استاندار مرکزی:

تقویت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در استان مرکزی

۱۳۹۷/۰۶/۲۳ - ۱۲:۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۵۳۰۴۶
تقویت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در استان مرکزی
استاندار مرکزی گفت: الگوی زیست ناسالم، کم تحرکی و رفتارهای پرخطر چالش مهم بهداشتی است و نیاز است که نظام پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در این استان تقویت شود.

به گزارش برنا از اراک، سید« علی آقازاده » در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی افزود: ضعف در آگاهی و دانش خودمراقبتی فردی و اجتماعی مهمترین معضل کنونی سلامت در جامعه است که باعث شده مردم در سطح مختلف جامعه به نوعی با بیماری های غیرواگیر دست و پنجه نرم کنند.
وی ادامه داد: ایدز از جمله بیماری هایی است که از فقر آگاهی سلامت در روابط بین فردی سرچشمه می گیرد و با برنامه آموزش همگانی به ویژه از سنین کم و آشنایی جامعه با راه های انتقال و پیامدهای این بیماری پرخطر می توان بخش قابل ملاحظه ای از آن را کنترل کرد.
استاندار مرکزی یاد آور شد: کارشناسان مسائل اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که فقر دانش سلامتی و عمل به شیوه زیست سالم و پیشگیرانه عمل بسیاری از چالش ها و بیماری ها است.
آقازاده افزود: با وجود تمامی تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران، نرخ افسردگی در کشور ما نسبت به متوسط جهانی پایین تر است و می طلبد با اشاعه نشاط و برگزاری برنامه ها و فعالیتی مختلف معضلات موجود را نیز حل کرد.
وی ادامه داد: اگرچه آمریکا با پوشش سنگین و جهت دار تبلیغ رسانه ای می کوشد کشورش را در جهان شاد معرفی کنداما، بر اساس آمارهای سازمان ملل رتبه هفتم افسردگی جهان متعلق به آمریکا است.
استاندار مرکزی اظهار داشت: خود کشی به معضل اجتماعی جهان تبدیل شده و در کشور و استان نیز لازم است با انجام فعالیت های پژوهشی توسط دانشگاه ها علت و راهکارهای این اسیب بهتر شناخته شده و دامنه پیشگیری از آن گسترده تر شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از میان 700 عنوان کتاب که در زمینه زندگی نامه امام رضا(ع) وجود دارد، هفت عنوان برای حضور در هشتمین جشنواره رضوی استان انتخاب و در بین 83 کتابخانه استان توزیع شده است.
حجت الاسلام« عباس دانشی » افزود: 10 هزار و 298 نفر در بخش مکتوب و 537 خانواده به صورت گروهی در هشتمین جشنواره رضوی استان مرکزی شرکت داشتند.
وی ادامه داد: این جشنواره به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از اول تیرماه امسال با هدف ترویج فرهنگ و سیره رضوی و ائمه معصومین (ع) در 2 بخش انفرادی و خانوادگی برگزار شد. 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی خاطر نشان کرد: این جشنواره در سه سطح کودکان 4 تا 11 سال و گروه های سنی 11 تا 17 و 17 سال به بالا برگزار شد.
حجت الاسلام دانشی افزود: شهرستان اراک در هشتمین جشنواره رضوی استان مرکزی بیشترین و دلیجان و محلات کمترین شرکت کننده را داشتند.
وی ادامه داد: 15 نفر به عنوان منتخبان هشتمین جشنواره رضوی استان مرکزی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی یاد آور شد: یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب در کتابخانه های این استان وجود دارد که می توان با حضور دانش آموزان در کتابخانه های استان از این ظرفیت برای افزایش سطح مطالعه در مدارس استفاده کرد.
فرماندار شهرستان اراک نیز در این نشست گفت: آمارهایی که در زمینه بیماری ایدز در کشور وجود دارد که واقعی نیست زیرا در هر جامعه مابه ازای هر بیماری ایدزی شناخته شده پنج مورد بیمار ناشناخته وجود دارد.
«حسین بختیاری» افزود: هر بیمار ایدزی در جامعه به طور متوسط می تواند تا 50 نفر را به این بیماری مبتلا کند و به عنوان بمب خاموش در تهدید سلامت عمل می کند.
وی ادامه داد: رشد ناهنجاری های اجتماعی می تواند در افزایش عوال تهدید سلامت و بیناری های پرخطر اثرگذار باشد بنابراین باید برنامه علمی پیشگیرانه و مداخله ای و نظارت اصلی در این بخش ها داشت.

خبرنگار: سمیرا فشکی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز