وزیر سابق ارشاد در مراسم اربعین آیت الله هاشمی :

مشی هاشمی اعتدال و میانه روی برگرفته از اسلام بود

۱۳۹۵/۱۱/۲۸ - ۱۴:۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۲۱۹۸۹
مشی هاشمی اعتدال و میانه روی برگرفته از اسلام بود
علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در دانشگاه آزاد رشت برگزار شد ، گفت : مشی هاشمی اعتدال و میانه روی برگرفته از اسلام در همه امور بود.

علی جنتی وزیر سابق ارشاد در نوزدهمین جلسه توسعه استان گیلان با موضوع نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در روند توسعه کشور اظهار داشت :  بنده توفیق داشتم از سن۱۳_۱۴سالگی به دلیل شرایط خانوادگی که در قم داشتیم در محضر هاشمی رفسنجانی باشم و ایشان را بشناسم. ایشان در سالهای 40 و پیش از آن نزد امام (ره ) می رفتند و بنده هم به سبب حضور در قم ، ایشان را می شناختم

وی در تشریح شخصیت و عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان از نظر علمی مجتهدی مسلط، اسلام شناس و عارف به زمان خود بود.

وی افزود : در حوزه علمیه شخصیت های بسیاری داشتیم که با مبانی اصول،فقه و فلسفه اشنا باشند اما کمتر کسانی را داشتیم که معتقدند باشند مبانی فقهی را به گونه ای فرا بگیرند  که بتواند جامعه را با آن اداره کند .

جنتی اضافه کرد : آیت الله هاشمی از اول به فکر این بود که حوزه های علمیه باید به گونه ای افراد را تربیت کنند که پاسخگوی نیازهای جامعه باشند لذا در کنار دروس حوزی کتاب های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و علمی در رشته های مختلف  را مطالعه می کرد و از همان زمان به عنوان یک شخصیت بارز در حوزه علمیه شناخته می شد .

وی ادامه داد : هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های  اسلام شناس آگاه به زمان و معتقد به فقه و اجتهاد پویا بود و همان زمان معتقد بود روزی اگر حکومت اسلامی را به ما دهند چطور جامعه را از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر اسلام ناب باشد اداره کنیم.

جنتی اظهار کرد :  هاشمی سیاست مداری بود آشنا با تاریخ و جغرافیای ایران و جهان و کسی بود که مطالعات تاریخی و اجتماعی بسیار خوب داشت  و تلاش می کرد دنیا را بشناسد ، تاریخ گذشته ایران و دنیا را مطالعه می کرد و به شخصیت هایی نظیر امیر کبیر عشق می ورزید و  از همه مهمتر جزء یاران شناخته شده امام راحل بود و از سال 41 که امام نهضت اسلامی را شروع کرد آقای هاشمی همراه امام بود و پس از 15 خرداد تا پیروزی انقلاب در تمامی صحنه ها حضور داشت .

وی افزود : سخنرانی های زیادی را ایشان در نقاط مختلف کشور ایراد می کرد برای آگاه ساختن مردم با انقلاب و امام (ره) که بارها باعث دستگیری او شد و مکرر به زندان رفت .

جنتی خاطر نشان کرد : ایشان با وجود شکنجه های شدید در زندانهای رژیم پهلوی هرگز حاضر به تسلیم نشد . ایشان به فعالان سیاسی خارج از کشور کمک می کرد ، یک سیاست مداری هوشمند، روشن بین و دولتمردی توانمند برای اداره کشور بود.

وی ادامه داد : در شرایط بسیار سخت اوایل انقلاب با تشکیل شورای انقلاب کشور را اداره کردند  هاشمی رفسنجانی یک شخصیت جامع و فراگیر بود که هرگز در قالب جمعیت ها و گروهها و احزاب سیاسی خاصی نمی گنجید همیشه خود را فراتر از این جریانات می دانست . دارای سعه صدر ، تعامل  و نقطه تعادل تمام جریانات سیاسی کشور و دارای ایده توسعه کشور بود.

وی تاکید کرد : ایشان به عنوان جانشین امام مدیریت فرماندهی جنگ را بر عهده داشت آنهم در شرایطی که 11 شهر مرزی کشور در اشغال دشمن بود و در برخی نقاط تا عمق 60 کیلومتری کشور پیش آمده بودند و باید نیروهای ارتش ، سپاه و بسیج را طوری مدیریت می کردند که از دشمن را از خاک ما بیرون برانند و سرانجام جنگ با پیروزی به نتیجه رسید .

جنتی گفت: هاشمی برای توسعه کشور برنامه داشت و بلافاصله بعد از رحلت امام و بعد از جنگ در سال ۶۸ به عنوان رییس جمهور انتخاب شد و در دوره ۸ ساله ریاست خود به بازسازی کشور پرداخت ، کشوری که بخش زیادی از شهرهای مرزی آن ویران شده بود و بخش عمده ای از صنایع آسیب دیده بود و نیاز به بازسازی داشت، و ایشان با فکر آینده نگر شروع به بازسازی کرد  در حالیکه خزانه کشور خالی بود . اما سعی کرد از همه منابع استفاده و امکانات استفاده کند برای سازندگی کشور و  دولت وی دولت سازندگی نام گرفت .

جنتی با بیان اینکه عمده کارهای بنیانی کشور از سد گرفته تا مترو، دانشگاه آزاد اسلامی و… را آیت الله هاشمی  رفسنجانی پایه گذاری کرد گفت : مهمترین کار ایشان ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی بود و در آن زمان اعتبارات و بودجه های دولتی کشور برای دانش آموختگی ناکافی بود و  فضایی جدید برای دانش آموختگی توسط بخشی خصوصی که متکی به دولت نباشد را بنیان نهاد.

وی خاطر نشان کرد : اگر دانشگاه آزاد نبود شاید بسیاری از جوانان کشور از ادامه تحصیل باز می ماندند و یا به خارج از کشور مهاجرت می کردند .

هاشمی رفسنجانی به فکر توسعه و سازندگی ایران بود

 

وزیر سابق ارشاد و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه انرژی هسته ای در دوران هاشمی شکل گرفت، تصریح کرد: اگر اصرار ایشان نبود امروز در چنین پیشرفت هسته ای نبودیم.

وی ادامه داد : شکل گیری چشم انداز توسعه 20 ساله در مجمع مصلحت نظام رخ داد ،اینکه در سال 1404 چگونه کشوری از نظر توسعه باشیم در این سند مطرح شد و بندهای مختلف این سند در مجمع نشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت و امروز این سند چراغ راه همه برنامه های کشور است . وی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی نیز دارای برنامه و هدف بود گفت : بحث تعامل مطروحه با ایشان از این منظر بود که ما نمی توانیم ارتباط کشورمان را با تمام دنیا قطع کنیم و معتقد بود که  به بجز اسرائیل که کشوری جعلی و غاصب است با تمام دنیا می توانیم ارتباط داشته باشیم .

وی بیان کرد: رابطه ایران با عربستان سعودی بعد از کشتار مکه تیره و تار بود که با رایزنی و تعامل رابطه مجدد برقرار شد و تا آخر عمر نزد مقامات عربستان بسیار مورد احترام بود.

جنتی با اشاره به اینکه هاشمی گفتمان اعتدال را پایه گذاری کرد گفت: در زمانی که جریانهای سیاسی دارای افراط و تفریط بودند چه جریان اصولگرا و چه اصلاح طلب ، ایشان منطق اعتدال و میانه روی را مطرح کردند همانگونه که اسلام منطق میانه روی را بارها ذکر کرده است و   نظرات ایشان با صراحت و شفافیت و شجاعت و کاملا  مشفقانه و خیرخواهانه بود و به جز رضایت خداوند مد نظر وی نبود و  انچه به صلاح کشور بود میگفت هرچند به ضرر خودش تمام می شد .

وزیر سابق ارشاد با بیان اینکه هیچ کس به اندازه هاشمی مورد آماج توهین و حمله قرار نگرفت ، گفت: در دهه اخیر  به هاشمی بسیار توهین شد در حالیکه ایشان یکی از استوانه های انقلاب بودند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی با چنین شخصیت برجسته ای برخورد کرد اما او تحمل کرد ، ادامه داد: هاشمی رفسنجانی مظلوم تر از بهشتی بود وی مرتب مورد اتهامات ناروا قرار گرفت و هردو جناح به وی حمله می کردند.

جنتی تصریح کرد: وی آدمی عملگرا بود ، هاشمی مدیر حل بحران های کشور بود شخصیتی هوشمند که متوجه به واقعیت های اجتماعی بود و تا آخرین روزهای حیات خود با گروههای مختلف در تعامل بود.

وی گفت : هاشمی با استناد به قرآن در خطبه های خود از برقراری عدالت اجتماعی سخن می گفت

وی ادامه داد :  هاشمی از قبل از انقلاب فردی متمکن بود و تمام ثروت خود را در راه انقلاب هزینه کرد، به خودش و فرزندانش اتهام ثروت کلان زدند  در صورتیکه در ۳۸سال زندگی خود در خانه ای ساده و کوچک زندگی می کرد و بعداز انقلاب ثروتش بسیار کمتر شد.

جنتی افزود: جزء شخصیت های بود که خدا از وی دفاع می کرد و خدماتش به مردم آشکار شد.

وی با بیان اینکه ما باید نتیجه بگیریم و تجربیات تلخ را تکرار نکنیم، بیان کرد: جامعه اسلامی باید زمینه رشد باشد نه اینکه شخصیت های انقلابی را تخریب کند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی را باید گرامی و حفظ کرد، گفت: باید درس بگیریم زیرا نظام جمهوری اسلامی ثمره خون شهدا است.

وی با بیان اینکه هاشمی هرگز با امام و رهبری زاویه نداشت، گفت: بارها تاکید می کرد که انقلاب و رهبری خط قرمز ماست و دراین زمینه با هیچ چیزی حاضر به معامله نیستم.

جنتی با بیان اینکه خیلی بی انصافی بود که زمان انتخابات رد صلاحیت شود، بیان کرد: فکر و اندیشه وی باید زنده بماند و باید گفتمان اعتدال را دنبال کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعامل با دنیا راهی است که دولت تدبیر و امید اندیشه و فکر آن را دنبال می کند و امیدواریم که این تفکر در کشور نهادینه شود و کشور به سمت آرمانهای خود حرکت کند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز