شاخصه‌ها و معیارهای راهبردی انتخابات از دیدگاه آیت‌الله مکارم‌شیرازی

۱۳۹۴/۱۲/۰۱ - ۱۳:۰۱:۱۹
کد خبر: ۳۷۵۶۱۸
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: مردم با حضور پرشور پای صندوق‌های رای بار دیگر دشمنان را ناکام سازند و امید آنها را به یاس تبدیل کنند و مسئولان نیز خدمت بیش از پیش و توجه به رفع مشکلات مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری برنااز قم، دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی با گردآوری سخنان این مرجع تقلید، نکات مطرح شده از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی را در یادداشتی بازخوانی کرده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:‌

اصل مقوله انتخابات به عنوان مقدمه حفظ انقلاب آنچنان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که ضرورت انتخاب بهترین‌ها از سوی مردم تنها با بصیرت کامل امکان‌پذیر است، لذا فضای انتخابات کشور برای انتخاب نماینده باید سالم و آرام باشد.

همچنین باید گفت دو مسئله در انتخابات بسیار مهم و کلیدی است، یکی حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای که دشمن نگوید، مردم نسبت به نظام و اسلام بی‌علاقه شده‌اند و دیگر این که مردم کسی را انتخاب کنند که برای دین و دنیایشان فعالیت کند.

از این رو حضور در انتخابات یک تکلیف شرعی است، همانطور که حفظ ناموس، دین، کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی واجب است، بنابراین حضور در انتخابات مبانی فقهی و شرعی دارد، باید بدانند که مقدمه واجب واجب است. لذا فردی که می‌‌خواهد انتخاب شود باید واجد شرایط خاصی باشد.

شاخصه‌های انتخابات اسلامی

باید تصریح کرد انتخابات باید به گونه‌ای باشد که در شأن جمهوری اسلامی باشد. مردم باید بر اساس معیارهاى برخاسته از نظام ارزشى اسلام همچون تقوا، ایمان، علم، دانش، سابقه مبارزاتى، حضور در میدان‏‌هاى جهاد و شهادت و مانند آن، فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بی‌تردید نباید کارهایی که در انتخابات جوامع غربی با هدف کسب منافع شخصی و جناحی انجام می‌گیرد، در نظام اسلامی رخ دهد، زیرا این گونه کارها خلاف شرع است و با اخلاص و اخلاق سیاسی منافات دارد. مردم نیز باید بدانند افرادی که هزینه‌های هنگفتی برای انتخابات صرف می‌کنند و تنها منافع شخصی را در نظر دارند، اخلاصی در کارشان نیست و به آن‌ها باید سوء ظن داشته باشند.

همچنین نباید در عرصه انتخابات، فرهنگ غربی و وعده‌های توخالی و عوام‌فریبی حاکم  باشد؛ بلکه باید اصول اسلامی در تبلیغات و برنامه‌ها و هزینه‌ها رعایت شود و افراد مراعات این مسائل را بکنند.

قانون‌مداری مهمترین مولّفه در انتخابات اسلامی

بدیهی است قانون شکنی از جمله چالش‌های انتخابات است، در حکومت اسلامی قوانین احترام شرعی دارد چراکه از فیلتر شورای نگهبان می‌گذرد و ماهیت و رنگ اسلامی دارد ، یقیناً وقتی قانونی تصویب شد احترام حکم شرعی را دارد و نباید با آن مخالفت کرد. قانون‌هایی که مسیر صحیح را طی کرده و جنبه مشروعیت پیدا کرده باید رعایت شود و شکستن آن درست نیست و نباید در برابر آن نق زد و بهانه‌گیری کرد.

من بیم دارم که برخی از کاندیداهایی که جامع‌الشرایط نیستند و عدم احراز صلاحیت شامل آنها شد شروع کنند به سمپاشی علیه نهادهای قانونی‌ که این رویکرد درست نیست و اگر مسئله‌ای برخلاف میل ما بود قبول نکنیم و مسائلی که مطابق میل ما است را قبول کنیم؛ این قانون‌گرایی نمی‌شود و با چنین وضعیتی سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

برای مشاهده متن کامل یادداشت اینجا کلیک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز