مدیرکل میراث فرهنگی کردستان:

دولت قبل اهتمامی برای برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی نداشت

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ - ۱۸:۵۱:۳۱
کد خبر: ۵۲۱۶۷۱
دولت قبل اهتمامی برای برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی نداشت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: میراث فرهنگی در دو دولت گذشته بیشترین آسیب را دید و مدیران میراث فرهنگی، تخصص حضور در این عرصه را نداشتند.

سید محسن علوی در گفتگو با برنا اظهار داشت: از سال 86 پس از فوت مرحوم دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی کنگره تاریخ معماری  و شهرسازی در کشور راکد ماند و اهتمامی از سوی دولت های نهم و دهم برای برگزاری آن وجود نداشت.

وی افزود: میراث فرهنگی در دو دولت گذشته بیشترین آسیب را دید و مدیران میراث فرهنگی، تخصص حضور در این عرصه را نداشتند.

علوی گفت:  در دو دولت گذشته بخش عمده ای از افراد متخصص میراث فرهنگی، خود را بازنشسته کرده و یا از بدنه میراث خارج شدند.

وی اظهار داشت: سه سال گذشته میراث فرهنگی وقت خود را صرف بازشناسی و شناخت جایگاه خود کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: سه دوره قبلی کنگره در بم برگزار می شد، اما امسال برای اینکه حجم بیشتری از مقالات دریافت شود هر استان کنگره معماری خود را برگزار می کند و در نهایت برترین مقالات استانی در کنگره ملی ارائه می شوند.

علوی گفت: این کنگره فرصت بزرگی برای تاریخ معماری شهر سنندج است، ما تاکنون کنگره معماری برگزار نکرده ایم و مکتوبات ما در این زمینه بسیار کم است.

وی تمرکز بر کیفیت مقالات را از مهم ترین برنامه های برگزاری کنگره در کردستان عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون تعداد خوبی مقالات از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: در دو سال گذشته مجامع دانشگاهی کردستان با حوزه میراث فرهنگی ارتباط بیشتری داشته و تاکنون بیشتر همایش ها با همکاری دانشگاه های استان برگزار شده است.

علوی گفت: برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی سبب پربارشدن گنجینه مکتوب درباره بناهای کهن کردستان می شود و جدای از این شناخت ما را از این آثار بیشتر می کند.

به گفته وی کردستان با دارا بودن معماری ویژه و شیوه شهرسازی متفاوت در برخی مناطق بویژه اورامانات و شهر سنندج و برخی از شهرهای دیگر، باید بیشتر و بهتر معرفی شود و هویت معماری و شهرسازی را به تمام مناطق استان بازگرداند.

وی افزود: امروز معماری و شهرسازی یکی از مهمترین مقوله های توسعه یافتگی یا عدم توسعه یافتگی هر کشوری محسوب می شود به همین دلیل باید در مورد معماری و شهرسازی استان کردستان در گذشته و حال، اساتید و صاحبنظران ورود پیدا کنند.

علوی با تقدیر از همه تلاشگران عرصه معماری و شهرسازی در گذشته و حال گفت: فقط با در کنار هم بودن و هماهنگ و همسو حرکت کردن است که می توان در تمامی زمینه ها توسعه ایجاد کرد و معماری و شهرسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز