مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی :

حجم آب سد الغدیر به بالاترین مقدار خود در ۷ سال اخیر رسید

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۳:۳۶:۰۴
کد خبر: ۵۵۴۳۶۷
حجم آب سد الغدیر به بالاترین مقدار خود در ۷ سال اخیر رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره آب در دریاچه این سد به حدود 44 میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: انتظار می رود که حجم سد تا 50 میلیون متر مکعب افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی؛ مهندس عزت اله آمره ای  با اشاره به سرریز شدن سد اکباتان همدان که در بالادست سد الغدیر ساوه قرار دارد، گفت: در صورتی که روند دبی موجود طی روزهای آینده ادامه داشته باشد و بارندگی‌های خوبی را هم در اردیبهشت‌ماه شاهد باشیم، می‌توان امید داشت که حجم کل سد الغدیر ساوه به حدود 50 میلیون متر مکعب برسد که طی 7 سال گذشته بی‌سابقه بوده است .

وی در ادامه گفت: از مجموع 44 میلیون متر مکعب حجم کل آب ذخیره شده فعلی در سد الغدیر ساوه تنها 28 میلیون متر مکعب قابل توزیع است و مابقی به عنوان حجم پایه و مرده در نظر گرفته شده و قابل توزیع نخواهد بود.

وی با اشاره به روند رو به رشد دبی آب ورودی به دریاچه سد الغدیر اظهار کرد: در حال حاضر دبی آب ورودی به سد الغدیر چهار متر مکعب در ثانیه است و این در حالی است که به دلیل  بارش‌های مناسب در فروردین‌ماه، طی هفته‌های گذشته این میزان تا 12 متر مکعب بر ثانیه نیز رسیده بود.

مهندس آمره ای ادامه داد: با رسیدن حجم سد الغدیر به 50 میلیون متر مکعب امیدوار هستیم شاهد بروز یک حاشیه امن مناسب برای تامین بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر ساوه، همچنین تامین درصد مناسبی از حقآبه بخش کشاورزی در دشت ساوه  باشیم و به عبارتی می‌توان گفت که در سال جاری در صورت تحقق این میزان حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر می‌توان از شرایط بحرانی تامین آب شرب عبور کرد.

وی  تاکید کرد: کمبود آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی همچنان در شهرستان ساوه به عنوان منطقه‌ای که از کمترین بارش‌ها نسبت به متوسط بارش‌های استانی برخوردار است، همچنان جدی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به دو اتفاق خوب که طی سال‌های اخیر برای مدیریت آب بوقوع پیوست نیز اشاره کرد و گفت: اقدام نخست اینکه با همکاری فرمانداران و کشاورزان مناطق در فصول غیر زراعی که نیاز به آبیاری اراضی و باغات وجود نداشت، دریچه‌ها و سر دهنه‌های انهار واقع در حوضه آبریز قره‌چای شامل شهرستان‌های شازند، خنداب و کمیجان تا  روستای جلایر در شهرستان تفرش مسدود شد و در نتیجه جریان آب در رودخانه به خوبی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: با انجام این اقدام مدیریتی در سطح حوضه آبریز رواناب‌های سطحی در فصل زمستان در مسیر رودخانه جاری شدند و به دنبال آن در فصول بارندگی و بهار با افزایش بارش‌ها رودخانه به صورت پیوسته آب را به سمت پایین‌دست هدایت کر ده است.

وی گفت: دومین اقدام مهم و موثر توسط شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اقدام در مورد لایروبی مسیر رودخانه قره‌چای به میزان 50 کیلومتر از محل روستای جلایر تا روستای بکلیک واقع در شهرستان تفرش بود که به جریان سریع آب در فصل بارندگی کمک شایانی کرده و در نتیجه موجب افزایش ورودی رودخانه در محل سد ساوه شد.

وی افزود: با این اوصاف انتظار می‌رود به این اقدامات که در راستای مدیریت حوضه آبریز صورت گرفته است توجه و عنایت بیشتری شده و این دو اقدام به صورت مداوم عملیاتی شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در ادامه به میزان بارش‌ها اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی‌های استان در سال آبی 96 - 95 به میزان 249.5 میلیمتر بوده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل 271 میلی متر و در درازمدت 240 میلیمتر ثبت شده است که نسبت به درازمدت استانی 3.8 درصد افزایش و نسبت به سال گذشته8 درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص میزان بارش های ثبت شده در سال آبی 96-95 در ایستگاه هواشناسی ساوه گفت: تاکنون میزان بارش  204 میلیمتر ثبت شده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل میزان بارندگی 160 میلیمتر و در درازمدت 137 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته 27 درصد و نسبت به درازمدت 21.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

نظر شما