آیا شبکه های اجتماعی در افسردگی نوجوانان نقش دارند؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۴:۳۰:۵۲
کد خبر: ۸۷۳۴۰۳
آیا شبکه های اجتماعی در افسردگی نوجوانان نقش دارند؟
پژوهشگران "دانشگاه مونترآل"(Université de Montréal) کانادا در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند یکی از دلایل افسردگی نوجوانان مدت زمان استفاده آنها از شبکه‌های اجتماعی است و استفاده طولانی مدت از این شبکه‌ها می‌تواند سبب افسردگی آنها شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پژوهشگران کانادایی در مطالعه اخیر خود هزاران نوجوان کانادایی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند نوجوانانی که به مدت طولانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند احتمال افسردگی در آنها زیاد است و این در حالی است که احتمال ابتلا به افسردگی در نوجوانانی که بازی‌های ویدیوئی انجام می‌دهند و با رایانه کار می‌کنند، کم است.

طی این مطالعه پژوهشگران نزدیک به ۴۰۰۰ فرد ۱۲ ساله را به مدت چهار سال مورد بررسی و مطالعه قرار دادند و از هر یک از این افراد درخواست کردند تا هر سال یک پرسش‌نامه را پر کنند و طی آن درباره زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، رایانه و حال روحی خود توضیح دهند.

پس از انجام بررسی‌ها پژوهشگران دریافتند استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی بیش از بقیه با افسردگی مرتبط بود و بازی‌های ویدیوئی، رایانه و تماشای تلویزیون با افسردگی ارتباط بسیار پایینی داشت.

به گفته محققان شبکه‌های اجتماعی به طور بالقوه باعث آسیب به سلامت روان نوجوانان می‌شوند چرا که ممکن است در آنها مواردی را مشاهده کنند که تصویر واقعی زندگی انسانها نیست اما آنها خلاف این را درک می‌کنند و خود را با آن افراد مقایسه می‌کنند و هنگامیکه نمی‌توانند به آن موقعیت‌ها دست یابند، ناراحت شده و احتمال افسردگی در آنها افزایش می‌یابد.

 

نظر شما