پاسخ معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) به جوسازی های صورت گرفته؛

رعایت ضوابط قانونی و جایگاه علمی اساتید مهم تر از ملاحظات سیاسی است

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۲:۵۵:۲۳
کد خبر: ۴۳۳۵۸۳
رعایت ضوابط قانونی و جایگاه علمی اساتید مهم تر از ملاحظات سیاسی است
دکتر ولی الله برزگر با تشریح روند جذب اعضای هیات علمی و تدریس اساتید مدعو در دانشگاه گفت: تلاش ما در حوزه آموزش عمل براساس اصول حرفه ای و علمی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، در پی انتقاد و جوسازی برخی رسانه های مخالف دولت در زمینه جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه امام (ه)، دکتر ولی الله برزگر معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در نشستی خبری با اشاره به آمار اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه 298نفر می باشند که با جذب اساتید جدید از سال تحصلیی95 این تعداد به 310نفر افزایش خواهد یافت.

دکتر ولی الله برزگر در خصوص جذب اعضای هیات علمی جدید در دانشگاه گفت: بیشترین اعضای هیات علمی دانشگاه در دولت نهم و دهم جذب شده اند و ما در دولت یازدهم به دلیل کنترل نحوه استخدام، سیاست انقباضی دولت، رعایت قوانین و بلاتکلیفی تعداد زیاد اساتید بورسیه استادی جذب نکرده ایم.

وی افزود: دانشگاه در فراخوان های جذب اساتید  وزارت علوم تنها در شهریور94 شرکت کرده بود که در وزارت علوم تنها با سهمیه جذب 3 استاد موافقت شد ولی متاسفانه با توجه به  شرایط اختصاصی ما در نظر گرفتن توان علمی، تسلط به زبان خارجی، تخصص و حرفه ای بودن و سایر شرایط کسی صلاحیت جذب را احراز نکرد.

معاون آموزشی با اشاره ترکیب اعضای هیات علمی دانشگاه متشکل از اعضای هیات علمی رسمی دانشگاه و اساتید مدعو در برخی رشته ها بیان داشت: بیش از 33درصد  اساتید رشته های عمومی از  اساتید مدعو هستند که به طور میانگین 250 استاد مدعو تدریس برای رشته های عمومی چون ریاضی عمومی، معارف اسلامی، تربیت بدنی، تنطیم خانواده و زبان عمومی و… با دانشگاه  همکاری می کنند.

دکتر برزگر با اشاره به اینکه در برخی گروه های آموزشی و رشته های خاص به دلیل بالابردن کیفیت آموزشی ملزم به استفاده و دعوت از اساتید مجرب به ویژه در تحصیلات تکمیلی و دکترا هستیم، بیان داشت: برای ما هم مثل بقیه دانشگاه ها مهم است که از تجربیات و تخصص های اساتید دیگر دانشگاه ها استفاده کرده و ارتباطات گسترده ای با دیگر مراکز علمی و دانشگاه های سطح کشور در راستای تبادل علمی با دیگر دانشگاه ها داشته باشیم.

معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به ضابطه مند بودن سیستم جذب و دعوت از اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها در دانشگاه گفت: روند دعوت از اعضای هیات علمی بسیار شفاف، قاعده مند و باضابطه و بدون  هیچ گونه ملاحظات سیاسی بوده و تنها ملاحظات حرفه ای، تخصصی و علمی مدنظر می باشد که نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی آموزش برای دانشجویان و گروه های آموزشی دارد.

عضو شورای دانشگاه با اشاره روند تدریس اعضای هیات علمی سایر دانشگاه ها در دانشگاه اظهار داشت: برای تدریس یک استاد معمولا گروه آموزشی درخواست اولیه را اعلام می کند که پس از بررسی لازم  در شورای دانشگاه و سپس با اعلام به هیات جذب که رکن اصلی آن رییس و دانشگاه و نماینده مقام معظم رهبری هستند و پس از تایید هیات جذب از این اساتید در دانشگاه استفاده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روند طولانی جذب اساتید در مورد اساتیدی که عضو سایر دانشگاه ها می باشند حکم کارگزینی اساتید به منزله تایید صلاحیت عمومی وی به حساب می آید و ما برای اساتید مدعو دوباره کاری نمی کنیم بلکه تایید دانشگاه مبدا را کافی می دانیم.

وی افزود: تشخیص گروه آموزشی، توانمند بودن اساتید و ملاحظات علمی، سوابق تدریس و رزومه علمی برای ما بسیار مهم است و تمام مراحل و فرآیند سیستم آموزشی کاملا شفاف و قانونی بوده و هیچ گونه جذب و بکارگیری اساتید به شکل مخفیانه نبوده و فرآیند این دعوت و بکارگیری کاملا آشکار و علنی است، نه انگیزه ای برای مخفیانه بودن است و نه ما اجازه داریم و می توانیم این کار را انجام دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اینکه  حدود 90 درصد کلاس های درس در دانشگاه تشکیل می شود، گفت: بخاطر برخی از ملاحظات مانند کم بودن ساعات تدریس، تعداد محدود دانشجویان مقطع دکترا، برخی معذورات و محدودیت های خود اساتید برای حضور در دانشگاه به دلیل مسافت و یا کهولت و اشتغالات، دسترسی به اساتید و صرف اقتصادی به ویژه در دوره های دکتری و در برخی از رشته های  مقطع دکترا مانند طراحی نیروگاهی، رشته نفت و  آینده پژوهی  این کلاس ها  در دفتر تهران دانشگاه تشکیل می شود و حتی گاهی در دفترچه های کنکور نیز این مساله قید می شود که مکان تشکیل کلاس در تهران خواهد بود.

دکتر برزگر با اشاره به دعوت از برخی اساتید برای برخی رشته ها ی خاص گفت: برای ما رعایت ضوابط قانونی و تخصص اساتید و ملاحظات علمی اساتید مهم است نه ملاحظات سیاسی.

دکتر ولی الله برزگر در ادامه افزود: با وجود سیستم های ناظر و متعدد بر دستگاه ها و دانشگاه ها همه فرایندهای آموزشی در دانشگاه شفاف بوده و هرگز تخلفی در دانشگاه صورت نگرفته است.

وی با استقبال از طرح سطح بندی دانشگاه ها توسط وزارت علوم گفت: این طبقه بندی برای بار اول است که انجام شده و به معنی سقوط درجه علمی دانشگاه نیست.

دکتر برزگر در خصوص انتشار برخی اسناد آموزشی دانشگاه در فضای آموزشی گفت: رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش و ماموریت مهمی در بحث نظارت دارند اما کشف تخلفات سازوکار خود را دارد و همه سازمان های دولتی تحت اشراف و کنترل و مکانیزم نظارت هستند و ما از  اینکه چشمان ناظری بر عملکرد ما نظارت دارند و نقد می کنند به ویژه از سوی مطبوعات و رسانه ها استقبال می کنیم ولی افشای اسناد طبقه بندی شده یک سازمان چه محرمانه و چه غیرمحرمانه از داخل سازمان بدون بررسی دقیق و روند قانونی و به صورت غیرحرفه ای که با هدف جنجال آفرینی و تنش صورت گیرد مصداق بداخلاقی بوده و در شریعت اسلامی نیز عملی مذموم است.

معاون آموزشی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه برخی اساتید مدعو با عنوان استاد دانشگاه خود را معرفی می کنند، گفت: مقام علمی و تعریف شده استاد یک دانشگاه در نزد افکار عمومی اول عضو هیات علمی بودن فرد در دانشگاه بوده و دیگری  فردی است که مراتب ارتقا را طی کرده باشد و لذا توصیه می کنم برای وجاهت افراد برای هر مدرسی، عنوان استاد دانشگاه استفاده نشود.

عضو هیات رییسه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره ) با اشاره به انگیزه های خاص و شخصی برخی از جراید گفت: اصلا نگران نقد دانشگاه و عملکردمان نبوده و حاضریم خیلی شفاف مسایل را به دور از غرض ورزی پاسخگو باشیم.

dr barzegar

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز