استاندار مرکزی :

باید به حال بازار تاریخی اراک غصه بخوریم

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۱۳:۴۶:۳۶
کد خبر: ۴۰۵۱۹۰
باید به حال بازار تاریخی اراک غصه بخوریم
استاندار مرکزی گفت: باید سکونت‌گاه‌های غیر رسمی را مدیریت و کنترل کنیم و نگذاریم بیش از این از حوره دخالت موثر مسئولان خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا، محمود زمانی قمی در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در استانداری مرکزی گفت: ستاد بازآفرینی شهری پایدار را باید در استان جدی گرفت تا از نقاط تاریخی به خوبی حراست کنیم و مانع بدقوارگی شهرها از هم اکنون شویم.

وی با بیان اینکه اجرایی کردن مصوبات در این زمینه باید جدی گرفته شود، افزود: این ستاد و مصوباتش می‌تواند به زیباسازی شهرها کمک و مدیریت ساماندهی محلات و شهرها را بهتر اعمال کند. همه واقف هستیم که در شهرستان‌ها بسیاری از نقاط، خارج از مدیریت صحیح و سامانه مدیریتی ما هستند و نباید بگوییم مدیریت ما خوب است.

زمانی قمی با اشاره به بازدیدی که از بازار اراک انجام داده است، اظهار کرد: باید به حال بازار تاریخی شهر اراک غصه بخوریم که این بنای بسیار با ارزش اینگونه دچار تخریب شده است، این بنا متعلق به شهر اراک نیست بلکه متعلق به کشور است.

وی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان حتما درخواست خواهد شد که کمک‌هایی در راستای رسیدگی به بازار شهر اراک صورت بگیرد، همچنین سعی خواهد شد مبلغی که تصویب شده به میزان مناسبی تخصیص یابد.

استاندار مرکزی گفت: امید است بازار اراک و پروژه‌های مهم تاریخی شهر ساوه مورد رسیدگی قرار گیرد به گونه‌ای که نگرانی‌ها در مورد این بناهای با ارزش کاهش یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز گفت: باید تا افق چشم‌انداز 1404 همه محله‌ها به بافت‌های کارآمد تبدیل و بهسازی شوند.

مجیدرضا نصرالله‌نژاد افزود: اغلب سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرستان‌های اراک و ساوه احداث شده‌اند و 454 هکتار از شش هزار و 253 هکتار مساحت اراک معادل 23درصد جمعیت و هفت درصد مساحت این شهرستان از بافت‌های نابسامان و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شده‌اند.

وی سکونت‌گاه‌های غیررسمی را بیشتر شامل محله‌های کوی سجادیه، کوی امام رضا(ع)، خیابان مشهد، قنات ناصری، صالح آباد، کوی علی‌بن‌ابیطالب(ع)، کوی ولیعصر(عج)، کوی ابوالفضل و شهدای صفری عنوان کرد.

نصرالله‌نژاد ادامه داد: در شهرستان ساوه نیز 253 هکتار معادل 19درصد از جمعیت و 12.5 درصد از مساحت کل شهرستان را سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند و در مجموع در اراک و ساوه هشت و نیم درصد از مساحت و میانگین جمعیت 22درصدی سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی جهت توانمندسازی و بهسازی این مناطق انجام شده است و در چهار منطقه حدود 48 پروژه مصوب اجرایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گزارشاتی از برخی پروژه‌هایی که انجام نشده‌اند ارائه داد و افزود: محلاتی همچون گاوخانه، شهرجرد، ولی‌آباد، صالح‌آباد، باغ‌های کرهرود، سنجان و چقا در سطح اراک در معرض خطر حاشیه‌نشینی و توسعه نابسامان هستند که باید جهت ممانعت از پیشرفت این روند، مورد توجه مسئولان قرار گیرند.

وی برخی از اقداماتی که تاکنون به منظور توسعه سکونت‌گاه‌های غیرمجاز ترتیب داده شده را ساخت پروژه 360 واحدی کوی سجادیه، طرح 336 واحدی در سنجان و احداث پارک ترنم در کوی امام علی(ع) برشمرد.

شهردار کلانشهر اراک نیز به دستور کار قرار گرفتن دو پروژه با همکاری انبوه‌سازان اراک اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها شامل یک پروژه 380 واحدی و یک پروژه 320 واحدی به منظور جلوگیری از پیشرفت حاشیه نشینی در حال احداث هستند.

ابراهیم عباسی تصریح کرد: سه ونیم هکتار از املاک دولتی در صورت کمک دولت سنددار خواهند شد.

در این جلسه مقرر شد مشکلات این حوزه به همراه پیشنهادات آماده و گزارش شود تا در جلسه مشابه روز سه‌شنبه در تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شود.

در این جلسه مدیران و دستگاه‌های اجرایی گزارشاتی از احیای بافت‌ها و بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف و نوسازی‌ها را گزارش دادند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز