اعتصاب بازاریان پیرانشهر به علت بسته شدن مرز

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۱:۲۳:۲۵
کد خبر: ۳۹۷۸۰۲
اعتصاب بازاریان پیرانشهر به علت بسته شدن مرز
مرز با مرزنشین معنا پیدا می کند و یکی از منابع درآمد مرزنشینان در مرزها داد و ستد مرزی و مبادلات داخل با خارج و بلعکس است و آذربایجان غربی از جمله استان های است که بیش از ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور از جمله ترکیه، آذربایجان و عراق دارد و دارای چندین بازارچه رسمی است و چندمعبر هم از سالیان اخیر برای امر معاش مرزنشینان بازگشایی شده است.

مرز با مرزنشین معنا پیدا می کند و یکی از منابع درآمد مرزنشینان  در مرزها داد و ستد مرزی و مبادلات داخل با خارج و بلعکس است و آذربایجان غربی از جمله استان های است که بیش از ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور از جمله ترکیه، آذربایجان و عراق دارد و دارای چندین بازارچه رسمی است و چندمعبر هم از سالیان اخیر برای امر معاش مرزنشینان بازگشایی شده است.

اواخر سال ۹۴مشکلات زیادی برای مرزنشینان بوجود آمد و  ” سیاست شل سفت کن ” متولیان امر بدلایل مختلف باعث شد تا مرزنشینان و کسانی که از این معابر و مسیرها امرار معاش می کنند دچار مشکلات زیادی بشوند و حتی برای نان شبشان محتاج .

از جمله این مناطق معابر مرزی پیرانشهر و سردشت است. شهرهای که بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین ” منطقه مصرف گرایی اقلیم کردستان عراق ” دارد و صاحب یک مرز رسمی و ۲ معبر و گذرگاه است .

 در سالیان نه چندان دور بیش از ۶۵ درصد مبادلات مرزی استان از این نقطه عبورمی کرد که در یک سال اخیر این مهم به حداقل رسیده که یکی از دلایل آن همین معدود شدن تبادلات مرزی و بستن مرزها و معابر مرزی است که مردم را دچار مشکلات عدیده ای کرده است.

سال گذشته شایعاتی مبنی بر قاچاق و واردکردن پرتقال های مصری ، گردو و غیره در منطقه پخش شد . مهم ترین نکته این پازل سود و منفعت این امر هم به جیب افراد و دلالان غیر از پیرانشهری و سردشتی رسید و بزرگترین لطمه اش را همه مردم منطقه خوردند که با مطرح شدن این مهم میزان مبادلات مرزی به حداقل رسید و معابر مسدود شدند و مرز هم با کاهش داد و ستد روبرو شد.

بدون شک درآمد رسمی مردمان این منطقه از محل داد و ستد مرزی است ؛ بطوری که براساس آمار قریب ۵۰۰۰ هزار نفر در پیرانشهر از طریق  ” کولبری  ” در این معبر مرزی امرار معاش می کنند و در شهرستان سردشت هم چیزی حدود ۳ هزار نفر مشغول فعالیت در این حوزه بودند ؛ تا اینکه نان همین افراد در اواخر سال گذشته بریده و همین معابر هم بسته شدند.

 چندین جلسه و نشست با حضور وزیر کشور ، استاندار آذربایجان غربی، فرماندار ، نماینده حوزه انتخابیه و سایر مسئولان مربوطه برگزار گردید اما به نتیجه نرسید حتی آخرین بار مقرر شد ۲۱ روز در ایام عید معبر بازگشایی شودکه آنهم تا به این لحظه به سرانجام نرسید.

حدود ۱۰ روز قبل خبری مبنی بر انعقاد تفاهم نامه مرزی بین فرماندار سردشت ، فرمانداری مهاباد در فضای مجازی و رسانه ای استان منتشرشد و حاشیه های زیادی بهمراه داشت و اولین معترض این تفاهم نامه هم نماینده حوزه انتخابیه شهرستان های پیرانشهر و سردشت بودکه معتقد است با این اقدام تنها محل درآمد مرزنشینان هم قطع می شودو بدون شک باعث ایجادمشکملاتی در منطقه خواهد شد. تا اینکه فرماندار سردشت هم در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: هیچ ضمانتی برای اجرای این تفاهم نامه وجود ندارد و مشکلی هم برای مرزنشینان ندارد و البته بصورت غیرمستقیم نماینده حوزه انتخابیه را به حاشیه سازی متهم کرد تا اینکه این پاسخ گویی و نشست خبری مجدداً واکنش دکتررسول خضری را در پی داشت و صراحتاً اعلام کرد ؛ براساس اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت مسوول است و حق دارد در مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نماید.

در این وانفسا ؛ پس از ماهها انتظار و رایزنیهای نمایندگان اصناف و کسبه و بازاریان بازارچه های پیرانشهر با مسئولان شهرستانی و دادن وعده های آنان مبنی بر بازگشایی یک ماهه معبر مرزی پیرانشهر متأسفانه بار دیگر و تاکنون ” علیرغم اینکه در استان کردستان و کرمانشاه صورت گرفته است ” ولی این وعده هم بصورت کامل در مرزهای پیرانشهر و سردشت عملیاتی نشده است.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر سردشت در این خصوص به کورد پیام گفته : با توجه به پیگیری های من نوعی و چند تن از نمایندگان دیگر در شمال غربی کشور، رایزنی ها و نشست های مکرر با وزیر کشور، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملیجمهوری اسلامی ایران   و نماینده رهبر معظم انقلاب در این شورا ، رئیس جمهور و دیگر مسئولان ارشد کشور و استانی  در جهت باز گشایی معبر مرزی، بالاخره توانستیم برای یک مدت در اسفند ماه موافقت را بگیریم.

 

وی اظهار کرد: با توجه به وعده دیگر مسئولان قرار بر این شد از اول اردیبهشت به مدت یک ماه تمامی معابر مرزی باز شود که  این امر در استان کردستان و کرمانشاه محقق شد اما متاسفانه با عدم همکاری برخی از ارگان ها در استان  تا امروز ما نتوانسته ایم این امر را در معابر پیرانشهر سردشت پیاده کنیم .

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت تصریح کرد: با توجه به پیگیری های مجموعه استان و شهرستان انشاء اله در اسرع وقت این دو معبر هم باز گشایی خواهند شد.

وی افزود: همچنین مکاتباتی و نشستهای در خصوص عدم تمکین مرزبانی از دستورات شورای امنیت کشور در فرمانداری برگزار شد.

خضری اظهار کرد: با توجه به این پیگیری و اعتراض و شکایت تا سه روز آینده تمامی ۸۳ قلم جنسی که در بانه آزاد شده است در پیرانشهر هم به مدت یک ماه آزاد خواهد شد.

شایان ذکر است که بازاریان بازارچه های تجاری پیرانشهر  در اعتراض به ادامه این وضعیت که مدت ۵ ماه است کالاهای آنها در آن طرف مرز انبار شده است که خسارت هنگفتی به آنها وارد شده است  روزهای یکشنبه و دوشنبه و صبح سه شنبه( ۵ و ۶ و ۷ اردیبهشت) با بستن مغازه های خود در بازارچه های تجاری این شهرستان اعتراض خود را نسبت به ادامه این وضعیت نشان دادند و مجدداً در طول چند ماهه اخیر خواستار پیگیر مشکلات خود توسط مسئولان شهرستان، استان و کشور شدند.

با توجه به اینکه  ” بازگشایی معابر مرزی یکی از عنایات مقام معظم رهبری به شهرهای مرزی است ” بدون شک عدم توجه به شهرهای مرزی مشکلات زیادی را در خصوص امرار معاش و سایر مشکلات بدنبال دارد و اگر مسدود شدن معابر و بی توجهی ادامه داشته باشد ؛ در صدد نابود کردن شهرهای مرزی گام بر خواهیم داشت   چون وقتی کارخانجات و صنایعی نباشد ، شغل نداشته باشد و محلی برای امر معاش نباشد و تنها محل درآمد مرزنشین با مشکل مواجه شود و بدون شک امرار معاش مرزنشینان هم رابطه مستقیمی با این امنیت پایدار مرزنشینان دارد و اگر رفاه نباشد امنیت حاصل نمی شود ، حال با توجه به  مشکلات پیش رو تعطیلی چند روزه بازار و عواقب این تعطیلی و  دستور صریح معاون امنیتی وزیر کشور و اظهار نظرهای مرتبط نماینده و مشکلات مردم انتظار می رود مسئولان ارشد کشور و استانی هرچه زودتر نسبت به رفع مشکلات پیش رو و بازگشایی معابر مرزی و کم کردن مشکلات مردم اقدام نمایند .

 

نظر شما