برپایی نمایشگاه گیاهان دارویی دانشجویان در دانشگاه پیام نور خوی

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۱۸:۰۰:۵۸
کد خبر: ۷۰۸۳۷۶
برپایی نمایشگاه گیاهان دارویی دانشجویان در دانشگاه پیام نور خوی
نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی در دانشگاه پیام نورخوی فرصتی است که وضعیت موجود گیاهان دارویی و طب سنتی را معرفی می کند و ضرورت توجه مسئولین به نهاده های طبیعی را بیش از پیش یادآوری می کند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، بررسی های علمی توسط کارشناسان امر نشان می دهد که حدود 700 گونه گیاهی در آذربایجان غربی شناسایی شده است که دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی هستند.

 ظرفیت و توانایی منحصر به فردی وجود دارد که می‌توان از آن به خوبی بهره برد و با برنامه‌ریزی علمی و صنعتی علاوه برحفظ، احیاء، توسعه و اصلاح آنان، به بهره برداری اصولی و پایدار از این منابع پرداخت.

بنا به اظهارنظر دست اندارکان امور کشاورزی و تأکید براینکه توانمندی خوبی برای تولید گیاهان دارویی در کشور وجود دارد، افزایش کشت و تولید گیاهان دارویی کمک خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی نیز می تواند باشد، که متاسفانه مغفول مانده است.

کشت و فرآوری و بهره های گوناگون از این نعمت خدا دادی در حوزه های درمانی و آرایشی ودرمانی نیاز حضور و ورود مراکز دانشگاهی و علمی را می طلبد. اخیرا این کار توسط تیمی دانشجویی در دانشگاه پیام نور خوی استارت اولیه خود را زده است.

مجموعه ای دانشگاهی از رشته های مختلف که پس از طی دوره های مختلف زیر نظر اساتید اداره فنی و حرفه ای شهرستان، اکنون به سمت تولید و فرآوری این محصولات روی آورده اند.

سپپیده شعبانلویی مدیر تیم دانش پژوهشی گیاهان دارویی دانشگاه پیام نور خوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از طی دوره های مختلف عرق گیری، نحوه کشت و برداشت علمی، کاربری گیاهان دارویی، فروش و شناخت گیاهان و فروشندگی و بازاریابی آن توسط 70 دانشجوی دارای علاقه، اکنون به سمت تولید این نوع محصولات روی آورده ایم.

وی اضافه کرد: از این تعداد، 30نفر توانستند مدارک بین المللی بعضی از این دوره ها را دریافت کنند و در آخرین مرحله 13 نفرشان اکنون در تیمی دانش پژوه دور هم جمع شده اند و در تلاش برای تولید انبوه و فروش و صادرات آن در صورت تامین منابع مالی هستند.

این کارشناس گیاهان دارویی اضافه کرد: با توجه به شرایط کم آبی در دشت بی آب خوی توجه به گیاهان دارویی اغلب به صورت دیم و در شرایط اقلیمی نامناسب نیز قابل کشت هستند و از سویی اراضی قابل کشت بایر نیز در این شهرستان وجود دارد که درصورت دسترسی به آنها می توان منابع مالی و تولیدی مفیدی برای فارغ التحصیلان کشاورزی و علاقمندان فعال در این حوزه واقع شود.

وی افزود: شناخت بازار گیاهان دارویی و انتقال آن به بخش تولید، توسط دست اندرکاران جهاد کشاورزی و مسئولان ذیربط نیز نکته ای است که پرداختن به آن می تواند کارگشا باشد.

وی به جایگاه گیاهان دارویی در سبدمصرف دارویی مردم اشاره کرده و گفت: گیاهان نهفته در دل خاک بعد از دسته بندی در شیشه های بلوری عطاری ها در دسترس قرار دارد. انواع عرقیجات، ادویه و گیاهان دارویی خشک برای درمان انواع امراض ارائه می شود که هم مورد تایید مراکز علمی پزشکی کشور است و هم بدون داشتن عوارض خاص شیمایی، درمان زودرس را برای بیماران دارند.

شعبانلویی به تعداد مختلفی از گونه های گیاهی موحود در خوی اشاره داشته و افزود: بومادران، کاکوتی، رازیانه، زنجبیل، گزنه، شاه استرن، کرفس، بدمشک، گل محمدی، خارشتر، پونه غازیاغی و پونه از جمله گیاهان دارویی در سطح شهرستان خوی هستند که به وفور قابل کشت و برداشت و استفاده هستند.

وی با گلایه از مسئولین امر در خصوص عدم حمایت از این گروه دانشجویی بیان کرد: بیش از 5 سال هست که دراین حوزه فعال هستیم به سراغ همه مسئولین انتصابی و انتخابی رفته ایم هیچگونه حمایتی وجود ندارد. در حالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال، بایستی با حمایت از ما بستر حمایت از تولیدکالای ایرانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه وجود داشته باشد.

نظر شما