استاندار خراسان رضوی :

تاریخ دفاع مقدس را باید با شاهنامه ها به تصویر کشید

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۲:۳۲:۵۰
کد خبر: ۷۶۳۷۴۵
تاریخ دفاع مقدس را باید با شاهنامه ها به تصویر کشید
استاندار خراسان رضوی گفت : باید تاریخ دفاع مقدس و دلاوری های زنان و مردان این سرزمین که شجاعانه در برابر دشمن ایستادند و دفاع کردند را با شاهنامه ها و تاریخ شفاهی و مکتوب به تصویر کشید و برای نسل امروز و نسل های آینده ماندگار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در دیدار روای و نویسنده کتاب دفاع مقدس با عنوان "فرنگیس" افزود : امروز از بزرگترین معضلات ما در روایت و ارائه تصویر روشنی از دوران دفاع مقدس ، عدم ثبت و ضبط دقیق تاریخ آن دوران است حال آنکه طی یکی ، دو دهه اخیر شاهدیم دشمنان با جعل تاریخ تلاش می کنند تصویری قلب و جعلی از وقایع و حوادث رفته در دوران قبل انقلاب و بعد از آن ارائه کنند.

  وی اظهار کرد : ما در شاهنامه می خوانیم که چگونه زنان و مردان اهورایی این سرزمین با دشمنان جنگیدند و از مام میهن دفاع کردند اما در تاریخ واقعی مان بویژه دوران دفاع مقدس که مملو از این رشادتها ، دلاوری ها ، جنگاوری ها و ایثارگری های زنان و مردان این سرزمین است و با همه وجود و اخلاصی تمام در برابر دشمنان این سرزمین و ملت استوار ایستادند و از ذره ذره خاک این سرزمین حفاظت و حراست کردند ، کمتر اطلاع داریم .

 وی تصریح کرد : بخش عمده آن ناشی از عدم ثبت و ضبط و انتقال صحیح این وقایع به نسل های امروز و فردا است باید بتوانیم تلاش ها ، رنج ها و ایثارهایی که برای حفظ عزت و استقلال این کشور کشیده شده را برای آیندگان ثبت و ضبط نموده و رسالت خود را در این راستا به بهترین نحو به انجام رسانیم .

 وی با اشاره به  جنایات بعثی ها بویژه درروزهای نخست حمله به مرزهای ایران اسلامی گفت : آن روزها که این حمله غیر منتظره و غافلگیرانه انجام شده بود عشایر و دلیرمردان و زنان مناطق مرزی رشادت ها کردند و جانانه در برابر دشمن مقاومت و ایستادگی کردند و اما امروز کمتر از آن ایثارها و مقاومت ها وشجاعت ها شنیده ایم .

 رشیدیان ادامه داد : بسیاری از ما از مقاومت خرمشهر که اگر نبود دشمن پیشروی ها در خاک این سرزمین می نمود ، شنیده ایم اما خیلی به مقاومت مردمان دلیر  خطه عرب چون ایلام و کرمانشاه بویژه عشایر غیور این منطقه که با بسیج بومی وهمان تجهیزات و ابزارهای ابتدایی از تفنگ های برنو تا چوب و تبر و غیره  در روزهای نخست در برابر دشمن ایستاده و مانع از پیشروی آنها شدند و در مراحل بعد کمک و همراه مهمی با نیروهای نظامی و انتظامی بودند ، پرداخته نشده است.

 وی اظهارکرد : کتاب فرنگیس از جمله منابعی است که می تواند برای شناساندن و معرفی این مقاومت و مردمان دلیر این خطه کمک نماید.

 وی خطاب به نویسنده و راوی این کتاب افزود : نقل روایی این وقایع بسیاز شیرین و ماندگار در اذهان است و برای ما وجود چنین شیرزنانی که کم هم نیستندو درتاریخ این سرزمین حماسه ها آفریدند ، مایه افتخار و سربلندی است و باید تلاش شود این حماسه ها در تاریخ پرافتخار دفاع مقدس که مملو از ارزش ها، رشادت ها ، دلیری ها و... است نقل و ثبت و ضبط شود.

وی با آرزوی موفقیت برای نویسنده این کتاب در ادامه این مسیرو انتقال و رساندن پیام و ارزشهای دوران دفاع مقدس به آیندگان ، افزود : این دوران و وقایع و حوادث آن خود شاهنامه ها می شود و امید است تا بتوانیم رسالت خود را انتقال و انعکاس این وقایع به آیندگان به خوبی انجام دهیم .

وی در کنار این موضوع روایت این وقایع از بیان راویان آنها و به نوعی کسانی که تاریخ شفاهی این دوران محسوب می شوند، هم بسیار موثر و ارزشمند خواند.

نویسنده این کتاب هم در این دیدار گفت : هدف از نویشتن این کتاب و چندین عنوان دیگر در این حوزه نه معرفی یک فرد که شناساندن چهره های بسیاری از مردان و زنان این سرزمین است که برای حفاظت و حراست از این سرزمین هر آنچه که داشتند فدا کردند و مخلصانه از موطن و ناموس خود دفاع نمودند.

 کتاب "فرنگیس" که توسط مهناز فتاحی به رشته تحریر درآمده است روایتی از خاطرات و وقایع و حوادثی رفته بر زنی شجاع به نام فرنگیس حیدرپور است که در زمان حمله بعثی ها به خاک ایران زمین 18 سال بیش نداشته و به همراه خانواده و اهالی منطقه درگیر این جنگ می شود .

  

 

نظر شما