مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان تشریح کرد

شش استان اول در زمینه ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۶:۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۵۹۵۶۲
شش استان اول در زمینه ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان به تشریح اقدامات انجام شده و آخرین آمار نمونه‌های ذخیره شده در دو بانک‌ عمومی و خصوصی خون بند ناف رویان پرداخت و شش استان اول در زمینه ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران، به ارائه پیشینه ‌ای در خصوص استفاده از سلولهای بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌ها پرداخت و افزود: بندناف که مملو از سلول‌های بنیادی است بعد از زایمان به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد که محققان به این نتیجه رسیدند که از این منبع برای فراهم کردن سلولهای بنیادی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه سلول های بنیادی پتانسیل درمان ده‌ها بیماری را دارند اما باید گفت در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌های خونی که منشا خونی دارند نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی به کار گرفته می‌شوند.

به گفته ضرابی، رویان در سال 1384 با همکاری سازمان گسترش اقدام به راه‌اندازی بانک خون بند ناف نمود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه در حال حاضر این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است عنوان کرد: از همین رو خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند خود قرار دارند، می‌توانند خون بند ناف فرزندشان را پس از وضع حمل اهدا کنند.

وی درباره اهدای خون بندناف افزود: زمانی که خانواده‌ها خون بندناف فرزندانشان را اهدا می‌کنند مالکیتی بر روی نمونه ندارند و همان‌گونه که سازمان انتقال خون نیز نمونه‌های ذخیره شده خود را به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد، ما نیز موظف هستیم این نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی را به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.  به گفته وی؛ دولت و خیرین از بانک‌های خون بند ناف عمومی حمایت می‌کنند.

ضرابی با بیان اینکه در بانک‌های خصوصی و خانوادگی نمونه‌ها برای خود خانواده نگهداری می‌شود، اظهار کرد: می‌توان این نمونه را تا زمانی که خانواده‌ها تمایل دارند در بانک نگهداری کرد.

وی اضافه کرد: استاندارد جهانی برای ذخیره‌سازی خون بند ناف بین 20 تا 25 سال است، اما از نظر علمی بهترین زمان برای استفاده از سلولهای بنیادی خون بند ناف پنج سال اول نگهداری آن است.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه به اعلام آمار نمونه‌های ذخیره شده در این بانک پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 20 هزار نمونه در بانک خون بندناف عمومی و بیش از 80 هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی ذخیره شده است .

وی همچنین افزود: از نمونه‌های موجود در بانک خون بند ناف عمومی تاکنون 120 مورد استفاده قرار گرفته است که مربوط به بیماری‌های تالاسمی و سرطان خون بوده است. 

به گفته ضرابی، بیمارستان شریعتی به عنوان قطب‌ پیوند سلول‌های بنیادی موفق شده است، 59 پیوند را با موفقیت انجام دهد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه درباره هزینه‌های نگهداری نمونه‌های خونی در بانک‌های خصوصی گفت: هزینه ابتدایی ذخیره‌سازی نمونه خون بندناف حدود دو میلیون و 500هزار تومان است و پس از آن خانواده‌ها باید سالانه 140هزارتومان برای نگهداری این نمونه پرداخت کنند.

ضرابی در پاسخ به پرسشی درباره انصراف خانواده‌هایی که نمونه‌ بند ناف خون نوزاد خود را در بانک خصوصی ذخیره کردند توضیح داد: اگر خانواده‌ای از ادامه ذخیره و نگهداری نمونه خون بند ناف نوزاد خود انصراف دهد می‌تواند نمونه را به بانک خون بند ناف عمومی اهدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رویان در 27 استان دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف دارد، گفت: چگونگی اهدای نمونه‌های خون بند ناف در پایگاه‌ اینترنتی بانک خون بند ناف ذکر شده است و علاوه بر این به مادر در بیمارستان اطلاعات لازم در این خصوص ارائه می‌شود تا در صورت تمایل خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره و یا اهدا کند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان ضمن تاکید بر اینکه البته باید از سلامت مادر برای اهدا مطمئن شویم عنوان کرد: اگر مادر سابقه ابتلا به برخی از بیماری‌ها و یا مصرف برخی داروها را داشته باشد با او قراردادی در زمینه نگهداری نمونه در بانک خصوصی بسته نخواهد شد. 

ضرابی در ادامه شش استان اول در زمینه ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف را استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، کرمان، مازندران و خوزستان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: معمولا 35 درصد از نمونه‌های ذخیره شده متعلق به استان تهران است و 65 درصد مابقی به سایر شهرستان‌ها اختصاص دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان در ادامه از توسعه شعب بانک خون بند ناف در خارج از کشور خبر داد و گفت: اولین شعبه برون‌مرزی بانک خون بند ناف در اربیل کردستان عراق در حال فعالیت است.

ضرابی افزود: در حال حاضر کشورهای عمان، امارت، لبنان و جمهوری آذربایجان خواستار راه اندازی شعب بانک خون بند ناف رویان در کشورهایشان هستند که به هر حال اقبال خانواده‌های کشورهای همجوار به دلیل سنخیت‌های فرهنگی و دینی با کشور ایران در این زمینه بالاست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز