اجتماع ۱۰۰ هزار نفری عزاداران دهه آخر صفر در روستای تاریخی توت

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۹:۰۷:۴۴
کد خبر: ۷۷۲۹۸۵
اجتماع ۱۰۰ هزار نفری عزاداران دهه آخر صفر در روستای تاریخی توت
آیین تعزیه‌خوانی در روستایی به نام «توت» در بخش خرانق شهرستان اردکان، هر ساله جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر را ظرف مدت چند روز به دور هم جمع می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ «توت» نام روستاییست در 60 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردکان که قدمت تاریخی‌اش، آن را از گستره یک روستا فراتر کشانده و از زمانی که آیین تعزیه روستای توت، به ثبت ملی میراث فرهنگی کشور رسیده، نامش جهانی شده است.

این روستا جمعیتی حدود ۲۵ نفر دارد اما حسینیه‌ای دارد که قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد و اهالی همین روستای کم‌ جمعیت، از اربعین تا پایان ماه صفر، تعزیه‌هایی برگزار می‌کنند که حالا دیگر تماشاچی آن فقط مردم توت و اردکان و یزد نیستند بلکه هزاران هزار مشتاق از دیگر شهرهای کشور و حتی گردشگرانی از خارج کشور را مهمان خود می‌کند.

بنا بر اسناد موجود تعریه‌خوانی در این روستا از ۱۰۰ سال پیش هر سال بدون وقفه اجرا شده و حتی در بدترین شرایط امنیتی در دوره پهلوی نیز خللی در اجرای آن ایجاد نشده است.

البته تعزیه‌خوانی روستایی توت، قدمتی از زمان قاجار دارد اما آن سال‌ها به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، گاه پراکنده برگزار می‌شد ولی از ۱۰۰ سال پیش، هیچ مشکل و حادثه و اتفاقی نتوانسته در برگزاری آن وقفه ایجاد کند.

در دهه پایانی ماه صفر، گروه‌هایی از بهترین تعزیه‌خوانان ایران در این روستا حضور می‌یابند و این مراسم  را به سبک و سیاق تعزیه‌های دوران قاجار اجرا می‌کنند و مردم مهمان‌نواز این روستا نیز از خیل عزادارانی که جمعیت آنها طی سال‌های اخیر در طول این چند روز به 100 هزار نفر نیز می‌رسد، با غذای نذری پذیرایی می‌کنند.

حالا دیگر مردم یزد، اردکان، تهران، اصفهان، کرمان، سمنان و حتی سیستان و بلوچستان و گردشگرانی از ایتالیا، آلمان، هلند، پاکستان و عراق، پای ثابت این مراسم هستند، مراسمی که وحدت همه مردم ایران در ابراز ارادت به اهل‌بیت (ع) را به نمایش می‌گذارد.

 

نظر شما