با نظر مثبت کمیسیون اجتماعی مجلس طرح احیا سازمان ملی جوانان در دستور کار اصلی مجلس و دولت قرار گرفت؛

احیا راه خاتمی

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۲۸:۲۱
کد خبر: ۸۳۵۲۹۹
احیا راه خاتمی
اردیبهشت ماه سال 1396 بود که حسن روحانی طی دستوری به دکتر جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور از وی خواست اقدامات لازم برای احیای مجدد سازمان ملی جوانان کشور صورت پذیرد.

به گزارش برنا از اراک ،  در این دستور آمده بود که به منظور تمرکز بیشتر بر مسایل جوانان و با توجه به بررسی‌های انجام شده و ارزیابی عملکرد در ادوار مختلف، لازم است سازمان ملی جوانان کشور با مأموریت رسیدگی به امور جوانان و کمک به شکوفایی استعداد آنان در حوزه‌های مختلف و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، احیاء شود.  از آن پس احیاء سازمان ملی جوانان از خواسته‌های اصلی تشکل‌های دانشجویی و سازمان‌های مردم‌ نهاد بوده و در جلسات مختلف کارشناسی از سوی صاحب‌نظران امور اجتماعی مطرح می شد چرا که ادغام سیاسی سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش سبب شده بود تا مسائل جوانان به حاشیه رود و به نوعی مغفول باقی بماند. از همین رو با پیگیری های انجام شده نهایتا یکشنبه هفته جاری، کمیسیون اجتماعی مجلس طرح جداسازی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان را مورد بررسی قرار داد و با اکثریت آرا در یک قدمی صحن رسمی مجلس قرار گرفت.

طرح احیاء سازمان ملی جوانان در دستور کار مجلس قرار دارد

مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: با توجه به اینکه حوزه ورزش بسیار وسیع است، امور جوانان آن میزانی که مورد انتظار نمایندگان مجلس، دولت و جامعه بود، مورد توجه جدی قرار نگرفته است. در این خصوص 2 پیشنهاد داشت، یک پیشنهاد اینکه اقدامی در راستای تفکیک امور جوانان از وزارت وزرش و جوانان انجام ندهیم و تحت نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت کند اما با کامل کردن ساختار آن، اختیارات لازم بیشتر شود و اعتبارات آن نیز افزایش یابد. یک پیشنهاد دیگر این است که به علت آنکه فعالیت های امور جوانان زیر نظر وزارت ورزش و جوانان خروجی لازم را نداشته،  این حوزه تفکیک شود و به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت کند. طراحان این طرح، موضوع را به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند و این کمیسیون نیز به علت آنکه عملکرد سازمان ملی جوانان را در دوره ای که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می کرد، در مقایسه با دوره ای که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت داشت، بهتر ارزیابی کردند به تفکیک آن رأی دادند و قرار است که به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده و در دستور کار قرار بگیرد.

مقدسی افزود: زمانی که سازمان ملی جوانان زیر نظر نهاد ریاست جمهوری شکل گرفت و شورای عالی جوانان وجود داشت، اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور و استان ها صورت می گرفت. طراحان این طرح نیز به واسطه تجارب موفقی که سازمان ملی جوانان در دوره فعالیتی خود زیر نظر نهاد ریاست جمهوری داشته چنین طرحی را پیشنهاد داده و در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به آن رأی داده اند. احتمال قوی وجود دارد که این طرح با ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. طرح احیای سازمان ملی جوانان تا یک ماه آینده به صحن علنی مجلس خواهد آمد. آنچه که مورد توجه قرار دارد این است که امور جوانان بسیار گسترده است و گستره وسیعی دارد. انتظار جوانان این است که در حوزه های مختلف اعم از اشتغال، ازدواج، امور هنری، فرهنگی و آموزشی آنها توجه ویژه شود. بنابراین می طلبد که دولت بیش از گذشته به امور جوانان توجه کند چرا که تاکنون به امور جوانان آن طور که باید، توجه نشده و قشر جوان کشور از این موضوع گله مند است.

رویکرد اصلی وزارت ورزش و جوانان، احیا سازمان ملی جوانان است

عابد حقدادی، مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه برنامه وزارت ورزش و جوانان، احیای مجدد سازمان ملی جوانان است، گفت: اگر طرح احیاء سازمان ملی جوانان قابلیت اجرا نداشته باشد و مجلس شورای اسلامی، نهادهای قانونگذاری و نهادهای نظارتی با احیاء این سازمان مخالفت کنند، حوزه جوانان به صورت یک سازمان تابعه در وزارت ورزش و جوانان فعالیت خواهد کرد چرا که رویکرد و هدف اصلی وزارت خانه این است که سازمان ملی جوانان احیاء شود.

حقدادی افزود: اگر سازمان ملی جوانان مجدداً احیاء شود، در استان مرکزی این آمادگی را داریم که در ابتدا ساختمان مقابل فرمانداری شهرستان اراک را که تحت عنوان خانه سازمان های مردم نهاد اراک فعالیت می کند و به صورت استیجاری در اختیار اداره کل ورزش و جوانان این استان قرار دارد و همچنین سایر ملزومات اداری را برابر با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به سازمان ملی جوانان واگذار کنیم. همچنین خانه های جوان مستقر در سطح شهرستان های استان مرکزی را نیز به همین صورت به این سازمان واگذار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی که پس از انحلال سازمان ملی جوانان وارد مجموعه ورزش و جوانان شد را با آمادگی کامل به این سازمان باز خواهیم گرداند چرا که سازوکار مجموعه دولتی خواهد بود، نیروها تفکیک خواهند شد و برابر هماهنگی هایی که با سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام خواهیم داد، این نیروها به سازمان ملی جوانان باز خواهند گشت. البته این موضوع مستلزم آن است که به تصویب مراجع ذیصلاح و به تأیید شورای نگهبان برسد و در نهایت جهت اجرا به دولت ابلاغ شود.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی اظهار داشت: معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان در دوره فعالیت خود چندین طرح مناسب را در سطح استان مرکزی اجرایی کرده و چندین برنامه جدید را نیز برای سال 1398 پیش بینی کرده است. در بحث خانه های جوان در سال گذشته با تعاملاتی که با شهرداری ها و سایر سازمان ها و دستگاه های اجرایی داشته ایم، 4 خانه جوان در سطح استان مرکزی ایجاد کردیم و بحث مشارکت های اجتماعی و سازمان های مردم نهادی می توانند فعالیت های خود را در خانه های جوان برنامه ریزی و اجرا کنند.

حقدادی تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام شده این است که در سال 1397 موفق شدیم 19 سازمان مردم نهاد جدید را در استان مرکزی تأسیس کنیم. این سازمان های مردم نهاد در حوزه های فرهنگی، علمی، هنری، کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین در بخش های مختلف فعالیت می کنند تا بتوانند نقش مهم مشارکت های اجتماعی جوانان را در سطح استان مرکزی پررنگ تر کنند.

وی بیان داشت: همچنین یکی از فعالیت هایی که انجام شد طرح ابتکاری کتاب سال جوانان است که از برترین نویسندگان کتاب کشور تحت عنوان یک برنامه ملی در استان مرکزی تقدیر و تجلیل شود و در واقع با همکاری خانه کتاب ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هماهنگی ایجاد شده فی ما بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار این جوانان ارزیابی و داوری شوند و در نهایت از نویسندگان برتر قدردانی انجام پذیرد. طرح کتاب سال جوانان یک طرح ابتکاری است که ایده آن را اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی برای اولین بار در سطح کشور ارائه داده و فرایند آن را به مرحله اجرا در آورده است.  مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی تأکید کرد: در سال گذشته حدود 230 کارگاه قبل و بعد از ازدواج در سطح استان مرکزی برگزار شده است. مراکز مشاوره ازدواج را نیز از 2 مرکز به 3 مرکز ارتقاء داده ایم و در حال حاضر با پیگیری های انجام شده 3 مرکز مشاوره ازدواج از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت کرده اند و در سطح استان مرکزی بحث آموزش ها و مشاوره های ازدواج را پیگیری می کنند. همچنین در سطح استان مرکزی 9559 مورد تسهیلات ازدواج توسط بانک های عامل پرداخت شده است که بر روند اعطای این میزان تسهیلات نظارت داشته ایم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در پایان گفت: در سال 1397 برابر آنچه که قانونی گفته است، موظفه بوده ایم که حداقل 10 ستاد ساماندهی امور جوانان را در سطح استان مرکزی برگزار کنیم که بر مبنای آن در سال گذشته 10 جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور استاندار مرکزی تشکیل شد که در این جلسات تصمیمات بسیار مناسبی اخذ شده است.

خبرنگار: شایسته سلامی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز