جاهای دیدنی یزد

۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۱۲:۱۳:۰۱
کد خبر: ۸۲۴۷۷۴
جاهای دیدنی یزد
شهر کویری یزد به زیبایی اغلب شهرهای خاورمیانه است. بادگیرهای شگفت‌انگیز سر به فلک کشیده و مکان‌های تاریخی متعدد، شهر تاریخی یزد را در فهرست جاهای دیدنی ایران قرار داده است. همراه ما باشید تا در این مطلب ۱۰ مکان از جاهای دیدنی یزد را به شما معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ شهر یزد پر از جاذبه های گردشگری است که مهمترین آنها عبارتند از :

مجموعه‌ی امیرچخماق

نماد معماری یزد، میدان امیرچخماق، در قلب شهر واقع شده است. ساختمان سه‌طبقه‌‌‌ی حول میدان با نمای چشمگیر و درخشندگی ایوان‌های زیبایش پس از غروب خورشید، جلوه‌گری می‌کند.

سابقه‌ی این بنا که یکی از بزرگ‌ترین حسینیه‌های کشور و از جاهای دیدنی یزد است، به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد؛ هرچند طی سال‌ها، چندین بار بازسازی شده است. اطراف میدان چندین بستنی‌فروشی معتبر از شما پذیرایی می‌کنند.

زورخانه‌ی صاحب‌الزمان

این بنای تاریخی پرطرفدار در شمال میدان امیرچخماق قرار دارد. در این زورخانه نه‌تنها می‌توانید حرکات ورزشکاران را تماشا کنید، بلکه می‌توانید از سقاخانه‌ی طبقه‌ی زیرین که متعلق به قرن ۱۵ است دیدن کنید و تأثیر بادگیرهای یزد را در خنک‌کردن فضا از نزدیک لمس کنید.

آتشکده‌ی زرتشتیان

یزد مرکز آیین زرتشت برای زرتشتیان ایران و جایگاه چندین بنا و مکان تاریخی زرتشتی است. آتشکده که مهم‌ترینِ این عمارت‌ها و ازجمله جاهای دیدنی یزد است، جایگاه آتشی است که بنا بر روایت‌ها از قرن پنجم پیش از میلاد شعله‌ور است.

دخمه

از دیگر مکان‌های شگفت‌انگیز زرتشتی گورستان زرتشتیان است که به دخمه معروف است و فاصله‌ی کمی از شهر دارد. برآمده از کویر باوقار، بنای گنبدی را با دو برج در کناره‌اش، هم‌راستای تپه‌های کویری می‌بینید. تا همین ۶۰ سال پیش بنابر سنت آیین زرتشت، اجساد مردگان در این بنا قرار می‌گرفت تا خوراک کرکس‌ها باشد و به‌تمامی به طبیعت بازگردد! این بنای متروک در میان تپه‌ها که حال‌وهوایی وهم‌آور خلق می‌کند، برای برخی از گردشگران خارجی یادآور خانه‌های مجموعه‌فیلم‌های جنگ‌ ستاره‌ای است.

چَک چَک

در فاصله‌ی ۷۰ کیلومتری یزد، درون کویر، مهم‌ترین عبادتگاه زرتشتیان قرار دارد. بنابر روایت‌ها نیک‌بانو دختر یزدگرد سوم در حال گریز از سپاه اعراب، در این مکان به خداوند پناه می‌برد و سپس تخته‌سنگی باز می‌شود و او را پنهان می‌کند! از آن پس قطره‌های آب از تخته‌سنگ چکه می‌کنند. ازاین‌رو عنوان «چک چک» به این مکان داده شده است. می‌گویند این قطره‌های آب اشک‌های کوه است که به یاد شاهدخت نیک‌بانو می‌ریزد!

شهر تاریخی یزد

بخش تاریخی یزد که هنوز هم پذیرای ساکنان شهر است، به‌خوبی محافظت شده است. خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های دالان‌مانند با دیوارهای برآمده و شکاف‌‌های سحرآمیزش، مکان شگفت‌انگیزی است برای پیاده‌روی شادمانه‌ی عصرگاهی. دیوارهای کاه‌گلی زردوقهوه‌ای به‌خوبی نشانه‌ی خشکی منطقه هستند. در این میان، بادگیرهای شهر نشان‌دهنده‌ی نبوغ و ابتکار معماری سنتی یزد است. اگر به سقف ساختمان‌ها دسترسی دارید، تماشای نمای چشمگیر شهر را از روی ‌بام از دست ندهید.

مسجد جامع

این مسجد خارق‌العاده را از تمام قسمت‌های شهر تاریخی می‌بینید. این بنا که متعلق به قرن ۱۴ میلادی است، بلندترین مناره‌ها را در تمام ایران دارد. کاشی‌کاری‌های ظریف آبی‌رنگ بنا نشان آشکار معماری ایرانی-اسلامی است. بخش‌هایی از مسجد قدمت بیشتری دارند و سابقه‌شان به قرن ۱۲ می‌رسد. از خطاطی و ریزه‌کاری‌های ایوان مسجد غافل نشوید.

باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد با فواره‌های متعدد، درختان سرو و انارش، آرامش و سکوت باغ‌ ایرانی را برایتان به‌ارمغان می‌آورد. این اقامتگاه قرن هجدهمی که یکی از جاهای دیدنی یزد است، سرشار از سایه‌ و نور و عمارت‌های زیباست و تمام سال از آن بازدید می‌کنند. بادگیر مرکزی باغ به بلندی ۳۳ متر و ردیف پنجره‌های شیشه‌رنگی که یادآور استوانه‌های زیبابین هستند، فضای هنرمندانه‌ی بی‌همتایی را خلق می‌کنند که مانند آن را به این زودی‌ها پیدا نمی‌کنید.

قلعه‌ی سریزد

به فاصله‌ی ۴۵ دقیقه از یزد در روستای سریزد بازمانده‌ی قلعه‌ای قرار دارد که یک جاذبه‌ی گردشگری دیگر است. این بنای دفاعی دوره‌ی ساسانیان با دیوار دولایه که در بعضی بخش‌ها ۳ طبقه دارد، به‌شکل عجیبی محفوظ مانده است. قلعه در دوره‌ی صفویه توسعه پیدا کرده اما بخش‌هایی از آن فرو ریخته است. پس از یکی‌دو ساعت گشت‌وگذار در قلعه برای‌تان روشن می‌شود که چرا شهر یزد از نظر تاریخی بی‌رقیب است.

روستای خرانَق

گشت شهر یزد و اطراف آن بدون دیدن روستای خرانق کامل نمی‌شود. این روستا با خانه‌های کاه‌گلی بیش از یک قرن قدمت دارد، اما امروزه تقریبا خالی از سکنه است. البته شاید عده‌ی کمی از اهالی روستا را درحال پرسه‌زنی ببینید. گردشگران آزادند که در گوشه‌وکنار روستا با زیبایی توصیف‌ناپذیرش بگردند. از مسجد قاجاری روستا و قنات باستانی دره‌ی پایین‌دست غافل نشوید.

 

نظر شما