محمد ابراهیم الهی تبار:

اولویت آسیب های اجتماعی کرمانشاه بحث حاشیه نشینی است

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۷:۱۱:۲۳
کد خبر: ۸۸۱۲۴۵
اولویت آسیب های اجتماعی کرمانشاه بحث حاشیه نشینی است
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به عنوان یکی از حوزه های درگیر در آسیب های اجتماعی، با اولویت های 5 گانه حاشیه نشینی ، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و نقاط بحرانی آغاز به اقدام در این مسیر کارشناسانه و هدفمند نمود که اولویت آنها بحث حاشیه نشینی بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در یادداشتی نوشته است: بدون شک و بی اغراق یکی از اقدامات بزرگ دولت تدبیر و امید برجسته سازی موضوع آسیب های اجتماعی و در صدر اهمیت قرار دادن آن برای تصمیم گیران کلان کشور بوده است. به نحوی که در آغاز دولت، وزیر کشور با آسیب شناسی کارشناسانه و تبیین بجا و مجاب کننده در قالب گزارشی به مقامات عالی نظام، مجموعه نهادها و مسئولان کلان را متمرکز مساله کرد. خط درشت  این اهتمام نیز تعبیر رهبر انقلاب مبنی بر 20 سال عقب افتادن کشور از مساله آسیب های اجتماعی بوده است.

با این سطح توجه و تمرکز، استان کرمانشاه نیز به عنوان یکی از حوزه های درگیر در آسیب های اجتماعی، با اولویت های 5 گانه حاشیه نشینی ، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و نقاط بحرانی آغاز به اقدام در این مسیر کارشناسانه و هدفمند نمود که اولویت آنها بحث حاشیه نشینی بوده است.

استان کرمانشاه با عملکرد خود در تمرکز بر موارد یادشده به ویژه سکونت گاههای غیر رسمی- به عنوان مساله اولویت دار استان- توانسته اعتماد و اطمینان شورای اجتماعی کشور را با جذب منابع دریافت کند. به نحوی که موضوع حاشیه نشینی با فعالیت 5 دفتر تسهیلگری در کرمانشاه دنبال شد و امروز باعث امیدواری است که اعلام می شود کرمانشاه به مرحله دوم توانمندسازی حاشیه نشین هارسیده و دفاتر تسهیل گری عملیات و اقدام خود را در این مرحله با ایجاد 4 دفتر جدید شروع کرده اند.

توضیح آنکه 5 دفتری که در سال 97 شروع بکار کردند با شناسایی کامل خصوصیات محلات، اطلاعات لازم برای هر گونه فعالیت اجتماعی ، فرهنگی ، زیرساختی و غیره را به طور کارشناسانه مهیا نموده اند. علاوه بر این، دفاتر تسهیل گری، در 3 مرحله که مرحله دوم آن دارای 7 گام اساسی از ورود محلات تا توانمندسازی و بالا بردن تاب آور ی و پیگیری مشکلات مردم را دربرمی گیرد فعالیت دارند.

گام دوم در محور سکونت گاههای غیر رسمی مرحله ای اساسی و نقطه عطفی در دگردیسی ترکیب اجتماعی کرمانشاه خواهد بود چرا که این دوران ورود به مرحله توسعه درون زا با استفاده از توان اجتماعی و گام گذاشتن در عصر هدایت گری دولت تعریف می شود که نتیجه آن توسعه اقتصادی و حرکت مستقل جامعه خواهد بود. این اقدام البته با 4 دهه تاخیر در ایران روی می دهد اما درک اهمیت آن برای استمرار حرکت های اصلاح گرانه و آسیب زدا ضرورت دارد.

از این رو مرحله دوم توانمندسازی سکونت گاههای غیر رسمی که در واقع اصلی ترین مرحله کار محسوب می شود جدیت و اهتمام دستگاهها و نهادها را می طلبد که با مدیریتی متعهدانه و قائل به اهمیت موضوع، پای کار بوده و در محلات نقش آفرین شوند.

تجلیل کرمانشاه از قهرمان ملی

هفته گذشته یکی از رویدادهایی که فضای استان را عطرآگین و متبرک کرد تشییع پیکر شهید والامقام سرلشگر«حسین ادبیان» بود که قهرمان ارتش و سرباز اسلام از او یاد می شد. شهید ادبیان را به واقع آنگونه که باید و شاید در کشور به شایستگی شناسانده نشده است. قهرمانی که در رشادت،دلاوری، ایمان و وطن دوستی نمادی از غیرت پاک یک کُرد ایرانی بود و در سلحشوری، آبرو و اعتبار ارتش بشمار می رود. کرمانشاه هفته گذشته شهیدی را در آغوش گرفت که نفَس اش احیاگر روزهای مردانگی، ایستادگی و یادآور کرمانشاه غیور در دفاع از مام میهن و مرزبانی دیرین از کشور بود.

ادبیان و ادبیان ها هنوز هم در تاریخ و فرایند اجتماعی نقش آفرین اند و موید آن نیز حضور جوانان و مردمی بود که مشتاقانه پیکر او را در کرمانشاه تشییع کردند هرچند که می طلبید در تجلیل از این قهرمان ملی و استان، تدارک گسترده تری دیده می شد.

 بازگشت ادبیان پس از 38 سال، نه تنها به پدر و مادرش بلکه برای کرمانشاه نیز نشاط بخش و روحیه افزا بود تا یادمان نرود که به چه پیشینه پر افتخار و چه قهرمانانی تکیه داده ایم.

علمای اهل سنت ستون های وحدت اند

هفته گذشته گردهمایی ائمه جمعه اهل سنت استان فرصت نیکی برای گفتگو، هم اندیشی و تقریب دیدگاهها بود. علما و روحانیون اهل سنت استان کرمانشاه به واقع گروهی هستند که در روزهای سخت انقلاب و جنگ تحمیلی امتحان خود را پس داده و به نوعی نام خود را در تاریخ این خطه ماندگار کرده اند.

از این رو  امین و وفادار به انقلاب و آرمان های والای اسلامی هستند که با وجود این جایگاه رفیع ،انتظار از این مجموعه مضاعف است. در هنگامه ای که معاندان و بدخواهان از جوانب مختلف ایران اسلامی را مورد هجمه تبلیغاتی و روانی قرار داده اند یکی از امیدهای دسیسه ورزان، اختلاف افکنی بین فرق و مذاهب اسلامی و ایجاد انحرافات فکری و عقیدتی است. گذشته نیز نشان داده که توطئه گران از این مسیر چه خسارات و هزینه هایی را بر امت اسلامی بار آورده اند.

امروز نیز انتظار از ائمه جمعه و روحانیون اهل سنت استان، تمرکز بر وحدت جامعه اسلامی و تلاش برای دور نگه داشتن امت از دسایس تفرقه افکنانه است. البته این خواسته و مطالبه ای است که از هر طیف و مذهب اسلامی انتظار میرود. همجواری استان کرمانشاه با مناطق آلوده و مساله دار در عراق، همواره خطر حضور گروههای افراطی و برهم زننده وحدت را برای مناطق اهل سنت نشین در پی دارد. این مهم مسئولیت علمای اهل سنت و روحانیون را در تقویت اندیشه ها و عقاید وحدت گرا و زدایش افکار التقاطی و افراطی دوچندان کرده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز