نمادهایی از اسلام شیعی در قصردشت/ عزاداری پرشور حسینی

۱۳۹۴/۰۷/۳۰ - ۱۰:۲۹:۴۷
کد خبر: ۳۳۲۳۷۴
درماه محرم در محله قصردشت شهر شیراز نمادهای زیبایی از اسلام شیعی وجود دارد که تمامی آنها درکنار هم باعث برگزاری عزاداری پرشور حسینی می شود.

خبرگزاری برنا-فارس:  درماه محرم دسته های عزاداری قصردشت از روبروی حرم شاهزاده محمد (ع) مراسم را به نوبت شروع می کنند و پس از طی مسیری حدود 2 کیلومتر به سمت قبرستان تاریخی قصردشت می روند.

علمدار دسته ها در آغاز با خم کردن علم به حالت تعظیم رو به سمت مرقد شاهزاده محمد (ع) مراسم را شروع می‌کنند و بعد از تعظیم، بدون پشت کردن علم به حرم مسیرحرکت هیات آغاز می شود.

عضو شورای مرکزی خانه فرهنگ جاودان در مورد آیین عزاداری در قصردشت شیراز به خبرنگار برنا گفت: همه ساله در منطقه قصردشت شیراز مراسم سنتی محرم همراه با  شور و اشتیاق فراوان مردم برگزار می شود.

سپیده نژاد حقیقی افزود: در ماه محرم در محله قصردشت نمادهای زیبایی از اسلام شیعی وجود دارد که ماکت ضریح امام حسین با آینه کاری و تزیینات بسیار زیبا، بیرق های زیبای دسته های عزاداری، طبق هایی با چلچراغ‌های لاله که تعدادشان به حدود 12 طبق میرسد، حجله هایی که نماد گهواره حضرت علی اصغر (ع) هستند، خیمه های ساخته شده از پارچه یا برگ نخل، تابلوهای معرق هیاتها، اسب های تزیین شده از جمله این نمادها است.

وی افزود: درمحله قصردشت 18 علم امام حسین وجود دارد که یکی از آنها از بزرگترین و قدیمیترین علم شیراز با 24 لنگار یا تیغه است که در مراسم پیرغلامان حسینی درشاهچراغ نیز به نمایش گذاشته شد.

عضو شورای مرکزی خانه فرهنگ جاودان تصریح کرد: در محله قصردشت (بَردی)، دو دسته هیات عزاداری اصلی وجود دارد.

دسته بالای محل یا شُودِهی، دسته پایین محل یا کف دهی که براساس چیدمان خاص به عزاداری می پردازند.

نژاد حقیقی تاکید کرد: تابلوی هیات، پرچم (بیرق) دسته، اسبها، علم اول دسته، ماکت ضریح امام حسین (ع)، دسته زنجیر زنان، علم میانی دسته، دسته سینه زنی ابوالفضلی،طبق لاله، دسته کوتیها (پیر مردها)، طبق لاله، علم آخر دسته، دسته کودکان و همراهان به ترتیب چیدمان دستههای قصردشت را تشکیل میدهند.

وی ابراز داشت: هیات ها بعد از رسیدن به قبرستان با چای و شربت پذیرایی می‌شوند سپس به دور خیمه ها میچرخند، عزاداری می کنند و در نهایت بعد از آتش زدن خیمه ها،عزاداری شور بیشتری پیدا می کند.

عضو شورای مرکزی خانه فرهنگ جاودان عنوان کرد: در سالهای قبل همراه با آتش زدن خیمه ها تعدادی کبوتر سفید را رها می کردند و پس از آن اعلام می شد که تعزیه درمحل قبرستان برگزار میشود که چند سالی است این برنامه برگزار نمی‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز