ثبت ملی یک آب انبار در فهرست ملی کشور

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۱۱:۵۵:۰۹
کد خبر: ۷۹۸۹۴۳
ثبت ملی یک آب انبار در فهرست ملی کشور
شهرستان اشکذر در استان یزد بیش از 85 آب انبار ارزشمند دارد که تاکنون 20 مورد آنها و اخیراً آب انبار حاج محمد حسین مجومرد در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است .

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «محمود ادیبان» مدیر میراث فرهنگی شهرستان اشکذر با اشاره به ثبت ملی آب انبار «حاج محمد حسین مجومرد»، اظهار کرد: این اثر که متعلق به دوره‌ی قاجار و در روستای مجومرد شهرستان اشکذر است، در آثار فهرست ملی کشور ثبت شد .

وی با بیان این که آب انبار «حاج محمد حسین» به صورت آب انبار دستی بوده که در کشتخوان مجومرد بنا شده است، گفت: این آب انبار دارای فضای ورودی با سه ورودی، مخزن و یک بادگیر است .

این مسئول با اشاره به وجود بیش از 85 آب انبار ارزشمند در اشکذر، تصریح کرد: از این تعداد تاکنون 20 آب انبار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت شده که مراحل برداشت، تهیه و تشکیل پرونده ثبتی چندین آب انبار دیگر نیز در این شهرستان انجام شده و آماده ثبت در فهرست آثار ملی هستند .

وی افزود: از جمله این آثار می‌توان به آب انبارهای کریم، زینل، قیاسی، کریم ثانی، بمانعلی اشازره کرد که در انتظار ثبت ملی هستند.

به گفته‌ی ادیبان، البته آب انبارهای هفت بادگیر عصرآباد و حسین آباد نیز دو آب انبار ارزشمند و منحصرد به فرد در کشور هستند که در این شهرستان قرار دارند و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز