معاون موسسه درمانی آستان قدس رضوی عنوان کرد:

تغییر سبک زندگی؛ مهمترین عامل بروز بیماری دیابت

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۱۰:۳۷:۴۵
کد خبر: ۳۶۰۱۹۳
تغییر سبک زندگی؛ مهمترین عامل بروز بیماری دیابت
معاون درمانی موسسه درمانی آستان قدس رضوی تغییر سبک زندگی مردم را مهمترین عامل در بروز بیماری دیابت عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در سمینار علمی- آموزشی «دیابت؛ شیرنی تلخ» که با همکاری مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان و موسسه درمانی آستان قدس رضوی در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، دکتر رحیمی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره دلایل گسترش بیماری دیابت در بین سنین مختلف گفت: تغییر سبک زندگی و هجوم مردم به سمت زندگی ماشینی، کم تحرکی و استفاده از غذاهای فست فودی سبب بروز اختلال متابولیکی در سیستم بدن می شود که به اصطلاح به آن سندروم متابولیک گفته می شود.

وی، وزن زیاد و افزایش بافت چربی در ناحیه شکم و پهلو، بالا رفتن قند خون ناشتا بیش از حد طبیعی، کاهش چربی خون، فشار خون بالاتر از حد مجاز و افزایش تریگلیسیرید خون را از علائم ابتلا به سندروم متابولیک عنوان کرد و گفت: تجمع بافت چربی در بدن باعث ایجاد کبد چرب می شود که این بیماری در جامعه ما روز به روز در حال افزایش است.

رحیمی در این سمینار که با استقبال جمع زیادی از کارکنان آستان قدس رضوی مواجه شد، با اشاره به آمار مبتلایان به دیابت گفت: بر اساس تحقیقی که در سطح مشهد از بین خانم های 20 تا 35 ساله انجام شده است، بیش از 40 درصد آنان دچار سندروم متابولیک هستند.

وی مهم‌ترین دلیل سکته قلبی را دیابت عنوان کرد و ادامه داد: دیابت بیماری خاموشی است که بزرگترین علت نابینایی در افراد بزرگسال، از کار افتادگی کلیه و قطع پا می شود.

معاون درمانی موسسه درمانی آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود از تشکیل «واحد دیابت» در موسسه خدمات درمانی خبر داد و گفت: بر اساس شرح وظایف مشخص شده برای موسسه درمانی آستان قدس رضوی در ارائه خدمات به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، این مجموعه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کسب مجوز از آن تشکیل شده است که از بهمن ماه سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 رحیمی در خصوص معرفی خدماتی که در واحد دیابت ارائه می شود، گفت: در این واحد که شامل بخش های تحقیقی متفاوت است، مراجعان می توانند از خدمات مشاوره تغذیه، ورزش و پرستاری بهره مند شوند. 

وی ادامه داد: در واحد دیابت افراد در معرض خطر دیابت شناسایی شده و با دادن آموزش های لازم به آنان، تلاش می شود که به دیابت دچار نشوند.

رحیمی در خصوص افراد مبتلا به این بیماری گفت: اگر کسی دچار دیابت باشد با یک مدیریت سالم و رعایت برخی موارد در تغذیه و شیوه زندگی، زندگی عادی خواهد داشت و بالطبع رفتار معکوس نیز نتیجه عکس به دنبال دارد.

در ادامه این همایش یوسفی؛ کارشناس ارشد پرستاری سالمندان، درباره آشنایی با دیابت و شیوه مهار آن مطالبی را عنوان کرد. همچنین خانم ها مریم بیدگلی و رضایی نژاد؛ کارشناسان ارشد آموزش داخلی جراحی در خصوص تاثیرات تغییر سبک زندگی در بروز بیماری دیابت و عوارض دیابت به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفتنی است؛ پخش پویانمایی های مرتبت با مبحث دیابت، قرعه کشی از میان شرکت کنندگان و اهدای دستگاه تست قند خون به برندگان، از دیگر برنامه هایی بود که در این سمینار به اجرا در آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز