آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد

فضائل اخلاقی امام علی(ع) از نگاه آیات و روایات

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۶:۲۵:۳۴
کد خبر: ۴۲۲۷۰۵
یکی از مراجع تقلید گفت: به گفته یکی از دانشمندان، امام علی(ع) کسی بود که دوستانش از ترس بنی‌امیه و دشمنانش به خاطر دشمنی، فضائلش را مکتوم و پنهان داشتند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به فضائل اخلاقی امام علی(ع) اظهار کرد: به گفته یکی از دانشمندان علی(ع) کسی بود که دوستانش از ترس بنی‌امیه و دشمنانش بخاطر دشمنی، فضائلش را مکتوم و پنهان داشتند اما امروز می‌بینیم در کتاب‌های تاریخ و تفسیر و حدیث اسلامی فضائلش شرق و غرب را گرفته و این از عجائب تاریخ بشر است.

وی با تأکید بر اینکه فضائل اخلاقی امام علی(ع) بسیار زیاد است، افزود: یکی از فضائل اخلاقی علی(ع) که درس بزرگی برای شیعیان و همه انسان‌ها است مساله نیکوکاری و کمک به ضعیفان و دردمندان و مستمندان است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: حضرت نخلستان داشت و آبیاری می‌کرد و از درآمد آن بردگان را می‌خرید و آزاد می‌کرد و هزار برده را از دست رنج خود آزاد کرد.

وی با اشاره به رفتارهای نیکوکارانه حضرت علی(ع) تصریح کرد: ایشان شب‌های تاریک برمی خواست و به خانه فقیران و مستمندان می‌رفت و شخصاً به آن‌ها کمک می‌کرد که این حضور خود حضرت در این کار معانی و مفاهیم بسیاری دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه 55 سوره مائده درمورد اهمیت زکات بیان کرد: از جمله آیاتی که در مورد نیکوکاری و انفاق آمده آیه 55 سوره مائده است، در این آیه آمده که ولی و سرپرست شما خداست و پیامبر و مؤمن و مومنانی که هنگام نماز زکات را در زمان رکوع می‌پرداختند.

وی با اشاره به روایتی معروف که در منابع شیعه و اهل سنت آمده است، گفت: ابن عباس می‌گوید که کنار چشمه زمزم نشسته بودم و مردی نقاب‌دار در طرف دیگر نشسته بود و هر حدیثی که من از پیامبر نقل می‌کردم او هم حدیثی از پیامبر می‌گفت و تعجب کردم از این مطلب، او نقابش را برداشت و دیدیم که ابوذر است و خطاب کرد که ای مردم آگاه باشید با چشم خودم دیدم که اگر دروغ گویم کور شود و با این گوش خود شنیدم که اگر دروغ گویم کر شود که پیامبر درمورد علی(ع) فرمود که علی فرمانروای نیکوکاران و کشنده کافران است، کسی که او را یاری کند خدا یاریش می‌کند و کسی که دست از یاری او بردارد خدا دست از یاری او بر می‌دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در ادامه این روایت آمده که ابوذر نقل می‌کند که روزی در مسجد، پیامبر و علی(ع) مشغول نماز بودند و سائلی از در وارد شد و از مردم درخواست کمک کرد که کسی او را کمک نکرد، دیدم علی(ع) در حال رکوع است اشاره‌ای به سائل کرد و انگشت کوچک را نشان داد و انگشتر در دستش را درآورد و به او داد.

وی اضافه کرد: پیامبر این صحنه را مشاهده کردند و سر به آسمان بلند کردند و گفتند خدایا موسی بن عمران از تو تقاضا کرد وزیری برای او قرار دهی و من از تو تقاضا می‌کنم که برای من هم از خاندانم وزیری قرار ده، کلام پیغمبر تمام نشده بود که جبرئیل نازل شده و آیه فوق را به پیامبر ارائه کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اشکالات اهل سنت به آیه ولایت خاطرنشان کرد: در این مورد برخی برادران متعصب اهل سنت هشت ایراد به این آیه وارد کرده‌اند، که از آن جمله این است که «ولیّ» در این آیه به معنای دوست است، ولی چون در این جا با استفاده از کلمه «انّما» تاکید شده است یعنی دوست معنای «ولیّ» در این آیه نیست.

وی در خصوص اشکال دیگر اهل سنت به آیه ولایت تصریح کرد: علی در این مساله حضور قلب داشت و متوجه دنیا نبود، شنیدن صدای سائل توجه به دنیا نیست و توجه به آخرت است. علی عبادت در عبادت داشت که عین حضور قلب در مقابل خداوند است.

نظر شما