اسفنانی در گفت و گو با برنا:

تهدید به مرگ صالحی مجازات دارد

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۲:۲۳:۱۰
کد خبر: ۳۲۸۸۸۳
در مورد بحث حقوقی تهدید به مرگ صالحی در جلسه روز یکشنبه مجلس اظهار کرد: بحث سیاسی بود و اگر چنین حرفی زده شده باشد، قطعا نیت خاصی پشتش نبوده است ولی باز هم احراز قصد مجرمانه در این خصوص سخت است
محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در اصفهان  در مورد بحث حقوقی تهدید به مرگ صالحی در جلسه روز یکشنبه مجلس اظهار کرد: بحث سیاسی بود و اگر چنین حرفی زده شده باشد، قطعا نیت خاصی پشتش نبوده است ولی باز هم احراز قصد مجرمانه در این خصوص سخت است.
 
وی در عین حال افزود: اگر کسی به آقای صالحی گفته که با سیمان دفنت می‌کنیم به نظر نمی‌رسد که واقعا هدف تهدید باشد شاید می‌توان گفت تنها بیان این فرد از آن جهت بوده که ایشان از طرح برجام دفاع نکند. فی نفسه این سخن مصداق تهدید است که طبق قانون مجازات اسلامی اگر کسی دیگری را به امری اعم از قتل و تهدیدِ حیثیتی کند مجازات حبس برای آن در نظر گرفته شده است
 
وی ادامه داد از طرف دیگر چون این بحث از مصداق و انگیزه نمایندگی فرد خارج می‌شود نمی‌تواند از مصونیت پارلمانی برخوردار باشد البته به شرط آن‌که قصد مجرمانه آن فرد احراز شده باشد و هدف از بیان این مطلب تهدید فرد بوده باشد.
 
وی افزود: عنصر دوم عمل جرم است که در قبال فعل و یا ترک فعل مجازات تعیین می‌شود. طبیعتا که عنصر قانونی آن مصداق در قانون باید وجود داشته باشد. عنصر سوم نیز عنصر روانی است، یعنی طرف باید با قصد کار را کرده باشد و به صورت اتفاقی حرف از دهانش بیرون نیامده باشد یا این‌که این حرف با علم به مفهوم آن بیان شده باشد وبا اراده این سخن را گفته باشد.
 
وی توضیح داد: در بحث بیان قتل می‌گویند طرف زمانی قاصد است که از روی اراده کاری را انجام داده است؛ مثلا کسی که در عالم خواب یا بی‌هوشی حرفی را می زند مصداق اراده نیست ونمی‌شود گفت که قاصد و با اختیار سخن را گفته باشد؛ لذا احراز این موضوع با دادگاه است که مشخص کند گوینده قصد مجرمانه از بیان این سخن داشته است که در این شرایط مجازات در قانون مشخص شده است.
 
نظر شما