اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان صادر کرد؛

بیانیه در خصوص نمایش "لیلی نام تمام دختران ایران زمین است"

۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۱۳:۰۰:۴۰
کد خبر: ۴۶۷۴۷۲
بیانیه در خصوص نمایش لیلی نام تمام دختران ایران زمین است
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در خصوص نمایش " لیلی نام تمام دختران ایران زمین است " بیانیه ای بدین شرح صادر کرد .

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و تاسوعا و عاشورای حسینی، به واسطه ی برداشت ها و سوء تفاهمات به وجود آمده عمیقا دریافتیم که جهت شفاف سازی و روشنگری  بر این نکته که فی الذاته اظهر من الشمس است تأکید کنیم که کلیه فعالیت های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ماهیتاً در راستای منویات فرهنگی و هنری مقام معظم رهبری(مدالظله العالی) و سیاست های دولت محترم تدبیر و امید است،ضروری دیدیم در خصوص ایجاد شک و شبهاتی که در خصوص یکی از نمایش های به اجرا درآمده در جشنواره استانی مطرح شده بود، عرض کنیم که تعظیم و تکریم در برابرخانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و نیز بزرگداشت مقام متعالی سرداران رشید سپاه اسلام، بسیجیان جان برکف و ارتشیان دلاور، ضرورتاً تکلیف دینی و قانونی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و خواهد بود . به همین واسطه در این مقطع خطیر که نیاز به آرامش لازمه کارهای فرهنگی و هنریِ متناسب با سیاست های اعلام شده ی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی است ، ناگزیریم به شکل اخص به چند و چون نمایشی بپردازیم که شور بختانه مورد سوء تعبیر های تعمدی برخی قرار گرفته است  و نکاتی چند را در همین خصوص به شرح زیر خدمت مردم آگاه و رشید لرستان عرض کنیم:

"لیلی نام تمام دختران ایران زمین است" عنوان نمایشنامه ای است که پیش از به اجرا در آمدن توسط هنرمندان خرم آبادی ، توسط امیر مهندسیان مقیم تهران نوشته شده و به کارگردانی ایشان ، به شکل عمومی در همان جا به اجرا در آمده است. او در مصاحبه ای تاکید کرده است : «من با اجرای نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» قصد داشتم حرف جدیدی در حوزه دفاع مقدس مان بزنم.»

در واقع این نمایشنامه چنانکه عرض شد مدت ها پس از اجرای عمومی در تهران، توسط یکی از جوانان متعهد و عضو بسیج هنرمندان استان با الهام از همان اجرا، در خرم آباد  به روی صحنه رفته است.

نمایش صدرالذکر در کنار قریب به ٥٠ نمایشنامه ی دیگر  پس از فرا خوان دبیرخانه دائمی جشنواره ، به دبیرخانه واصل و جهت خوانش و تأیید احتمالی در اختیار اعضای شورای تصویب متون اداره کل قرار گرفته است. ناگفته نباید گذاشت که به اعتراف جامعه ی هنری، بازخوانان متون همگی از خبره ترین ، مجرب ترین و متعهدترین کارشناسان تئاتر استان می باشند. این کارشناسان شناخته شده عبارتند از: آقایان جناب اسفندیار ملایری،جناب محمد فلاح،جناب آقای رضا نیازی ، مسئول حراست اداره کل ، و نصرت الله مسعودی.  این گروه به سبک وسیاق مرسوم، از جهات محتلف، متن مذکور را مورد خوانش دقیق و حرفه ای قرار داده و اجرای آن را بلا مانع دانسته است.

 

در مرحله بازبینی نمایش ها نیز اساتید برجسته ی تئاتر کشور شامل آقایان غلامحسین لطفی، فرشید صمدی پور ، امین ابراهیمی و نیز حمید آقایی ناظر حراست اداره کل، همه ی کارها را با تعمق و کنکاشی که شایسته ی تقوا،تعهد و دانش آنان می باشد مورد باز بینی قرار داده اند. به دلایل منطقی و معقول بر شمرده ی بالا حق بر این بود که منتقدان  نسبت به نمایش تاملی بیشتری می داشتند . علی الاصول ،تمام کارهای مرتبط با دفاع مقدس به جهت حساسیت فوق العاده شان نه تنها توسط کارشناسانی که نام شان رفت به دقت ارزیابی شده ،بلکه توسط برخی مقامات ذیربط نیز موردارزیابی قرار می گیرند؛ کما اینکه نمایش  " لیلی نام تمام دختران ایران است"  منهای مراحلی که به عرض رسید توسط مسئولان مرتبط با موضوعات فرهنگی و هنری از جمله معاون محترم فرهنگی سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، ریاست محترم سازمان بسیج هنرمندان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد باز بینی قرار گرفت، و پس از رفع برخی دغدغه ها و شبهات در جشنواره ی تئاتر به اجرا در آمد .

