مطبوعات محلی بوشهر در برزخ بودن یا نبودن ؟؟؟

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۵:۵۷:۰۹
کد خبر: ۴۱۷۴۴۵
مطبوعات محلی بوشهر در برزخ بودن یا نبودن ؟؟؟
فعالان عرصه مطبوعات محلی استان بوشهر می گویند : مشکلات زیاد و مختلفی باعث شده تا این مراکز اطلاع رسانی و رسانه ای برای ادامه فعالیت خود در بلاتکیفی بمانند.

به گزارش  خبرگزاری برنا ، آنان مشکلات مالی، کمبود نیروی حرفه ای، نبود چاپخانه، سرعت عمل نشریات اینترنتی، فعالیت گسترده شبکه های اجتماعی، کاهش مخاطبان، کمبود و توزیع سلیقه ای آگهی ها را از جمله دلایلی عنوان می کنند که باعث شده تا نفس مطبوعات محلی این استان به شمار بیفتد.

مسئول هفته نامه صدای بوشهر در این باره گفت: با گسترده شدن فعالیت نشریات، سایت ها و شبکه های مجازی و اینترنتی اقبال عمومی به مطبوعات کاهش یافته و این کاهش اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

عبدالرسول میگلی نژاد با اشاره به نقش تاثیرگذار آگهی ها در اقتصاد مطبوعات محلی افزود: با بخشنامه تدوین شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگهی های بخش دولتی و خصوصی باید از فیلتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها گذر کند ولی با این وجود به این مهم اهمیتی داده نمی شود.

وی بیان کرد: در برخی اداره ها آگهی ها بصورت بنر روی دیوار نصب می شود که این امر نیز تخلف است.

میگلی نژاد، با اینکه مشکل اقتصادی نفس مطبوعات محلی این استان را به شماره انداخته است، افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که مطبوعات استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داده متمرکز شدن آگهی های مرتبط با وزارت نفت در پایتخت کشور است که برای حل این مشکل مسئولان استان باید پیگیری کنند.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان بوشهر نیزمهمترین مشکل مطبوعات این استان را نداشتن پشتوانه مالی مناسب دانست و گفت: 70 تا 80 درصد آگهی مربوط به استان بوشهر در اختیار وزارت نفت است ولی با این وجود آنها از دادن آگهی های خود به مطبوعات این استان خودداری می کنند.

علی هوشمند افزود: این در حالی است که مطبوعات دو استان همجوار بوشهر از آگهی های شرکتهای نفتی برخوردار هستند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات مطبوعات استان بوشهر ادامه داد: سایت های اینترنتی و شبکه های مجازی با سرعت انتقال اطلاعات، رسانه های مکتوب را با بحران کمبود مخاطب روبرو کرده است.

این فعال رسانه ای بیان کرد: یکی از راههای مقابله با بحران کمبود مخاطب پرداختن رسانه های مکتوب به تحلیل و تولید مطلب است که در این مورد نیز با وجود مشکلات اقتصادی امکان فعالیت مناسب وجود ندارد.

هوشمند ادامه داد: طرح خرید اشتراک نیم بها که برای رونق فروش رسانه های مکتوب در 27 استان کشور وجود دارد در صورت اجرا در استان بوشهر می تواند گامی مثبت در راستای پویایی اقتصاد رسانه ها باشد.

خبرنگار هفته نام پیغام بوشهر نیز گفت: مشکلات فراروی هفته نامه های استان بوشهر باعث شده تا در برخی مواقع به جای هفته ای یکبار چاپ آنها در هر دو هفته یکبار صورت گیرد.

سمیه جمالی ادامه داد: تاخیر و لغو پرواز شرکتهای هواپیمایی در مسیر تهران به بوشهر یکی از مشکلات رسانه های مکتوب این استان است که در برخی اوقات رسیدن هفته نامه ها به مخاطبان خود را با تاخیر مواجه می کند.

مدیر مسئول هفته نامه خلیج فارس بوشهر گفت: در وضعیت کنونی ضعف حرفه ای در هفته نامه های این استان مشهود است و دلیل آن نیز این است که مطبوعات محلی نگاه اقتصادی نداشته و با احساس تکلیف اجتماعی پا به این عرصه گذاشته اند.

علی احمدی افزود: نبود ساختار اقتصادی با کمبود نیروی کار حرفه ای درهفته نامه ها همراه شده تا جایی که این مهم با برآورده نشدن درخواست های خبری مخاطب را در پی داشته است.

وی بیان کرد: عمده مشکل این حوزه نیز نبود اهتمام لازم برای آموزش نیروی حرفه ای از سوی دستگاههای ذیربط است.

مدیر مسئول هفته نامه اتحاد جنوب گفت: فقدان نیروی آموزش دیده و خبره از مشکل عمده مبوعات استان بوشهر است که وضعیت آنها در برخورداری از نیروهای حرفه ای و با تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک بسیار فقیرانه است.

اکبر صابری در ارتباط با راهکارهای افزایش سرانه مطالعه مطبوعات در استان بوشهر بیان کرد: باید از سوی ادارات دولتی از هفته نامه اشتراک گرفته شود تا از این طریق سرانه مطالعه مطبوعات افزایش و وضعیت اقتصادی آنها بهبود پیدا کند.

مدیر مسئول هفته نامه دریای جنوب نیز در این باره گفت: برخی ادارات در دادن آگهی به مطبوعات نگاه سیاسی دارند که این نوع نگاه حق برخی از مطبوعات را ضایع می کند.

نصرالله شفیعی افزود: برخی از آگهی ها نیز براساس روابط موجود بین روابط عمومی ها و مدیران مطبوعات توزیع می شود که این نحوه توزیع نیز ناعادلانه و نیاز به نظارت بیشتر دارد.

مدیر مسئول روزنامه پیام عسلویه گفت: نبود چاپخانه در استان بوشهر و به دنبال آن افزایش هزینه چاپ یکی از مشکلات اصلی روزنامه های استان بوشهر است.

مازیار هوشمند بیان کرد: وجود چاپخانه در استان بوشهر می تواند کمک شایانی در رسیدن بموقع روزنامه به مخاطبان داشته باشد.

وی بیان کرد: بهره مند نبودن مطبوعات استان و بویژه روزنامه ها از بسته های حمایتی یکی از دیگر مشکلات رسانه های مکتوب در استان بوشهر است.

هوشمند در ارتباط با وضعیت آگهی مطبوعات گفت: استان بوشهر یکی از استانهای پرآگهی در سطح کشور ولی با این حال بر خلاف قانون وضع شده در این ارتباط مطبوعات این استان به نحو مطلوبی از آن برخوردار نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از آگهی های استان بوشهر متعلق به وزارت نفت است بیان کرد: با وجود اینکه هزینه این آگهی ها بیشتر بر دوش پیمانکاران است ولی باز وزارت نفت دراین زمینه همکاری لازم را ندارد.

هوشمند ادامه داد: با اینکه سیاست کنونی دولت و بویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت جدی از مطبوعات استانی است ولی با این وجود در استان بوشهر چنین رویکردی مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: خرید روزنامه از سوی دستگاهها نیز در بیشتر استانها اولویت با خرید مطبوعات محلی است ولی با این وجود در استان بوشهر کمتر به این مهم پرداخته می شود.

هوشمند در ارتباط با میزان اقبال عمومی در استان بوشهر نسبت به روزنامه ها گفت: از زمان انتشار روزنامه پیام عسلویه استقبال خوبی از آن وجود دارد ولی این میزان استقبال تا میزان مورد انتظار هنوز فاصله دارد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهرگفت: در موضوع توزیع نشدن آگهی های وزارت نفت در این استان پیگیری های زیادی تاکنون صورت گرفته ولی با این وجود نتیجه ای برنداشته است.

آنیتا مظفری افزود: در ارتباط با آگهی های وزارت نفت درهمه استانهای کشور چنین وضعتی وجود دارد و اینکه در دو استان همجوار بوشهر آگهی متعلق به وزارت نفت در خود این استانها توزیع می شود، صحت ندارد.

وی در ارتباط با توزیع نشدن مناسب آگهی های ادارات دولتی در استان بوشهر اظهارکرد: ازسوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگی برای ساماندهی نحوه توزیع آگهی ادارات دولتی انجام شده است.

مظفری در ارتباط با دوره های آموزش خبرنگاری در استان بوشهر گفت: برای این مهم برگزاری یک سری دوره های آموزشی پیش بینی شده که در صورت همکاری لازم از سوی مدیران مسئول مطبوعات محلی اجرایی خواهد شد.

وی در ارتباط با طرح اشتراک نیم بها بیان کرد: مطبوعات استان بوشهر باید با مراجعه به سامانه اینترنتی این طرح در مجموع دوهزار و 500 نفر از مشترکان خود را درآن ثبت کنند ولی تاکنون از سوی آنها اقدام لازم صورت نگرفته است.

در استان بوشهر با یک میلیون و 50 هزار نفر جمعیت بیش از 30 روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه، ماهنامه، فصلنامه و گاهنامه مکتوب مجوز فعالیت و انتشار دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز