استاندار خوزستان:

مصوبه بی‌نظیر دولت برای حل پنج مشکل اساسی استان شاهکار بود

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۴:۲۱:۵۶
کد خبر: ۷۶۴۰۲۹
مصوبه بی‌نظیر دولت برای حل پنج مشکل اساسی استان شاهکار بود
پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم اگرچه بسیاری از طرح‌ها در استان خوزستان کلید زده و تا حدودی اجرایی شده بود اما با فعالیت دولت تدبیر و امید این روند تسریع یافت و بسیاری از پروژه‌ها هم اکنون پایان یافته و یا در مراحل پایانی است. استاندار خوزستان با بیان این مطلب ریشه بسیاری از مشکلات این استان را ناشی از دستکاری بشری عنوان کرد و گفت: در دولت آقای روحانی علاوه بر حل مشکلاتی که از قبل وجود داشت اقداماتی برای پیشگیری از مشکلات مشابه فعلی صورت گرفته است. او به مصوبه بی‌نظیر دولت برای حل پنج مشکل اساسی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این مصوبه در زمینه آب و فاضلاب، ریز گردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، پایداری شبکه برق و حقابه تالاب‌ها و محیط زیست بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ غلامرضا شریعتی گفت: خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین دستکاری بشری در آن انجام شده است و این دستکاری ها در حوزه صنعت، کشاورزی، سدسازی و امثالهم اگرچه نتیجه خوبی برای کشور و استان داشته و توانسته بهره‌وری را افزایش دهد اما عواقبی نیز داشته است. وی افزود: یکی از مهمترین آن، عواقب زیست‌محیطی بوده است. هرچند ذخیره‌سازی آب در پشت سدها امکان مدیریت منابع آبی و برنامه‌ریزی در این زمینه را می‌دهد  و همچنین مانع از سیلاب‌های فصلی می‌شود اما  چون در برنامه ریزی ها حقابه تالاب ها لحاظ نشده بود این مساله باعث شده پوشش‌های گیاهی و تالاب‌ها به کانون‌های ریزگرد در این استان تبدیل شوند.

استاندار خوزستان در ادامه اظهار کرد: اوج این مشکلات در سال ۹۵ بود که به علت ریزگرد غلیظی که به استان آمد،  برق استان  دچار خدشه جدی شد و بسیاری از شهروندان  با بی برقی، بی‌آبی و قطعی تلفن مواجه شدند و دولت تدبیر و امید  بعد آن به صورت جدی وارد کار شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در استان خوزستان تصریح کرد: اگرچه در دولت‌های قبل از دولت یازدهم  اقداماتی در این زمینه صورت گرفته بود اما به صورت اندک بود اما دولت در سال ۹۵، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای رفع مشکلات استان اختصاص داد. از سویی دیگر در بودجه ۹۶ نیز با همکاری مجلس و اجازه رهبری تصویب شد تا  ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای مباحث ریزگردها اختصاص یابد.

شریعتی نهالکاری در کانون ریزگردها را یکی از اقدامات مهم دولت در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: در سال   ۹۵، پنج هزار هکتار نهالکاری انجام شد و در سال ۹۶ این رقم را به بیش از ۲۳ هزار هکتار رساندیم. وی افزود: با مطالعات جدی که شروع شد، کمیته‌های مختلف شکل گرفت و جمع‌بندی کردند و  مطالعه‌شان را به صورت مدون ارائه کردند و مشخص شد که در کانال‌های ریزگرد که ۳۵۰ هزار هکتار است کجاها باید نهالکاری، مدیریت چرا، کانال‌کشی  و مرطوب‌سازی شود.

استاندار خوزستان با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به استان خوزستان افزود:   بعد از تشدید وضعیت ریز گردها در بهمن سال ۹۵، دولت در۱۵ فروردین ۹۶ مصوبه بی‌نظیری را برای پنج مشکل اساسی خوزستان که شامل  آب و فاضلاب، ریز گردها، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، پایداری شبکه برق و حقابه تالاب‌ها و محیط زیست بود را تصویب کرد و  با جدیت این اعتبارات امسال هم داده شده است؛ ۱۰۰ میلیون دلار برای کانون‌های ریزگرد و  ۵۰ میلیون دلار برای پایداری شبکه برق خوزستان، همه و همه در دستور کار قرار گرفته است.

پیشگیری از ایجاد ریز گردها قبل از درمان

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فعالیت های مخربی که باعث خشکسالی این استان در دهه های گذشته شده است به اقدامات پیشگیرانه دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال‌هاست در خوزستان با خشکسالی مواجه هستیم، اما این خشکسالی در حوضه آبریز مارون و زهره بسیار شدیدتر است؛ به طوری که سال گذشته آورده آب رودخانه مارون بیش از ۸۲ درصد نسبت به نرمال طولانی مدت ۳۰ سال کاهش پیدا کرده است و زهره بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. وی افزود:  این کاهش حوزه آبریز مارون، منتج به این می شود که به پایین دست آن (شادگان، رامشیر و ...)  آبی نرسد و این برای معیشت و کشاورزی مردم آنجا مشکل ساز شد. در این شرایط   به این فکر  کردیم که  علاوه بر نهال‌کاری کانون های ریزگرد که آن را  دنبال می‌کنیم اقدامات پیش گیرانه برای جلوگیری از تکرار این وضعیت انجام دهیم.  وی افزود:  با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان مرتبط، جلساتی در این باره داشتیم و تصمیم بر این شد به این مناطق آب رسانی شود.

استاندار خوزستان با تشریح آخرین اقدامات دولت گفت: اقداماتی  برای مرطوب‌سازی تالاب منصوریه و شریفیه انجام داده ایم.  مصوبه دولت این است که ظرف پنج ساله انجام شود و تلاشمان همین است. مجری کار وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی  است و ما نقش حاکمیتی و نظارتی داریم.

تسریع در روند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی

شریعتی در بخش دیگری از اظهارات خود به آخرین وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در استان خوزتان اشاره کرد و گفت:  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری شروعش با سفر رهبری به خوزستان در سال ۷۶ شکل گرفت. آن موقع تصمیم بر این شد حداقل ۸۵۰ تا یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی مستعد جلگه خوزستان کشت مدرن شود. وی افزود: اگرچه  در سال‌های بعد این طرح مورد توجه قرار گرفت؛ اما طبق برنامه سنواتی سالانه که بودجه به آن اختصاص می‌دادند انجام می‌شد و به همین علت در طول حدود ۱۶ سال حدود ۷۰ هزار هکتار انجام شد.

وی اظهار کرد:  در سفر اول آقای روحانی به خوزستان در سال ۹۲ ایشان قول دادند ۵۵۰ هزار هکتار از این طرح را با هزینه ۱.۵ میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه با اجازه رهبری اجرایی کنند. البته در طول این سال‌ها با خشکسالی های جدی مواجه شده بودیم و آورد آب رودخانه هایمان کاهش پیدا کرده بود و برای حفظ تولید و امنیت غذایی کشور باید به سمت مدرنازیسیون سیستم کشاورزی پیش می‌رفتیم و برویم.

وی افزود: بحمدالله الان ۲۹۶ هزار هکتار از این زمین‌ها را اصلاح کردیم و زهکش‌های مختلف انجام شده است. با  این اقدام هم بهره‌وری و مدیریت آب را بالا برده و هم شوری زمین اصلاح شده و میزان تولید بالا رفته است. در حالیکه  قبلاً کشاورز در یک هکتار زمین ۷۰۰ کیلو گندم برداشت می‌کرد الان بیش از چهار تن برداشت می‌کند و در برخی اوقات به بیش از هفت تن رسیده است و این یک کار بزرگ و کمک غیرمستقیم به معیشت مردم است و نمونه یاددادن ماهیگیری به جای دادن ماهی است.

وی تصریح کرد:  کاری که آقای دکتر روحانی در دستور کار قرار دادند نمونه بارز یاد دادن ماهیگیری بود. ۲۹۶ هزار هکتار از این طرح در فاز اول انجام شده و  الان در حال انجام فاز دوم هستیم. استاندار خوزستان افزود: با دستور صریح دکتر روحانی بحث تخصیص فاز دوم هم به انجام رسید و در حال حاضر  کارهای اداری را برای تخصیص فاینانس پروژه انجام می‌دهیم تا فاز دوم هم اجرایی شود.

احیای رودخانه کارون

استاندار خوزستان احیای رودخانه کارون را از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر وامید در این استان عنوان کرد و با بیان اینکه کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه بزرگ کشور است به نقش آن در اقتصاد کشور و تولید محصولات کشاورزی اشارهکرد و گفت: به همین دلیل دولت محترم در برنامه پنج ساله ششم و در ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید، تصمیم بسیار خوبی گرفت و آن احیای رودخانه کارون بود که به علت حجم پساب‌های صنعتی و کشاورزی، رودخانه را از لحاظ ماهیتی در قسمت‌هایی از استان از حیض انتفاع ساقط کرده و اکوسیستم را بهم ریخت. وی با اشاره به وضع قوانین سرسختانه برای احیای رودخانه کارون گفت: بر این اساس تصمیم گرفته شد صنایع  بزرگ و کوچک که کنار کارون هستند تصفیه داشته باشند و الان همه این موارد رعایت شده است.

ساخت فاضلاب‌های شهری در شرق  اهواز

این مقام مسئول در استان خوزستان ساخت ساخت فاضلاب‌های شهری را از دیگر اقدامات مهم دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت:  اهواز در قسمت شرق تصفیه خانه ندارد و تصفیه‌خانه در غرب استان هم  مستهلک است بنابراین ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در شرق اهواز  در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون  در مراحل پایانی است تا بر این اساس کل فاضلاب شرق اهواز جمع شود و روزانه بیش از ۱۱۰ هزار متر مکعب آب برای کشاورزی و صنعت تولید شود. وی افزود: الحمدالله کار خوب پیش رفته است و امیدواریم هر چه زودتر افتتاح شود. وی افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب  غرب اهواز نیز دنبال کردیم و مراحل فاینانس آن در حال سپری شدن و اتمام است.

ساخت بزرگترین  پالایشگاه خاورمیانه در خوزستان

شریعتی در بخش دیگری از اظهارات خود پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس را از مهمترین پروژه های دولت تدبیر و امید در این استان عنوان کرد و گفت:  این پالایشگاه بزرگترین پروژه گازی خاورمیانه و هزینه آن  بیش از ۳.۲ میلیارد دلار است.

وی در خصوص اهمیت این پروژه گفت:  گازهایی که قبلاً می‌سوخت و از بین می‌رفت و محیط زیست ما را آلوده می‌کرد و همچنین سرمایه مملکت هدر می‌رفت در این پالایشگاه از آن به نحو احسن بهره‌برداری می‌شود و  امیدواریم تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از اظهارات خود به پیشینه پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند اشاره کرد و گفت:  پالایشگاه گاز بیدبلند پروژه‌ای است که  از سال ۸۲ شروع شد و تا سال ۸۴، ۱۸ درصد پیشرفت داشت و بعد تعطیل شد. تکمیل این پروژه از برکات برجام است و بعد از آن بود که فعال شد.

وی تصریح کرد:  این منابع گاز قبلاً می‌سوخت اما در حال حاضر با احداث این پالایشگاه هم تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا می‌کند وهم در عین حال پروژه‌ای زیست‌محیطی است.  در این پروژه بیش از ۴۰۰۰ نفر  مشغول به کار هستند و بعد از اتمام  آن هم به طور مستقیم ۷۰۰ نفر پرسنل می‌خواهد و با کارهای پشتیبانی برای بیش از  ۱۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز