هدر رفت سالانه گاز کشور معادل ۳۲۸ میلیون بشکه نفت خام است

۱۳۹۵/۱۰/۱۵ - ۱۱:۱۳:۵۰
کد خبر: ۵۰۲۲۴۸
هدر رفت سالانه گاز کشور معادل ۳۲۸ میلیون بشکه نفت خام است
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، تلفات و هدر رفت سالانه گاز در کشور معادل 328 میلیون بشکه نفت خام است..

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد،علی وکیلی در جریان امضاء تفاهمنامه اجرای طرح ملی ارتقاء کارآیی موتورخانه ها و بهینه سازی مصرف انرژی ویژه اماکن اقامتی رسمی خراسان رضوی در مشهد افزود : حجم تولید و مصرف گاز و انرژی در کشور با هیچ نقطه ای از دنیا قابل مقایسه نیست چنانکه امروز با حجم قابل توجه تولید گاز باید صادر کننده باشیم اما نه تنها اینگونه نیست بلکه وارد کننده هم هستیم.

وی با بیان اینکه 39 تا 42 درصد مصرف گاز کشور مربوط به بخش خانگی است ، ادامه داد: در مرحله بعد حمل و نقل و سپس صنعت قرار می گیرد در حالی که در کشورهای دارای شدت انرژی و توسعه یافته بخش مسکن انتهای جدول و صنعت در بالا قرار دارد.

وی با بیان اینکه اتلاف انرژی در کشور ما قابل توجه است و باید این شرایط به نوعی مدیریت شود، افزود : شدت مصرف در کشور به نسبت دنیا خیلی متفاوت و بالاست چنانکه فقط دو کشور روسیه و بلغارستان آن هم به دلیل شرایط خاص و سردسیری، در شرایط بدتر از ما قرار دارند و در واقع کشور ما جزو سه کشوردارای وضعیت نامطلوب شدت مصرف انرژی است.

وی با اشاره به طرحی که با عنوان چشم انداز انرژی ایران انجام شده است ، افزود : در این طرح برای 40 سال آینده پیش بینی شده و برشی از آن هم برای برنامه ششم ارائه شد تا مبنای کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گیرد.

وی اظهار کرد در این طرح سه مدل برای توسعه دیده شد که در نخستین آن مصرف انرژی در توسعه اقتصادی هشت درصد بر اساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب دیده شده و در مدل دیگر بر مبنای رشد 5.8 درصد برنامه ریزی شده و در طراحی سوم ، این دو مدل را با رویکرد بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی تدوین کردیم .

وی گفت : اگر در طول برنامه ششم توسعه رویکرد بهینه سازی سوخت رانداشته باشیم در پایان برنامه 100 میلیون متر مکعب گاز در کشور مازاد خواهیم داشت در حالی که با اجرا و تحقق این رویکرد 300 میلیون متر مکعب صرفه جویی و مازاد بر نیاز خواهیم داشت.

وی گفت: در این راستا، برخی از اقدامات غیر سازه ای مثل فرهنگ سازی و بخشی هم سازه ای چون امضای تفاهمنامه هایی برای بهنیه سازی مصرف و ورود بخش های مختلف به این امر ضروری است.

وی ادامه داد: تامین گاز و استخراج آن در عمق دریا و انتقال به خشکی و تا رسیدن به منازل بسیار سنگین و هزینه بر است و در این شرایط نباید این گاز را هدر دهیم و بخشی از این مشکل ناشی از ارزانی و پایین بودن قیمت گاز است.

تفاهمنامه همکاری اجرای طرح ملی افزایش کارآیی موتورخانه ها با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و گاز در خراسان رضوی با محوریت اماکن اقامتی رسمی اعم از هتل ، هتل آپارتمان و میهمانپذیرها روز چهارشنبه در مشهد امضا شد.

این تفاهمنامه بین مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، شرکت گاز استان، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و اتحادیه های هتلداران و آپارتمان داران مبادله شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز