جاهای دیدنی بوشهر

۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۱۲:۱۳:۵۱
کد خبر: ۸۲۲۷۲۸
جاهای دیدنی بوشهر
بوشهر شهری بندری در کنار سواحل خلیج فارس و مرکز استان بوشهر است. این شهر قدمتی هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانیان می رسد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است. علاوه بر مکان های دیدنی و طبیعت زیبای شهر، فرهنگ زندگی و غذاهای لذیذ و تند هم بخشی از جاذبه های بوشهر می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ قدمت شهر بندی بوشهر را به زمان اردشیر شاه ساسانی نسبت می دهند و در کارنامه اردشیر بابکان از آن نام برده شده است. اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) ۳۰۰ سال پیش تاسیس کرد. در طی این سال ها آثار تاریخی زیادی برجای مانده است که مسجد جامع بردستان یکی از آن ها به شمار می آید. برخی دیرین شناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد.

مسجد بردستان

مسجد طی سال های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال ۱۲۷۳ هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است. در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است. بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد. معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب ترین محل ها بازار قدیمی است.

قلعه خورموج دشتی

قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله ۸۷ کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. سفر به آن با خودرو حدود ۱ ساعت زمان می برد. قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است. متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه‌ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه ‌ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی این اثر ملی را تهدید می‌کند.

قبر ژنرال

حمله انگلیسی ها ودیگر استعمارگران به شهر بوشهر آثار خود را برای همیشه برجا گذاشته است. ورود برخی لغات، معماری به سبک آن ها و این قبر که متعلق به یکی از فرماندهان ارتش انگلستان در حمله آن ها به جنوب ایران است. وی در سال ۱۸۵۶ میلادی در جنگ هرات به دست نیروهای ایرانی کشته شد. تا سال ۱۳۹۰ محوطه مقبره گورستانی بود (شامل ۳۵ تن از سربازان انگلیسی) پر درخت در آن سال شهرداری گورستان را به پارک تبدیل کرد.

کوه نمک دشتی

گنبد نمکی جاشک در نزدیکی روستای گنخک در۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد و یکی از بزرگ ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید. وجود آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین بخش گنبد است.

نخلستان ها

نخلستان های سر سبز مانند نگینی بر انگشتر این استان هستند. شهر دشتستان و آب پخش بیشترین تعداد نخل ها را در استان دارد. نخلستان‌ های سرسبز و سربه فلک کشیده ورودی شهر آب ‌پخش جلوه بسیار دیدنی به این منطقه داده است و هیچ مسافری را بدون توقف اجازه عبور نمی ‌دهد. وجود کانال‌ های پر آب‌ در دو سمت ورودی شهر آب ‌پخش، طراوت و نشاط خاصی به این منطقه بخشیده است تا مسافران نوروزی بتوانند از آب و طبیعت در کنار هم بهره ببرند. این نخلستان ها علاوه بر زیبایی خاص دارای تنوع بالا در خرما هستند. در این مناطق علاوه بر خرما، مرکبات، لیمو، انار و … نیز می روید.

سواحل زیبا

یکی از زیباترین جاذبه های بوشهر ساحل بی مانندش است. تقریبا ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است. این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می شود. می گویند سال ها قبل، یک سیاست مدار انگلیسی بوشهر را دریایی ترین شهر جهان توصیف کرده بود به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد و کرانه ای تشخیص داده نمی شود.

عمارت ملک

این عمارت تاریخی در فلکه بهمنی قرار دارد و در دوره قاجار به ‌دستور ملک ‌التجار (یکی از بازرگانان بزرگ) توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد. ملک التجار در یکی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یک فرانسوی، از خانه او خوشش آمد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌ های خود، این ساختمان باشکوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت می‌گیرد.

مدرسه سعادت

مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری مربوط به دوره قاجار است و یکی از جاذبه های بوشهر محسوب می شود. این مدرسه اولین مدرسه به سبک امروزی است که در جنوب ایران تاسیس شد. احمد خان دریابیگی حاکم بوشهر در سال ۱۲۷۸ هجری شمسی این مدرسه را تاسیس کرد. انسان های بزرگی در این مدرسه تحصیل کرده اند. روز تاسیس این مدرسه یعنی ۱۱ بهمن را روز بوشهر نامیده اند و چند سالی است که آن را جشن می گیرند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز