وزیری هامانه در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی در جزیره کیش؛

تبدیل ایران به بازیگر کلیدی بازار جهانی انرژی از اهداف برنامه ششم توسعه است

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۰۹:۰۵:۵۵
کد خبر: ۳۶۰۱۰۶
تبدیل ایران به بازیگر کلیدی بازار جهانی انرژی از اهداف برنامه ششم توسعه است
قائم مقام وزیر نفت درافتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی انرژی از تبدیل ایران به بازیگر کلیدی بازار جهانی انرژی در برنامه ششم توسعه وزارت ئفت خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت عصر امروز دوشنبه 21 دی در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی انرژی در جزیره کیش با اشاره به پتانسیل های ایران برای تبدیل شدن به بازیگر کلیدی در بازار انرژی جهان گفت: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی می تواند زمینه ساز توسعه تعاملات بین المللی بوده و جایگاه کشورمان را در بازار پر رونق انرژی جهان تثبیت کند.

هامانه با اشاره به اینکه در شرایط پسا تحریم امکان  افزایش تولید منابع هیدروکربوری در جهت ایجاد ثروت های مولد و پایدار  و شتاب بخشیدن به رشد همه جانبه کشور فراهم و آینده ای بسیار روشن پیش روی ما ترسیم شده است گفت: در افزایش تولید منابع هیدروکربوری توجه به مولفه های مهمی از جمله آمایش سرزمین، تامین نیاز داخلی نفت و گاز و فراورده ها و محصولات پتروشیمی و ملاحظات زیست محیطی در بهره گیری از ظرفیت ها و منابع هیدروکربوری ضروری است .

قائم مقام وزیر نفت افزود: در شرایط پسا تحریم استفاده بهینه و هدفمند از توان بخش خصوصی فعال در عرصه نفت و گاز و تقویت ارتباط بخش های دولتی و خصوصی حرکت در مسیر موفقیت و رونق اقتصادی را تسهیل می کند.

هامانه تاکید کرد: ذخایر بزرگ انرژی و گنجینه ارزشمند نیروی انسانی جوان، توانمند و مجرب نیروی محرکه شتابان توسعه اقتصادی کشورخواهد بود .  

وی اظهار داشت: تکیه بر نیروی انسانی توانمند و  فرهیخته به عنوان سرمایه ای ارزشمند،  در صنعت نفت کشور با ایجاد اشتغال مولد، کشور را به صورت جهشی در مسیر تحقق اهداف توسعه ای به پیش می برد.    

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت اقتصاد مقاومتی در توسعه همه جانبه کشور گفت:  در دوران پسا تحریم ایران می تواند با عمل بر محور اقتصاد مقاومتی و تقویت صنعت نفت مسیر شتابان توسعه را طی کند و به همین دلیل  در سیاست ها و راهبردهای برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی محور تدوین برنامه ها است.

قائم مقام وزیر نفت با تاکید بر لزوم تغییر نگرش به درآمدهای حاصل از نفت و گاز در سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: این درآمدها باید از منابع تامین بودجه عمومی به منابع سرمایه ای و زاینده اقتصادی تبدیل شود و برای دستیابی به این اهداف، ایجاد زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و کاهش شدت انرژی ضروری است. ضمن اینکه می بایست علاوه بر بهره برداری و توسعه میادین نفت و گاز به ویژه میادین مشترک به اجرایی شدن  سیاستهای کلی اصل 44 توجه جدی داشت.

هامانه با بیان اینکه ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز و توسعه تولید کالاهای مصرف کننده انرژی که دارای بازدهی بهینه هستند محقق می شود گفت: این رویکرد در قالب توسعه همه جانبه پایدار، دانش بنیان، مردمی و  عدالت بنیان و برای دستیابی به رشد اقتصادی شتابان، پویا و پایدار مد نظر دولت است.  

قائم مقام وزیر نفت گفت: ارتقاء صنعت نفت به عنوان صنعتی سرآمد، در آمد زا با تکیه بر توانمندی های داخلی و همکاری های بین المللی از اهداف کلان وزارت نفت در برنامه ششم توسعه است.

وی  افزود: وزارت نفت در راستای تحقق اهداف چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران  تاکید ویژه ای بر راهبرد اقتصاد مقاومتی داشته و برنامه های توسعه ای صنعت نفت با محوریت اقتصاد مقومتی  از ابتدای سال 93 در حوزه های مختلف بالادستی با تاکید بر میادین مشترک و پایین دستی شامل گاز رسانی، ساخت پالایشگاه و پتروشیمی با جدیت پیگیری می شود.

وزیری هامانه افزود: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی خروج غیر تورمی از رکود و حمایت از ساخت داخل ، 10 قلم اصلی کالای پرمصرف داخلی انتخاب  شده و اقدامات سریع و موثری در جهت عملیاتی کردن مراحل ساخت این کالاها انجام شده است .

همچنین تدوین نقشه راه وزارت نفت از زمان ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از اسفند 92 در وزارتخانه  پیگیری و در نهایت برنامه اقتصاد مقاومتی صنعت نفت در پنجم خرداد 93 به تصویب شورای اقتصاد رسید.

قائم مقام وزیر نفت  با اشاره به لزوم تحلیل دقیق شرایط داخلی و بیرونی صنعت نفت و شناخت نقاط ضعف و قوت برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها گفت: بررسی راهکارهای دستیابی ایران به جایگاه مطلوب در بازار انرژی بین المللی، وضعیت کنونی منابع نفت وگاز و تعیین اولویت و چگونگی مصرف منابع انرژی برای تدوین نقشه مسیر توسعه  و پیشرفت صنعت نفت ضروری است .

وزیری هامانه با بیان اینکه اصلی ترین مزایای اقتصاد ایران را باید در صنعت نفت جستجو کرد اظهار داشت: با تکیه بر صنعت نفت ضمن حفظ استقلال بودجه کشور از در آمدهای نفتی زمینه لازم برای توسعه اقتصادی پایدار کشور فراهم می شود.

وی پیشبرد دیپلماسی اقتصادی و انرژی ایران، کمک به تضمین امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری ها و تعاملات منطقه ای و بین المللی  همچنین سهم عمده ای از تولید ناخالص داخلی و درآمدهای ارزی کشور و نیز  امکان تامین 95 درصد انرژی اولیه مورد نیاز کشور را از اصلی ترین مزیت های صنعت نفت برشمرد.

لازم به ذکر است دوازدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی کیش با حضور سید کاظم وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت، مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، رضا پدیدار رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، جوزپه پریزوسو عضو شورای جهانی انرژی ایتالیا و جمعی از فعالان این حوزه در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز بکار کرد .

در این نمایشگاه که از امروز تا 24 دی ماه در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی کیش دایر است آخرین فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی های نو ارائه می شود.

در این رویداد اقتصادی 160 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید مخاطبان قرار می دهند .

نظر شما