رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی؛

زمین لرزه کرمانشاه اولین زلزله مهندسی در کشور بود

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۰:۳۴:۳۴
کد خبر: ۷۹۸۸۶۰
زمین لرزه کرمانشاه اولین زلزله مهندسی در کشور بود
رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی زلزله کرمانشاه را اولین زلزله مهندسی در کشور دانست و گفت: زلزله‌ها آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در رویارویی با این پدیده طبیعی هستند .

به گزارش برنا از اراک ، مجید ثاقبی در همایش درس‌هایی از زلزله کرمانشاه که به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی و در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، با اشاره به زلزله 7.3 ریشتری که در آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه به وقوع پیوست، افزود: متاسفانه این حادثه خسارات زیادی را به بار آورد و تعداد 621 نفر کشته و در حدود 10 هزار نفر مجروح بر جای گذاشت و تعداد بیش از 70 هزار نفر نیز سرپناه خود را از دست دادند .

ثاقبی زلزله‌ها را آزمایشگاهی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بشر در رویارویی با این پدیده طبیعی دانست و گفت: اگرچه زلزله‌ها خسارات و هزینه‌های زیادی را به لحاظ انسانی و مالی به بار می‌آوردند، اما عاقلانه‌ترین کار پس از وقوع این حادثه تحلیل و بررسی آن و پیدا کردن راه‌های همزیستی با این رخداد طبیعی است .

وی با بیان اینکه زلزله اخیر در استان کرمانشاه با دیگر زلزله‌های به وقوع پیوسته در کشور از جهاتی متفاوت است، اضافه کرد: از آنجایی که زلزله‌های گذشته معمولا در مناطق روستایی و نواحی کوچک به وقوع پیوسته‌اند و ساختمان‌های تخریب شده طبق اصول مهندسی ساخته نشده بودند، نمی‌توانند معیار خوبی برای شناسایی نقاط ضعف و قوت ما و طرح‌های اجرایی توسط سازمان نظام مهندسی باشند .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: به عقیده بسیاری زلزله کرمانشاه، اولین زلزله مهندسی در کشور ما بوده است و بسیاری از ساختمان‌هایی که براساس استاندارهای مهندسی و اصول نظام مهندسی ساخته شده بودند، در معرض آزمایشی جدی قرار گرفتند؛ به همین دلیل درس گرفتن و استفاده از تجربیات زلزله کرمانشاه بیش از پیش دارای اهمیت است .

ثاقبی با مقایسه آمار تلفات انسانی زلزله بم و کرمانشاه گفت: اگرچه زلزله بم با شدت 6.6 ریشتر زمین را به لرزه درآورد، اما جان بیش از 26 هزار نفر را گرفت و درمقایسه با تعداد 621 کشته در زلزله اخیر کرمانشاه تلفات زیادی را برجای گذاشت. این کاهش آمار تلفات نشان‌دهنده تغییرات خوبی است که در زمینه فنی و اصول ساخت و ساز اتفاق افتاده است .

وی ادامه داد: در پس هر خطای فنی یک سوء مدیریت نهفته است و در پس هر سوء مدیریت نیز یک خطای سیاست‌گذاری وجود دارد و بر این اساس هدف اصلی ما از برپایی این همایش بررسی و تحلیل مسائل فنی و خطاهای رخ داده در این زمینه است .

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی امیدواری کرد تا در همایشی بتوان به بررسی مسائل مدیریتی وسیاست‌گذاری به دور از حاشیه‌های معمول در این زمینه پرداخت . 

 

نظر شما