رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

کمتر از ۳۰ درصد مهاجرین استان کرمان مجاز هستند

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۶:۵۹
کد خبر: ۳۹۸۰۵۴
کمتر از ۳۰ درصد مهاجرین استان کرمان مجاز هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: استان کرمان بزرگترین استان کشور محسوب می شود که به دلیل نزدیکی با مرزهای شرقی کشور و همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان شاهد ورود اتباع و مهاجرین از این کشورها به ایران و استان کرمان هستیم متاسفانه تعداد زیادی از این اتباع و مهاجرین به شکل غیر مجاز وارد کشور می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر "علی اکبر حق دوست" در حاشیه بازدید هیات دیپلماتیک و نمایندگان سازمان‌های بین المللی از مرکز درمانی بیماران خاص استان کرمان،  گفت: کمتر از 30 درصد مهاجرینی که در استان کرمان حضور دارند دارای مدارک هویتی و مجاز هستند.

وی اظهار کرد: به لحاظ اینکه بحث سلامت در این افراد رابطه نزدیکی با سلامت جامعه ایرانی دارد، دانشگاه علوم پزشکی و زیر مجموعه های بهداشت و درمانی بدون در نظر گرفتن مجاز و یا غیر مجاز بودن این مهاجرین به آنها خدمت ارائه می دهد.

 وی اضافه کرد: در بخش بهداشت کلیه خدمات مربوط به واکسیناسیون کودکان و نوزادان، واکسیناسیون مادران باردار، مراقبت ماداران باردار، مراقبت کودکان و پایش رشد، برقراری نظام مراقبت و پیگیری بیماری های واگیر و غیر واگیر، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، اقدامات بهداشت محیط و دفع صحیح فاضلاب و بهسازی اماکن عمومی مانند دستشویی و حمام برای این افراد صورت گرفته است.

 دکتر حق دوست گفت: عمده اتباع در استان کرمان در شهر کرمان و اطراف کرمان مستقر هستند که با همکاری های خوب بین وزارت بهداشت، اداره اتباع و سازمان کمیساریای عالی ملل در امور پناهندگان، در قالب پروژه سه جانبه، 3 مرکز بهداشتی درمانی و یک واحد تسهیلات زایمانی مخصوص اتباع ایجاد شده است.

 وی افزود: حدود 50 نفر در قالب این پروژه به عنوان پرسنل بهداشتی درمانی به اتباع خدمت رسانی می کنند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از مشکلات اتباع را مشکلات درمانی آنها عنوان کرد و گفت: این افراد با مراجعه به بیمارستان ها از تمامی خدمات درمانی همانند جمعیت های ایرانی برخوردار می شوند ولی به دلیل عدم بضاعت مالی قادر به پرداخت هزینه های درمان نبوده و هزینه آنها به صورت سرباری به دانشگاه تحمیل می شود.

 وی افزود: هرچند سال گذشته با کمک بیمه سلامت و کمیساریای عالی، طرح بیمه ویژه اتباع افاغنه اجرا شد اما چون اتباع مجاز می توانند از این طرح استفاده کنند و اکثریت اتباع در استان غیر مجاز بوده شامل این بیمه نمی شوند.

 دکتر حق دوست در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در خصوص مشکلات مرتبط با اتباع و سلامت بحث تصادفات جاده ای به دلیل تردد غیر مجاز آنها سالیانه تلفات زیادی از اتباع به جای می گذارد و تعداد زیادی  مصدوم روانه بیمارستان ها می شود.

نظر شما