استاندار اردبیل :

اصلاح ناقص ساختار شهر،پیامدهای منفی دارد

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۱۳:۵۶:۵۰
کد خبر: ۴۷۹۱۹۹
اصلاح ناقص ساختار شهر،پیامدهای منفی دارد
استاندار اردبیل گفت : اجرای شتابزده ؛ بدون بررسی و ناقص طرح های مربوط به اصلاح ساختار شهر بیشتر از آنچه که سبب رفع مشکل موجود شود پیامدهای منفی دوچندان در پی دارد.

به گزارش برنا، مجید خدابخش ،  در نشست احداث شهرک های تخصصی صنفی اردبیل افزود : اردبیل در گذر تاریخ به موازات گسترده شدن وسعت ، افزایش جمعیت و استقرار ناموزون و نامناسب صنف های گوناگون در نقاط مختلف شهر با مشکل و معضل های فراوانی مواجه شده که باید نسبت به اصلاح و رفع این کاستی ها اقدام شود.
وی اظهار کرد: استقرار چندین هزار باب صنف و حرفه مزاحم در نقاط گوناگون شهر، تجمع مطب پزشکان ، داروخانه ها و دیگر مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی و درمانی در مرکز شهر و ... ازجمله این موارد می باشند که ساختار شهر اردبیل را معیوب و موجبات سلب آرامش و آسایش مردم ، ایجاد مشکل ترافیکی ، آلودگی هوا و آلودگی شنوایی ، به مخاطره انداختن سلامت و بهداشت ساکنان شهر و دهها معضل دیگر را فراهم کرده اند.
خدابخش ، ساخت مجتمع عظیم ساختمان پزشکان به منظور اجرای طرح تمرکززدایی از مطب پزشکان و مراکز درمانی از میدان سرچشمه و مرکز شهر اردبیل را نمونه ای کامل از چنین اقدام های ناپخته و شتابزده دانست و خاطرنشان کرد : شاهدیم که تعدادی از پزشکان ، مطب خود را به مجتمع جدید منتقل کرده اند اما حدود نیمی از مطب ها هنوز در هسته مرکزی شهر باقیست.
استاندار اردبیل گفت : دریافت استعلام از ارگانهای ذیربط مانند شهرداری، محیط زیست و جهاد کشاورزی به منظور تعیین زمین های مناسب برای ایجاد شهرک صنفی و انجام کارهای مربوط به تغییر کاربری و پرداخت حق و حقوق مالکان زمین ها از اقدام های اولیه برای این منظور می باشند.
وی یادآوری کرد : در ارتباط با اجرای طرح مربوط به ایجاد شهرک های صنفی نیز باید همه جوانب لازم ازقبیل نحوه انتقال امکانات و تجهیزات جانبی مورد نیاز مانند آب ؛ تلفن؛ گاز و ایجاد راههای دسترسی مناسب و حتی پاسگاه انتظامی و امکانات رفاهی دیگر مانند سالن های غذاخوری و فروشگاههای مواد خوراکی و ... متناسب با نوع صنفی که قرار است در آن شهرک مستقر شود در نظر گرفته شوند.
وی راغب نمودن صاحبان صنوف را برای انتقال مکان فعالیتشان به این شهرکهای صنفی از سخت ترین قسمت های اجرای این طرح دانست چراکه آنان برای سال های طولانی در یک مغازه در قسمتی از شهر به انجام حرفه خویش سرگرم بوده و به آن محل عادت کرده و به ظاهر راحت بوده و مشکل چندانی ندارند.
وی افزود : اما اگر طرح به شکل اصولی و پس از بررسی ها و مطالعه های لازم و در نظر گرفتن تمام جوانب و ازجمله تامین امکانات مورد نیاز برای رفاه و راحتی فعالیت صاحبان صنوف اجرا شود و صاحبان مشاغل از این مزایا آگاه باشند بطور یقین با آرامش خیال برای انتقال مکان فعالت صنفی خود به اینگونه شهرک ها تمایل نشان می دهند.
وی همچنین گفت: توجه به بعضی امکانات جنبی مانند ، ظاهر زیبا و فضاهای سبز مناسب هرچند از نیازهای فرعی به حساب می آیند اما برای ایجاد لطافت روان و روح افراد و رفع خستگی ناشی از انجام کار روزانه باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود : شهرداری اردبیل می تواند با به کار گیری مشاور انجام کارهای کلان مربوط به ایجاد شهرک های صنفی را برعهده بگیرد و امور جزیی دیگر را به خود صنوف و اتحادیه ها واگذار نماید.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل نیز در این نشست گفت : قانون ما را مکلف به ایجاد شهرکها و سایت هایی در حاشیه شهر و انتقال صنوف مزاحم از سطح شهر و استقرار آنها در این شهرک ها کرده است.
ابراهیم فریدی ، با بیان اینکه مکان اینگونه شهرکها باید به فاصله تقریبی چهار کیلومتری حاشیه شهر باشند خواستار کمک و همکاری اداره ها و ارگانهای ذیربط برای عملی شدن این طرح با نظارت استانداری اردبیل شد.
شهردار اردبیل نیز با اشاره به اینکه براساس قانون اجرای اینگونه طرح ها برعهده خود مجامع امور صنفی می باشد گفت : ما آماده ایم تا این کار با همکاری و مشارکت شهرداری اردبیل انجام شود.
حمید لطف اللهیان افزود : شهرداری اردبیل درپی هیچگونه انتفاعی در اجرای این طرح نیست و بطور صرف هدف ساماندهی مشاغل مزاحم به منظور آرامش ؛ آسایش و رفاه شهروندان شریف است.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل ترتیب یافت مشاور مطالعه کننده چگونگی ایجاد شهرک های صنفی در اردبیل گفت : 20 مکان در حاشیه های شهر اردبیل برای این منظور شناسایی و مشخصات آنها استخراج شده است.
ابراهیم فتائی ، افزود : در بررسی های انجام شده اولیه به مواردی مانند وسعت زمین ها ، نوع مالکیت آنها ، متناسب بودن مکان زمین های موردنظر ، امکان ایجاد راههای دسترسی مناسب و نیز تامین امکانات خدماتی لازم توجه شده است.
شهر اردبیل به عنوان مرکز این استان بیش از 500 هزار نفر جمعیت را در مساحتی بیش از شش هزار و 500 هکتار در خود جای داده است. استقرار و فعالیت بیش از 17 هزار صنف مختلف مانند مکانیکی ؛ صافکاری خودرو ؛ سرویس کاری خودرو ؛ آهنگری ؛ نجاری ؛ نقاشی خودرو ؛ موزائیک سازی ؛ بلوک سازی ؛ سیم کشی خودرو ؛ نمایشگاههای اتومبیل و ... که به لحاظ ماهیتشان با مزاحمت هایی همراه می باشند باعث سلب آرامش و آسایش و گاهی تهدید سلامت و بهداشت ساکنان و نیز تشدید بعضی مشکل های ترافیکی در این شهر شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز