مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی:

رونق اشتغال روستایی تاکید رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید است

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۱۲:۰۴:۱۵
کد خبر: ۷۰۸۲۶۸
رونق اشتغال روستایی تاکید رهبر انقلاب و دولت تدبیر و امید است
مدیر کل امور روستایی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه صرف اعطای تسهیلات نمی توان اشتغال روستایی ایجاد کرد، گفت: اعطای تسهیلات باید توام با تسهیل در امور اداری و حمایت معنوی باشد تا بستر موفق ایجاد اشتغال روستایی را فراهم کند.

به گزارش برنا از اراک ، سعید فائض پور در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با اشاره به پرداخت دو نوع تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی اظهار کرد: همفکری و هم افزایی تمامی ظرفیت‌های حاکمیتی بر رونق اشتغال روستایی است و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالایی که در حوزه ایجاد اشتغال روستایی وجود دارد، گفت: در سال گذشته تسهیلات هشت درصدی در قالب ایجاد تفاهم نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بنیاد مستضعفان صورت گرفته و بانک سینا به عنوان بانک عامل وابسته به این بنیاد اقدام به پرداخت این تسهیلات کرد.

وی با اشاره به تجربه ناموفقی که در اعطای تسهیلات روستایی در دولت‌های گذشته صورت گرفت، اظهار کرد: رویکرد دولت صرف تسهیلات اعطایی صرفا برای ایجاد اشتغال روستایی است از این رو تمام سازوکارهای لازم برای تحقق این امر با نظارت کافی در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت.

مدیر کل امور روستایی استانداری مرکزی تصریح کرد: تغییر نگاه به بازار و شغل از الزامات رونق اشتغال روستایی است بدین گونه که صرفا به دنبال دریافت تسهیلات بیشتر نبوده و با توجه به میزان تسهیلات دریافتی به ایجاد مشاغل گوناگون روی آورده شود و از همه ظرفیت های اشتغالزایی استفاده شود.

وی فعالیت در حوزه تولید گیاهان دارویی، تولید زعفران و عسل، مشاغل خانگی و صنایع دستی را از جمله ظرفیت‌های ایجاد اشتغال روستایی دانست که باید از زنجیره تولید تا عرضه در بازار مورد حمایت قرار گیرد.

این مقام مسئول در استانداری مرکزی با اشاره به برخورداری استان از 800 گونه گیاهان دارویی گفت: ظرفیت بالای استان در کشت زعفران، گل محمدی و ظرفیت بالا در حوزه گیاهان دارویی بسیار زیاد است اما مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: در گذشته متقاضیان با دریافت تسهیلات به دنبال خرید خودرو، ساخت منزل، بهبود معیشت و تقویت تمکن مالی و یا پرداخت بدهی‌های شخصی خود بودند و عملا اشتغالی ایجاد نمی‌شد و چون این تسهیلات بهره وری مناسب نداشت لذا در بازپرداخت آن نیز با مشکل مواجه بودیم در حالیکه در رویکرد جدید اعطای تسهیلات با نظارت دقیق بر نحوه هزینه کرد و نیز پرداخت در چندین مرحله به گونه‌ای نظارت می‌شود که تسهیلات دریافتی صرفا در جهت ایجاد اشتغال هزینه شود.

فائض پور با اشاره به تصویب 10 میلیارد تومان اعتبار در ساوه از 40 میلیارد سهیمه استان مرکزی طی سال گذشته برای ایجاد اشتغال روستایی اظهار کرد: در سال گذشته برای پنج متقاضی بالغ بر سه میلیارد و هشتصد میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی تخصیص داده شده است.

وی عنوان کرد: در سال گذشته با پیگیری دولت و کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار برداشت شد و در سطح کشور با نرخ 6 درصد تسهیلات روستایی به متقاضیان پرداخت شد و امسال نیز این روند ادامه دارد.

وی تصریح کرد: وظیفه دهیاران صرفا جدول گذاری، آسفالت و اجرای طرح‌های هادی نیست بلکه باید با معرفی ظرفیت ها و توانمندی‌های روستاها زمینه توسعه روستایی را با ایجاد اشتغال فراهم کرد.

فائض پور به تولید انرژی خورشیدی در روستاها اشاره کرد و گفت: در روستاها می‌توان با هزینه کمتر در این حوزه ورود کرد و دولت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی حمایت می کند. با انعقاد قرارداد 25 ساله به سرمایه‌گذاران برق تولید شده را تضمین خرید کرده و درآمد پایدار ایجاد می‌کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز