سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

نیازمند ارز صادرات غیرنفتی هستیم

۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۱۴:۵۶:۴۱
کد خبر: ۷۷۹۷۱۰
نیازمند ارز صادرات غیرنفتی هستیم
تنها هفت میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات 27 میلیاردی به کشور بازگشته است.

به گزارش خبرگاری برنا؛ مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه که امروز (3 آذر) برگزار شد.

محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم گفت: لازمه بازگشت ارز به کشور در شرایط کنونی اجرای طرح پیمان‌سپاری ارزی است.

او افزود: از 27 میلیارد دلار صادراتی که از ابتدای امسال داشته‌ایم، تنها هفت میلیارد دلار ارز آن به داخل کشور برگشته است.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در  از آغاز نسل جدید جنگ مدرن اقتصادی علیه ایران یاد کرد و گفت: اگر دنیا نسبت به این شرایط بی‌تفاوت باشد، تبعات آن گریبانگیر تمام جهان خواهد بود.

مودودی با بیان اینکه تحریم‌ها دو هدف را علیه ایران دنبال می‌کند، گفت: هدف اول افزایش مصارف ارزی در ایران است و از همین رو از واردات کالاهای لوکس از سوی ایران استقبال می‌شود.

او هدف دوم را کاهش درآمدهای ارزی ایران با کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی اعلام کرد و افزود: در چنین شرایطی بیش از آن که به فکر رونق صادرات باشیم، باید منابع ارزی کشور را مدیریت کنیم تا مشکلی برای بخش تولید و صنعت کشور ایجاد نشود.

 سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای تامین ارز مورد نیاز برای سایر اقلام بجز کالاهای اساسی نیازمند ارز صادرات غیرنفتی هستیم.

مودودی ادامه داد: تعهد سپاری ارزی همدر همین راستاست و چون با نظر سران سه قوه از سوی بانک مرکزی اعمال شده در نتیجه سازمان توسعه تجارت در این زمینه امکان تصمیم‌گیری ندارد.

او هدف از تعهدسپاری ارزی را کمک به منافع کل کشور و بازگشت ارز برای مدیریت منابع ارزی دانست و افزود: از 27 میلیارد دلار صادراتی که از ابتدای امسال داشته‌ایم، تنها هفت میلیارد دلار ارز حاصل آن به داخل کشور بازگشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است، صادرکنندگان اگرچه با اجرای این طرح ممکن است دچار مشکلاتی شوند، اما  باید دغدغه‌های دولت برای مدیریت منابع ارزی را نیز در زمینه تعهدسپاری ارزی مدنظر قرار دهند.

وی عنوان کرد: تعهدسپاری ارزی برخلاف پیمان‌سپاری‌های ارزی که در گذشته داشتیم، در پنج محور مختلف امکان برگرداندن ارز حاصل از صادرات را به تجار می‌دهد که فقط یک مورد آن از طریق سامانه نیما است و صادرکنندگان باید از سایر ظرفیت‌های دیگر این پنج بخش نیز استفاده کنند.

مودودی در ادامه با بیان اینکه پیامد تحریم‌ها برای کشور فقط بعد منفی آن نیست، تاکید کرد: همیشه ایام تحریم بهترین زمان برای تقویت تولیدات داخل کشور و محدودیت واردات است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از اینکه ایران نوزدهمین بازار بزرگ دنیا و کشور هیجدهم از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی است یاد کرد و افزود: این ظرفیت‌های بزرگی برای ایران است که در شرایط تحریم بتوانیم دوران طلایی تولید و تجارت را در کشور رقم بزنیم.

وی عنوان کرد: اینکه از ابتدای امسال صادرات کشور 13.5 درصد رشد کرده بیانگر این ظرفیت است.

سرپرست معاونت امور صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره‌ای هم به محدودیت صادراتی برخی از اقلام کشاورزی داشت و یادآوری کرد: این امر نیز با نظر وزارت جهاد کشاورزی است و اینکه از یکسو صادرات یک محصول ممنوع می‌شود و از سوی دیگر درخواست‌هایی برای رفع ممنوعیت آن وجود دارد نشان می‌دهد بانک اطلاعاتی دقیقی از میزان تولید و نیاز و ظرفیت صادراتی این محصولات نداریم.

وی معتقد است، نتیجه این شرایط ممکن است در سال آینده خود را به شیوه بدتری نشان دهد و کشاورزان دیگر سراغ کشت محصولاتی که صادرات آن ممنوع شده، نروند.

مودودی به نگرانی‌هایی که در زمینه از دست رفتن بازار ایران در عراق وجود دارد هم اشاره داشت و تاکید کرد: عراق برای اولین بار از رتبه دوم بازارهای هدف صادراتی ما به رتبه اول رسیده و رشد قابل توجهی از نظر صادرات به این کشور داشته ایم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز