اختتامیه سوگواره عکس عاشورایی "قاب شیدایی" در بیجار برگزار می‌شود

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۵:۲۴:۴۰
کد خبر: ۵۲۵۱۸۲
اختتامیه سوگواره عکس عاشورایی قاب شیدایی در بیجار برگزار می‌شود
حوزه هنری انقلاب اسلامی شهرستان بیجار با همکاری و مشارکت حوزه هنری کشور، دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان، شهرداری و شورای شهر بیجار و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اختتامیه و نمایشگاه سومین سوگواره کشوری عکس عاشورایی «قاب شیدایی» را برگزار می‎کند.

سرپرست حوزه هنری شهرستان بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار کرد: عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگى برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتى را در استحکام ریشه‌ها، رویش شاخه‌ها و رشد بار و برهاى آن ایفا کرده است.

حسین زنجانی افزود: عاشورا هیچگاه در محدوده زمان و جغرافیاى خاصى محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش حرکت‌ها، جنبش‌ها و قیام‌هاى راستین نهضت‌هاى آزادیخواهانه در ممالک اسلامی و حتی سایر ادیان بوده است.

سرپرست حوزه هنری شهرستان بیجار عنوان کرد: انقلاب اسلامى، به رهبرى امام خمینى(ره) از عاشورای حسینی الهام گرفت. وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) نیز این مفاهیم را بیان می‌دارد که هرگاه خود را بیشتر برای ظلم محیا کنید ، ظالم بیشتر می‌شود و اگر در برابر ظالم ایستادگی کنید ظلم از بین می‌رود.

وی در ادامه با بیان اهمیت زنده نگه داشتن حماسه عظیم عاشورا، گفت: بازسازى مضامین و مفاهیم بلند فرهنگ عاشورا در هر عصر و زمانى به فراخور حال آن زمان، تأثیر بسیار شگرف و سازنده‌اى در راه پیشبرد اهداف مقدسى همچون نشر معارف و فرهنگ اسلام ناب، بر جاى نهاده است.

زنجانی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سه شنبه 10 اسفند ماه 1395 مراسم اختتامیه سومین سوگواره سراسری عکس «قاب شیدایی» در بیجار با حضور مسئولان استانی و هنرمندان مطرح کشور و استان در بیجار برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سوگواره افزود: در این دوره از سوگواره تعداد 3200 اثر از 750 هنرمند عکاس از 31 استان کشور در بخش ملی و 300 اثر در دو بخش حرفه‌ای و موبایلی ویژه هنرمندان شهرستان بیجار به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است .

زنجانی در خصوص ترکیب هیأت داوران سوگواره نیز گفت: در بخش شهرستانی آقایان "عمران اشرلو" ، "سید طاهر سبحانی" و " کامران جباری "داوری آثار را برعهده داشتند و در بخش ملی نیز داوری جشنواره برعهده اساتید "عباس میرهاشمی" ، "مسعود مرادسلیمی" و "جمشید فرجوند فردا" که به مدت دو روز در مؤسسه عکس انقلاب اسلامی دفاع مقدس تهران آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره را انتخاب کردند .

سرپرست حوزه هنری شهرستان بیجار عنوان کرد: براساس توافق به عمل آمده با شهرداری بیجار دبیرخانه دائمی سوگواره عکس «قاب شیدایی» به حوزه هنری واگذار شده و از دوره بعدی این جشنواره به عنوان یکی از جشنواره‌های ملی حوزه هنری در شهرستان بیجار به صورت مرتب برگزار می‌شود .

زنجانی افزود: اختتامیه این سوگواره صبح روز سه شنبه ساعت در محل سالن نور اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار با معرفی برگزیدگان بخش‌های جشنواره برگزار می‌شود .

وی از دیگر برنامه‌های این سوگواره را برگزاری نمایشگاه آثار راه یافته به بخش نهایی در تیمچه حاج شهباز بازار عنوان کرد و گفت: صبح روز سه شنبه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که به مدت 5 روز در محل تیمچه حاج شهباز دائر خواهد بود نیز برگزار می‌شود .

وی هدف از برگزاری این سوگواره را ترویج فرهنگ عاشورایی و به تصویر در آوردن گوشه‌هایی از مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در سطح کشور و ثبت فرهنگ‌ها و رسوم خاص مناطق کشور عنوان کرد و از همکاری متولیان امر در برگزاری این سوگواره قدردانی کرد.

نظر شما