ایستاده در سیل حوادث

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۳۴:۱۲
کد خبر: ۸۳۵۳۶۲
ایستاده در سیل حوادث
اگر توجهات فصلی برخی نهادها و شخصیت ها نسبت به جوانان را کنار بگذاریم یا حتی از آن چشم پوشی کنیم، هفته جوان امسال نسبت به قبل، قابل تر و ارزنده تر است.

سخن را با تاکیدات قابل تامل رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب آغاز می کنم؛ چرا که این بیانیه برای جوانان، دعوت جدی به اندیشیدن است و جوان اندیشمند، ذخیره این کشور و این نظام است. چهل سال از پیروزی انقلاب گذشته است و اما ما جوانان فرصت خوشحالی و جشن و سرور نداریم و کارهای بسیاری در پیش است. انقلاب اسلامی ایران مجدد نیاز به جوانان دارد. چون جوانان محل بروز این دو واقعیت هستند: «استقامت» و «قیام». جوانان کسانی هستند که بر بستر انقلاب پرورده و تربیت شده اند و انقلاب اول، هر آنچه داشته در وجود آن ها تثبیت کرده و حالا این نسل بنا دارد گام دوم را بردارد. معتقدم روند کنونی کشور بیش از آنکه ناشی از عوامل بیرونی باشد، عوامل درونی دارد و آن، عدم توجه گسترده به قوه جوانیست. در گام دوم انقلاب، هر مشکل یا معضلی که مطرح گردد، حل آن به جوانان سپرده شده است. تکلیف امروز جوان، هویت آینده کشور و پاسداری از امید است. امیدی که برای جامعه ما بسیار ضروری است و اهتمام به ارزش های والای ملی، دینی و انسانی را میطلبد.

      صحبت از ارتقای هویت آینده کشور به دست جوانان، صحبت از مشارکت این نسل در توسعه همه جانبه کشور است. در تمامی کشورهای پیشرفته، توجه و تمرکز بر نخبه‌گرایی جوانان، فراهم‌سازی تسهیلات و امکانات لازم آموزشی، تربیتی و پزشکی، سرمایه‌گذاری روی رشد استعداد جوانان، الگوسازی جوانان و متوجه‌سازی آن‌ها به انجام مسئولیت‌های خطیرشان، نقطه عطفی در مشارکت های نسل جدید در روند مردم سالاری و ارزش های رایج کشور است. یکی از شاخص‌های توسعه‌ی انسانی سازمان ملل متحد که از طریق آن میزان توسعه و رفاه در کشورها ارزیابی می‌گردد، موجودیت جمعیت جوان است که یک عامل جدی تغییر، تحول و توسعه در تمام ابعاد پنداشته می‌شود.کشورهایی که جمعیت جوان‌شان را مدیریت سالم نموده و از آن استفاده مثبت نمودند به رفاه و توسعه دست یافتند اما کشورهایی که در این زمینه موفق نبودند، جمعیت جوان به یک چالش جدی فراراه ثبات و انکشاف اقتصادی-اجتماعی مبدل گردیده است. لذا اهتمام به این مسئله بسی ضرورت دارد که آینده جمهوری اسلامی ایران و تداوم ثبات حسنه امروز، در گرو ظرفیت‌سازی و ایجاد انگیزه‌های سالم برای سهم و مشارکت واقعی جوانان است و ملت هایی در تاریخ موفق بوده اند که بیشترین میزان اعتماد را به جوانان کرده اند.

در هر حرکتى که از استعدادهاى فکرى و نهفته‌ى قشر جوان به‌صورت اصولى و صحیح بهره‌بردارى شده است، دستاوردهاى بسیار مهم و ارزشمندى هم به‌دست آمده است؛ و درست زمانى که هدایت و رهبرى گروه‌هاى جوان به دست افراد قدرت‌طلب سپرده شده، صحنه‌هاى بسیار تاسف‌بارى به‌وقوع پیوسته است.

       متاسفانه امروز آنچنان که باید به نسل جوان و نوجوان کشور اعتماد کمى می‌شود و غالباً حتى نخبگان و فرهیختگان این قشر هم که سِمت‌هاى مشورتى سازمان‌ها و ارگان‌هاى دولتى منصوب مى‌شوند، قادر به اجرایى کردن ایده‌ها و طرح‌هاى خود نیستند! مدیران ما باید ظرفیت‌هاى عظیم این قشر را باور داشته باشند و همچون بزرگان این انقلاب، راه را براى ورود جوانان به عرصه‌هاى مختلف اجتماعى هموار سازند. حل مشکلات مربوط به جوانان نیازمند همکارى تمامى دستگاه‌هاست. مسایل و مشکلات جوانان چندوجهى است که باید با مراقبت و هدف‌گذارى مطلوب علاوه بر جلوگیرى از آسیب‌هاى اجتماعى و فراهم کردن اوقات فراغت مناسب، بتوانیم مشکل اشتغال و ازدواج آن‌ها را برطرف کنیم و انجام این‌کار هم از عهده یک نهاد خارج است و همکارى و مساعدت همه دستگاه‌ها را مى‌طلبد.

       ایران، کشوری جوان و پویاست. اما باید بدانیم که این جوانی همیشگی نیست و بقول فرمایش مولا علی(ع)، جوانی پلی میان کودکی و پیری است و اگر نتوانیم طى یکى دو سال آینده از ظرفیت و پتانسیل جوانان بهره ببریم، دیگر فرصت جبران نداریم. هفته جوان مبارک.

علی صمدی جوان

رییس مجمع مشورتی جوانان مشهد و مشاور فرماندار مشهد در امور جوانان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز