور دلالان در میدان میوه و تره بار، یکی از اهداف اصلی این اتاق را مبارزه با دلالان دانست و گفت: حذف دلال از سطح میدان میوه و تره بار، رعایت حقوق مصرف کننده و کسبه را به دنبال دارد، آن هم دلالانی که نه حقوق دولت و نه اتحادیه و مصرف کننده را رعایت می کنند.

البته به اعتقاد پاک نژاد، حذف دلالان اقدامی است که حل آن به تنهایی توسط دستگاه های نظارتی اتاق اصناف امکان پذیر نیست و به طور قطع سازمان ها و دستگاه های حکومتی و حتی امنیتی هم باید در این مسئله ورود پیدا کنند. به همین علت پیگیری های لازم در کمیسیون تنظیم بازار استانداری با معاونان محترم استاندار و استاندار در حال انجام است تا قصه دلال بازی را در میدان میوه و تره بار بی رنگ کنیم.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان نیز بزرگ ترین مشکل بخش میوه را حضور دلالان دانست و معتقد است که این مشکل باید با ورود حاکمیت و همکاری همه ارگان های مربوطه هرچه زدوتر تعیین تکلیف شود.

البته جواد محمدی فشارکی حذف دلالان را اقدامی دانست که اگرچه سخت نیست، اما  اراده قوی و کار مستمر و دقیق می خواهد تا به صورت ریشه ای حل بشود. همچنین شاید به ظاهر به نظر برسد که تعداد بسیار زیادی دلال متضرر بشوند، اما در واقع چند میلیون نفر سود می برند.

نحوه فعالیت دلالان

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان در مورد نحوه فعالیت دلالان میدان میوه و تره بار گفت: در واقع باید غرفه داران بار میوه را خریداری کنند و به طور مستقیم به خرده فروش بفروشد، اما در این میان دلال بار میوه را از غرفه دار می خرد و درصد زیادی روی آن می کشد و به خرده فروش می فروشد. از طرفی گاهی هم به دلال دیگری می فروشد. در این میان مصرف کننده میوه را با قیمت بالایی می خرد.

محمدی فشارکی ادامه داد: این در حالی است که میوه از کشاورز و باغدار با یک پنجم و حتی کمتر از این قیمت خریداری می شود و به همین علت با حذف دلالان قیمت میوه حداقل 30 درصد کاهش پیدا می کند.

وی افزود: در این میان نظارتی هم نمی توان روی دلال ها داشت، چراکه نه پروانه کسب ندارند و نه مکان خاصی، و به همین علت می توانند به راحتی جا به جا بشوند و به همین ترتیب پرونده ای هم برای آن ها نمی توان تشکیل داد، تا مراجع قضایی با آن ها برخورد کنند.

به گفته رییس اتاق اصناف اصفهان نیز، دلالان بار میوه را از عمده فروش اصلی می خرند و بعد از آن واسطه گری می کنند. به عنوان مثال بار را پس از خرید در اختیار می گیرند و قیمت گذار واسطه میدان می شوند. در حالی که فقط غرفه دار دارای مجوز صنف عمده فروش است که می تواند بار میوه را به خروده فروشان بفروشد.

 دست دلالان در گرانی و کمیاب شدن میوه

ایام عید نوروز امسال، خبرها از حضور پرتقال مصری قاچاق در بازار حکایت داشت که ظاهرا این بار هم دست دلالان در کار بوده است، چراکه به گفته مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف اصفهان این بار پرتقال برای اولین بار در میدان میوه و تره بار توزیع و البته با آن برخورد شد، اما بعد از آن از راه های دیگر و توسط دلالان وارد بازار شد. از طرفی در کنار سرمازدگی، این حضور دلالان و نگهداری میوه در سردخانه ها بود که باعث شد که امسال قیمت میوه، گران و همچنین کمیاب باشد.

نصب تابلوی قیمت در میدان میوه و تره بار

رییس اتاق اصناف اصفهان با بیان این که کمیسیون نرخ گذاری میوه به صورت هفتگی تشکیل می شود گفت: البته قیمت سبزی و صیفی جات معمولا نوسان ندارد و تغییر نمی کند، اما برای پرتقال، نارنگی، لیمو، موز خیار گاهی روزانه باید قیمت تغییر کند.

همچنین یکی از مهم ترین مشکلاتی که در میدان میوه و تره بار وجود دارد، نصب نکردن اتیکت قیمت توسط غرفه داران است. به همین علت تابلوهایی در حد یک متر مربع تعریف شده است که به نحوی نصب می شود که قیمت های تعیین شده قابل تغییر دادن نباشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز