دستگیری ۲۵۶ نفر به جرم حفاری غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۱۳:۲۸:۰۲
کد خبر: ۸۴۷۹۷۴
دستگیری ۲۵۶ نفر به جرم حفاری غیرمجاز در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 256 نفر در مدت 2 سال گذشته تاکنون، به جرم حفاری غیرمجاز برای یافتن اشیای عتیقه در این استان دستگیر شدند که پنج نفر آن ها نیز زن بوده اند.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمود باقری روز شنبه در نشست با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد، به مناسبت 28 اردیبهشت ماه روز موزه، در یاسوج  گفت: در مدت 2 سال گذشته تاکنون، در این استان 40 دستگاه فلزیاب از متخلفان کشف و 75 فقره پرونده نیز در راستای حفاری های غیرمجاز تشکیل شد.
وی افزود: سال 97، بزرگترین باند قاچاق اشیای عتیقه در این استان با 12 عضو دستگیر شدند که 6 نفر از آنها خارج از استان و 6 نفر هم استانی بودند و از آن ها سه قبضه اسلحه و یک دستگاه فلز یاب کشف و ضبط شد.
باقری با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته که می تواند باعث جذب هزاران گردشگر و رونق اقتصادی شود، بیان کرد: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه های این سازمان است.
وی عنوان کرد: ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال 98 در حوزه میراث فرهنگی 22 اثر تاریخی این استان ثبت ملی شدند و چهار اثر نیز تعیین حریم و سه اثر تاریخی مرمت خواهند شد.
وی ابراز داشت: برای بازسازی و مرمت بافت قدیمی و تاریخی شهر دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد و بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود مبلغ 100 میلیارد ریال اختصاص داده شد.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
این بافت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
باقری تصریح کرد: عملیات اجرایی ساختمان موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز و با تلاش های بسیار در سال های اخیر استاندارد سازی مناسب انجام شد و اینک ساخت ویترین های آن در دست اجراست.
سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفالی و فلزی مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هم اینک نیز 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه باستان شناسی فعلی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده و در کشور منحصر به فرد است.
از این تعداد 2 هزار و 237 قطعه آن ثبت شده، 444 در حال مطالعه و 76 شیء نیز بدل است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز