نخستین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی در سال ۹۵

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۸:۳۳:۳۲
کد خبر: ۴۱۸۸۱۸
نخستین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان غربی در سال ۹۵
جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان آذربایجان غربی تشکیل شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان عصر روز چهارشنبه به ریاست  سعادت استاندار آذربایجان غربی و با حضور صفرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، بابایی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، انتظار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، قاضی پور و بهادری دو تن از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، حضرتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، فروزان مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و سایر اعضای این شورا در محل هتل آنای ارومیه برگزار شد.

استاندار آذربایجان غربی در این جلسه که با محوریت بررسی مسائل و مشکلات مختلف منطقه آزاد ماکو تشکیل شده بود، اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو با توجه به داشتن پتانسیل های بالقوه و بالفعل و همجواری با کشور ترکیه و در صورت رعایت مولفه های مدیریتی، جذب سرمایه گذاری های خارجی و حرکت در راستای قوانین و اهداف و چشم انداز ترسیم شده برای آن، می تواند الگوی شاخصی در میان مناطق آزاد کشور باشد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: در منطقه آزاد ماکو با توجه به چشم انداز آن بایستی زمینه را برای جذب سرمایه گذاری به منظور ایجاد زیرساختهای مورد نظر مهیا ساخت.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیتهای گردشگری منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساختهای گردشگری در راستای توسعه صنعت توریسم در منطقه آزاد ماکو مورد توجه است و در این راستا اقدامات مورد نیاز در حال انجام می باشد.

سعادت در پایان سخنان خود افزود: از واردات به جز واردات مواد اولیه و فناوری های نوین و کالاهای سرمایه ای حمایت نمی کنیم و در این زمینه، نظر شورای مناطق آزاد نیز این است که منطقه آزاد ماکو به پایگاه صادراتی تبدیل گردد.

حسین فروزان مدیر عامل منطقه آزاد ماکو هم در این جلسه، گزارشی را از موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی، پتانسیل ها و توانمندیهای منطقه، پروژه ها و زیرساختهای در دست اقدام و آماده بهره برداری و همچنین مهمترین مسائل و مشکلات منطقه آزاد ماکو ارائه نمود.

وی گفت: بهره گیری از پتانسیل ها، ابزارها و توان اتاق بازرگانی به منظور تسهیل روند رشد و توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو در حوزه های مختلف اقتصادی حائز اهمیت می باشد.

فروزان ادامه داد: با توجه به چشم انداز و اهداف توسعه ای منطقه آزاد ماکو، مطالعات و امکان سنجی اجرای پروژه های زیربنایی و زیر ساختی متعددی در منطقه انجام شده که تا چند ماه آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو، مطالعات و احداث و تکمیل فرودگاه بین المللی ماکو، تعریض راههای مواصلاتی،ایجاد پایانه های صادراتی منطقه،شهرک سنگ،شهرک صنعتی،زیباسازی شهر ماکو با توجه به وجود بازارچه مرزی،ساخت اولین هتل بین المللی 5 ستاره،نمایشگاه بین المللی و نیز پارک امام خمینی را از جمله طرحها و پروژه های مورد نظر قلمداد نمود که در دست مطالعه بوده و یا در آینده نزدیک به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد:زیرساختهای شهرک صنعتی منطقه نیز با 140 هزار هکتار در نزدیکی مرز بازرگان آماده گردیده که 40 هزار هکتار در 3 ماه آینده مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی از استاندار آذربایجان غربی خواستار حمایت های لازم در زمینه ایجاد توسعه و تکمیل راه آهن تبریز به ماکو و حمایت از جذب سرمایه گذاریهای مورد نظر گردید و نقش آن را در توسعه و تکمیل راههای مواصلاتی منطقه ای و بین المللی منطقه آزاد ماکو و نیز استان حائز اهمیت دانست.

در ادامه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت الحاق شهرستان چالدران به منطقه آزاد ماکو تاکید کرد.

وی همچنین لزوم ارتقای توان تولید ملی و افزایش صادرات به جای واردات در منطقه آزاد ماکو را مورد تاکید قرار داد.

قاضی پور در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارائه پیشنهادات و برنامه های مورد نظر در سند برنامه ششم توسعه جهت تامین معیشت مردم و مد نظر قرار دادن تمامی زیربخش های اقتصادی در حوزه بخش خصوصی و تعاونی در راستای مولفه های اقتصاد مقاومتی تاکید نمود.

هادی بهادری از دیگر نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان دیدگاههای خود در زمینه شاخصهای مناطق ویژه و مناطق آزاد اظهار داشت: پازل و مسائل مناطق مذکور را باید به نحوی در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های مورد نظر مد نظر قرار دهیم که منافع حداکثری برای کشور حاصل گردد.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه رقیب یکدیگر نیستند و هر کدام ماموریت ویژه ای دارند گفت: در مناطق آزاد نیز بایستی ضمن ایجاد زیرساختهای مناسب بویژه در بخش های معدن و کشاورزی از جمله ایجاد کشت و صنعت و دامداری های بزرگ در جهت توسعه مناطق مذکور حرکت کنیم.

در ادامه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیشنهادات اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ارومیه توسط مشاور حقوقی اتاق ارومیه جهت تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی استان قرائت گردید و سایر اعضای شورا نیز به بیان دیدگاهها و نکته نظرات خود پرداختند.

پس از پایان این نشست، اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در ضیافت افطاری اتاق بازرگانی ارومیه در محل هتل آنا شرکت کردند.

شایان ذکر است، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان ها به منظور تبادل‌نظر دولت و بخشهای خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیتهای اقتصادی این بخشها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرائی مناسب به مراجع ذی‌ربط تشکیل شده است.

 

نظر شما