اگر با دید کارشناسانه این نمایش مورد مداقه قرار گیرد نکات ارزشمندِ نهفته در آن  که معطوف به ارزش های دفاع مقدس است تماشاگر اهل بصیرت را عمیقا متأثر می نماید. به صراحت باید عرض شود، حواشی پاگرفته در خصوص این نمایش،اگر منصفانه می بود حتما این حواشی نچسب شکل نمی گرفت. آیا پیام هایی چون پایبندی به اصول و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی، تعهد، ناموس پرستی، ایثار ، شهادت و جانفشانی در راه نظام مقدس اسلامی را ممکن است هیچ انسان منصف و متعهدی نادیده بگیرد؟

باید با صمیمیتی که بن مایه ای جز تعهد ندارد عرض کرد ،اگر  از این نمایش  دفاعی به عمل آمده است، فی الواقع دفاع از پیام، مفهوم و مضمون متعالی نمایش بوده است و لا غیر. چنین دفاعی صرفاً از تحلیل نشانه شناسانه ی نمایش نشأت گرفته ،که همگی در کلیت شان دفاع از ارزش های بوده است که تا یوم القرار باقی خواهند ماند.

یادمان باشد که جوّ سازی ها، به ویژه به وقت برگزاری جشنواره ها کم نیست و اهل موج سواری هم که درانتظار فرصت اند ، لحظه شماری می کنند تا به صورتی از وضعیت به وجود آورده شده برای مقاصد متفاوت خود، به اشکال مختلف تا جایی که امکان دارد بهره برداری کنند.

"لیلی نام تمام دختران ایران زمین است"، داستان چهار سرباز است در جبهه جنگ. چهار سرباز، در شهری زیر آتش دشمن که هر روز از جمعیتشان کاسته می‌شود.  سربازان هر یک در عین دفاع جانانه از خاک مقدس خود،  به سائقه ی   جوانی، که تا حدودی قابل باوراست گوشه ای از ناخودآگاه شان نیز به این موضوع معطوف است که پس از پایان جنگ و پایان خدمت، تشکیل خانواده بدهند.

«لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» نمایش جذابی است در حوزه تئاتر دفاع مقدس.  سویه ی رو به  پیش این نمایش نه در ساختار، اما در مضمون به زیبای  اتفاق می افتد. مهندسیان به دنبال مناسبات روانی و کنکاش در تمایلات انسانی است؛ البته این تمایلات  به جهت مسائل فرهنگی و تابو بودن شان همیشه غیرقابل طرح بوده اند.

این واقعیت که فرد حاضر در جبهه نیز نیاز به تشکیل خانواده  دارد، موضوعی انکار ناپذیر است. لیکن مهندسیان برای بیان حرفش به سمت و سوی استعاره و کنایه رفته است. و ای کاش برای فهم چنین بیانی که صبغه ای کاملا هنری دارد ماها هم به نشانه شناسی کار مسلط بوده و بعد در این خصوص، که بسیار هم تخصصی است اظهار نظر می کردیم.

نویسنده به دنبال خلق و بیان تصاویری انسانی از تمام آرزوها و آرمانهای معنوی از جهان ذهنی یک سرباز است. چنین تصاویری کاملاً نشأت گرفته و زاییده از باورهای عمومی است. اینکه سربازانِ این نمایشنامه آرزوی تشکیل خانواده دارند و نیز  بر سر دین و ناموس و  خاک خود اهل کمترین مماشات نبوده و جان برکف اند، رویکردی کاملا دینی و  عقلایی است. بزرگان دین مبین اسلام مگر در خصوص ازدواج  کم توصیه فرموده اند؟ همچنانکه در زمینه ی حب وطن و دفاع از آن.

به هر روی نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» نمایشی است قابل تأمل، به ویژه با توجه به روان شناسی افراد جوان.

«لیلی نام تمام دختران ایران زمین است » با موقعیت های طنزی که دارد مخاطب را می خنداند اما همه چیز به این خنده تحدید نمی شود. ضرورت تحلیلگرانه این می بود که ما موضوعات جزیی نمایش را در رابطه با کلیت شان مورد ارزیابی قرار می دادیم که کار به این جا نکشد. بگذارید در پایان از سوی اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عرض کنم هیچ عاقلی بر سر شاخ بن نمی بُرد. وجود این کشور  و بودن ماها مدیون رزمندگان این خاک و درایت مقام معظم رهبری ( مدالظله العالی ) است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز