همایشی متفاوت برای شناخت کودکان؛

مربیان بی حوصله هنوز منقرض نشده اند

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۱۳:۰۹:۱۳
کد خبر: ۳۹۸۳۲۷
مربیان بی حوصله هنوز منقرض نشده اند
دومین روز از همایش نمایش صدای هویت کودک در فضایی صمیمی و با همراهی نزدیک مهمانان این برنامه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیازمند اندیشه و تفکر است و بازی خمیر مایه آن به شمار می رود. هر چه بازی گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. کودک با بازی کردم موقعیتی به دست می آورد تا اعتقادات،احساسات و مشکلات خود را پیدا کند و مهارت های زندگی را بیاموزد.

 بازی در رشد کودک در ابعاد اجتماعی،عاطفی جسمی و ذهنی نقشی انکار ناپذیر دارد. ضرورت توجه به بازی کودکان و نحوه همراهی بزرگترها با کودکان در بازی کردن،انجمن دوست ‌داران کودک را بر آن داشت تا این دوره از گردهمایی سالانه خود را به مسئله بازی کودکان اختصاص دهد و مربیان مهد های کودک و اعضای خود را از سراسر کشور برای بررسی این امر مهم در مشهد گردآورد.

همایش نمایش صدای هویت کودک که از صبح چهارشنبه، هشتم اردیبهشت در تالار اجتماعات فرهنگ‌ سرای مصلی نژاد مشهد آغاز شده،با نگاهی نو به نقش بازی در تربیت و رشد کودکان می پردازد.

فرشته سلجوقی، مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان رضوی در حاشیه این همایش ور جمع خبرنگاران به ضرورت توجه مسئولان به سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: همیشه طرحی نو درانداختن سخت  و البته نیازمند توجه مسئولان است.

وی با بیان اینکه گاهی برخی از سازمان های مردم نهاد از فعالیت اصلی خود فاصله می گیرند، ادامه داد: گاهی مشاهده می کنیم که تعدادی از سمن ها به ابزاری سیاسی و در دست سیاست‌مداران تبدیل شده اند.

سلجوقی هم افزایی را بزرگترین دستاورد همایش نمایش صدای هویت کودک دانست و تأکید کرد: این همایش توانست همه علاقه مردان حوزه کودک را برای یک کار نو در راستای کمک به کودکان گردآورد.

وی تصریح کرد: نوع برگزاری این همایش حرفی تو و جدید در حوزه کودک بود و امیدوارم این نوآوری‌ها در حوزه کودک ادامه پیدا کند.

فلورا مرتضوی، مدیر انجمن دوست‌داران کودک و خانواده خراسان رضوی در ابتدای این همایش ضمن خوش آمد گویی به مهمانان اظهار کرد: امروز مدیران مهدهای کودک و دوست داران حقوق کودکان از سراسر امروز گردهم آمده اند تا در کنار یکدیگر یکی از تجربیات مهم دنیای کودکان را تجربه کنیم.

وی تأکید کرد: ما اینجا جمع شده ایم تا صدای کودکان سرزمینمان را فریاد کنیم.

 این همایش از بخش‌های کارگاهی و نمایشی متعددی تشکیل شده بود و ویژگی متمایز همایش صدای هویت کودک با دیگر همایش های علمی و تخصصی اجرای نمایش‌های در حین برگزار کارگر های اموزشی بود و این نمایش ها به گونه ای طراحی شده بود که درک مطالب ارائه شده در کارگاه ها را عینی می کرد.

یکی از بخش‌های مهم این همایش حضور دوستان و خانواده توران میرهادی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک و سرپرست تدوین و تالیف فرهنگ نامه کودکان و نوجوانان بود.

نوش آفرین انصاری، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای کتاب کودک که سال ها سابقه دوستی و همکاری با اوزان میرهادی را دارد،در این همایش ضمن بیان بخشی از تجربیات خود در حوزه کتاب کودک پرداخت و اظهار کرد: جوامعی موفق می شوند که کتاب می خوانند.

وی ادامه داد: باز کردن منفذ های فرهنگی در حوزه کتاب کودک بسیار سخت بود و بیشتر فعالیت هایی که امروز در این حوزه انجام می شود مربوط به فعالیت های خانم میرهادی است.

همچنین عبدالحسین وهاب زاده که سابقه سال ها تدریس در مدارس و دانشگاه‌های ایران را دارد و اولین مدرسه طبیعت در ایران را طراحی کرده است در این همایش حضور یافت و بخشی از تجربیات خود را در اختیار حاضران قرار داد.

وهاب زاده با اشاره به اینکه میراث ادبی و تمدنی ما با داستان و روایت منتقل می شود، اظهار کرد: قصه  در آموزش حتی در دوران دانشگاه نقشی اساسی دارد به گونه ای که یک استاد دانشگاه وقتی می خواهد مسئله ای جدی را بیان کند، با قصه شروع می کند تا فهم آن را برای دانشجویان خود آسان تر کند.

دکتر امین یزدی، رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد هم ارتباط میان بازی، روایت و هدایت را بیان کرد و گفت: زنجیره ای از یک سری تصاویر، معانی و ایده ها وقتی کنار هم قرار می گیرند، معنای خاصی را ارائه می دهد که ماندگاری بیشتری از انتقال معانی بدون بازی دارد.

همچنین دکتر علی صاحبی، عضو هیئت علمی موسسه ویلیام گلاسر به بررسی اجمالی نظریه انتخاب پرداخت و گفت: گلاسر معتقد است تفریح پاداش ژنتیکی طبیعت به ما است.

وی با بیان اینکه هر زمان مشغول یادگیری هستیم در حقیقت بازی می کنیم، گفت: بازی در تکامل و تحول ما نقش برجسته ای دارد.

استاد صاحبی در پایان سخنان خود برای رفع خستگی حاضران یک بازی ساده را اجرا کرد که با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

از بخش‌های مهم این همایش، نمایش بخش هایی از فیلم های مرتبط با کودکان بود که به عنوان نمونه بخشی از

فیلم «زندگی زیباست» اثر «روبرتو نبینی» که به نقش بازی در نجات یک کودک اشاره داشت، پخش شد و کارشناسان درباره آن به گفتگو پرداختند.

جوانان در لباس کودکان؛ نمایشی متفاوت

آنچه این همایش را از دیگر همایش های مرسوم متمایز می کرد، نمایش هایی بود که توسط گروهی از بازیگران تئاتر و البته در نقش های کودکانه اجرا می شد. این نمایش ها روی صحنه نبود. بازیگران در میانه جمعیت بودند و دیالوگ های خود را ادا می کردند و هرازگاهی حاضران را مخاطب خود قرار می دادند. جذابیت این نمایش ها زمانی بیشتر شد که یکی از شخصیت های این نمایش بزرگتری بود که حوصله بچه ها را نداشت و با آن ها پرخاش می کرد.

الهه حسینی، مدیر مهدکودکی که از قزوین مهمان این مراسم بود در گفتگویی صمیمی با خبرنگار ما گفت: هنوز تعداد زیادی از مربیان با بی حوصلگی با بچه ها رفتار می کنند و این اجرا عملکرد ما را نسبت به کودکان نشان می داد.

وی با اشاره به اینکه تنبیه بدنی اثرات مخرب کمتری نسبت به تنبیه زبانی در کودکان باقی می گذارد، افزود: کاش به جای اینکه کودکان را تحقیر کنیم یا با زبانمان آن ها را بیازاریم، هنوز تنبیه بدنی رواج داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز