اختصاص ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت زعفران

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۰:۲۱:۵۲
کد خبر: ۸۸۰۷۴۷
اختصاص ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت زعفران
در شهرستان خمین یک شرکت تعاونی زعفران ثبت شده و ۱۷۰ کشاورز درخواست کشت زعفران در ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان دارد، برای کشت این میزان مساحت زعفران، هم‌اکنون به پیاز آن نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجید آنجفی ظهر امروز در کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی با اشاره به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در استان، جهاد کشاورزی استان مجری توسعه کشت گیاهان دارویی در استان است.

وی افزود: نوع گیاه دارویی کشت شده در استان به عنوان مزیت برای استان بوده، بر همین اساس گیاهان دارویی مزیت‌دار استان مشخص است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در بند الف تبصره 18 تسهیلات جهاد کشاورزی، اولویت ارائه تسهیلات جهاد کشاورزی به طرح‌های گلخانه‌ها بوده و تاکنون 20 درصد از اعتبارات این حوزه استان ابلاغ شده که همه آن جذب شده است.

آنجفی بیان کرد: درخواست داریم اجازه پذیرش درخواست در دیگر حوزه به جهاد کشاورزی استان داده شود.

وی عنوان کرد: تولید زعفران و گل‌محمدی در برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی بوده که در استان مرکزی هم در اولویت قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در شهرستان خمین یک شرکت تعاونی زعفران ثبت شده و 170 کشاورز درخواست کشت زعفران در 200 هکتار از اراضی این شهرستان دارد، برای کشت این میزان مساحت زعفران، هم‌اکنون  به پیاز آن نیاز داریم، اگر پیاز این گیاه تامین نشود یک سال کشت این گیاه عقب می‌افتد.

آنجفی ادامه داد: ایجاد این تعاونی می‌تواند یک طرح الگویی در استان و کشور باشد، در این شرکت تعاونی زعفران در شهرستان خمین، تمام مراحل کشت، فرآوری و صادرات خارجی آن نیز دیده شده است.

همچنین علی‌اصغر زارعی ظهر امروز در کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی  با اشاره به تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی اظهار داشت: هم‌اکنون یک هزار و 572 هکتار از اراضی استان مرکزی تحت کشت گیاهان دارویی قرار دارد که 302 هکتار از این اراضی تحت کشت انواع گیاهان دارویی، 990 هکتار گل محمدی و 280 هکتار زیر کشت گیاه زعفران قرار دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: هم‌اکنون 320 هکتار از اراضی تحت کشت گیاهان دارویی استان تحت کشت آویشن، مریم‌گلی، مرزنجوش، زوفا، نعناع فلفلی، اسطوخدوس، رزماری، گل‌گاوزبان، بابونه و غیره بوده که سال گذشته 448 تن محصول تولید شده است.

وی تصریح کرد:  از مجموع اراضی تحت کشت گل‌محمدی در استان 625 هکتار تحت کشت گل محمدی بارور و مابقی غیربارور بوده و سالانه  2 هزار و 100 تن گل از این اراضی برداشت شده و استان مرکزی در زمینه تولید این محصول رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.

زارعی بیان کرد: از مجموع مساحت زیر کشت زعفران در استان  202 هکتار بارور و مابقی غیر بارور است، سالانه 820 کیلوگرم محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اهداف کمی و کیفی سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تولید و کشت گیاهان دارویی تولید و تامین نهاده‌های مورد نیاز، افزایش سطح و تولید در عرصه‌های زراعی و منابع طبیعی، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد و توسعه بازار و برندسازی در قالب سازمان‌های تعاونی، خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیر اموز باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: براساس ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی امسال افزایش توسعه گیاهان دارویی آبی در استان به میزان 625 هکتار، توسعه گیاهان دارویی دیم به میزان 99 هکتار، زعفران 40 هکتار، گل محمدی آبی 100 هکتار و گل محمدی دیم به میزان 36 هکتار انجام می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز