رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی:

انتخاب قزوین به‌ عنوان پایلوت جهانی ظرفیت عظیمی است

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۷:۴۱:۳۶
کد خبر: ۵۲۵۲۴۹
انتخاب قزوین به‌ عنوان پایلوت جهانی ظرفیت عظیمی است
مسعود نصرتی گفت: انتخاب شهر قزوین به‌ عنوان پایلوت جهانی برای اهداف توسعه پایدار از سوی سازمان ملل ظرفیت عظیمی برای بروز توانایی های این شهر است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، مسعود نصرتی شهردار قزوین و رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی در سیزدهمین همایش شهر و سیمای شهری و هشتمین همایش ملی توسعه شهری با محوریت قزوین پایلوت جهانی اهداف توسعه پایدار شهری(SDG) اظهارکرد: انتخاب شهر قزوین به‌ عنوان پایلوت جهانی برای اهداف توسعه پایدار از سوی سازمان ملل برای ایران بسیار ارزشمند است و مقدمات معرفی شهرهای ایران را در سطوح بین‌المللی فراهم می‌ کند.

نصرتی افزود: با توجه به تصمیم بین‌ المللی اتخاذ شده مبنی بر این امر که در همان شهری که شکوفایی شهری صورت گرفته پایلوت نیز انجام شود این موضوع در ژنو مقر سازمان ملل مورد تصویب قرار گرفت و قزوین برای انجام این کار انتخاب شد.

وی بیان کرد: در سال 2012 مقررشد شهرها از طرف برنامه اسکان بشر به برنامه (CPI) بپیوندند  که در سال 2015،  650شهر وارد این برنامه شدند و در سال 2015 به این نتیجه رسیدیم که برای تحقق این برنامه نیازمند یک شهر برای اقدامات اجرایی این برنامه با حمایت سازمان ملل، بنگاه‌های اقتصادی و گروه‌های مرتبط با شهر است.

نصرتی با بیان اینکه اقداماتی که در برنامه شکوفایی شهری در ایران صورت می‌گیرد در راستای بازآفرینی شهری است گفت: در سپتامبر سال 2015 میلادی سران دولت‌ها با تصویب دستور کار 2030 برای تعیین مسیری به‌سوی توسعه پایدار توافق کردند.

وی ادامه داد: این دستورکار که حاوی 17 آرمان و 169 هدف است، اهداف عملیاتی را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستیِ توسعه پایدار در نظر گرفت که باید تا سال 2030 تحقق یابند.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی خاطرنشان کرد: این اهداف چارچوبی برای اقدامی مشترک با عنوان “برای مردم، زمین و شکوفایی” تدوین شده اند که باید توسط همه کشورها و بهره‌وران اجرایی شود.

نصرتی افزود:برای پایلوت جهانی  68 شهر از 34 کشور کاندیدا شدند که قزوین نیز از ایران در این لیست قرار گرفت و با توجه به ویژگی های خاص خود و همچنین حمایت های صورت گرفته از سوی دولت توانست با عبور از سه مرحله به عنوان شهر پایلوت انتخاب شود.

شهردار قزوین گفت: شهر قزوین به عنوان نخستین شهر در کشور است که سند دستور محلی 21 برای آن تهیه شده و بر اساس این سند محله  دیمج برای اجرای طرح پایلوت انتخاب شد.

نصرتی ادامه داد:پس از تصویب انتخاب شهر قزوین به عنوان پایلوت برای اجرای طرح شکوفایی شهری محله سردار نیز به محله دیمج اضافه شد.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین محل احداث موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام در بین این 2 محله پیش بینی شده است.

این مقام مسوول گفت: شهرداری قزوین با همدلی و مشارکت مدیریت متحد شهری، شورای شهر و مدیران استان تلاش کرده است که به طرح های بالادستی احترام بگذارد و هیچ اقدامی را بدون مطالعه اجرایی نکند.

نصرتی بیان کرد: امروز آئین سنگ بنای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام  بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شد در حد فاصل  محله سرادر و محله دیمج صورت خواهد گرفت.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز