با حضور معاون سیاسی استاندار قزوین:

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در قزوین رونمایی شد

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۲:۰۴:۱۳
کد خبر: ۸۴۷۴۲۳
سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در قزوین رونمایی شد
سند ارتقای وضعیت زنان قزوین روز شنبه با حضور منوچهر حبیبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از بانوان فعال استان تشریح و رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری روز شنبه در حاشیه رونمایی از این سند که در نخستین نشست کارگروه تخصصی زنان و خانواده سال ٩٨ انجام شد، گفت: در این سند به توصیف وضع موجود زنان و خانواده در سطح استان در ابعاد جمعیت شناسی و وضعیت اقتصادی، توصیف وضع اجتماعی، وضعیت مشارکت سیاسی زنان و مشارکت مدنی پرداخته شده است.

ربیعی افزود: اطلاعات این سند از طریق سازمانها و دستگاه های مختلف جمع آوری و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با میانگین شاخص های کشوری مقایسه شده است.

وی ادامه داد: مسایل کلیدی زنان و خانواده استان از جمله افزایش خانوارهای زن سرپرست، نرخ اشتغال کم زنان و بیکاری آنان در گروه های شغلی، بالا بودن نرخ بیکاری زنان، فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی، کاهش ازدواج، افزایش طلاق، فقدان مطلوبیت سطح بهداشت و سلامت که گرچه روند آن از سال ٨۵ تا ٩۵ افزایشی بوده ولی کافی نیست و افزایش مسایل اجتماعی در این سند احصا شده و پس از تجزیه و تحلیل مسایل با تاکید بر علل و زنجیره عوامل به ترسیم وضع مطلوب در آن پرداخته شده است.

ربیعی افزود: در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده علتها و عوامل شناسایی شده در بخشهای مختلف همراه با برنامه های تغییر، ارایه شده اند، به عنوان مثال به علل پایین بودن نرخ مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ناشی از ناآگاهی، فقدان حمایت اجتماعی و دولتی، بافت سنتی و مرد سالار استان قزوین و همچنین فقدان اعتماد به نفس زنان اشاره شده است.

وی با اشاره به شاخصه اعتیاد زنان در این سند، گفت: از سال 80 تا 95 روند دستگیری معتادان زن در استان قزوین نوسان داشته ولی اعتیاد زنان استان از اعتیاد زنان کل کشور در این سال های مورد بررسی به جز سال 90 کمتر بوده است.

به گفته ربیعی طبق پژوهش های صورت گرفته خودکشی زنان استان از سال 80 تا 95 از خودکشی مردان استان و همچنین از خودکشی زنان کشور کمتر بوده است.

وی به آمار دیگری از این سند اشاره کرد و گفت: در تمام سال ها میزان فرار زنان استان از میزان فرار زنان کشور کمتر بوده و میزان قتل زنان استان نیز از میزان قتل زنان کل کشور کمتر بوده است.

ربیعی همچنین با اشاره به وضعیت مشارکت مدنی زنان استان نیز افزود: در سال های 93 تا 96 کل سمن های زن استان و کشور روند صعودی داشته و طی این سال ها افزایش محسوسی یافته است.

در ادامه این نشست پژوهش های اولویت دار حوزه زنان و خانواده، بایدها و نبایدهای کسب و کار ویژه زنان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار و همچنین اجرای طرح کاهش آسیبهای اجتماعی نیز مطرح شد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز