وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گلستانی:

در حل مشکلات رسانه باید به تحولات جهش دار سال های اخیر توجه شود

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۱۷:۱۸:۳۵
کد خبر: ۸۸۲۵۱۴
در حل  مشکلات رسانه باید به تحولات جهش دار سال های اخیر توجه شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحولات پیش آمده در عرصه رسانه و گستردگی فضای مجازی گفت: تحولات پیش آمده بیشترعرصه رسانه را تحت تاثیر قرار داده است و بایستی با توجه بیشتر به متغیر ها به فکر حل مشکلات رسانه ها باشیم، در غیر این صورت مسائل رسانه با تحولات رخ داده به طور کامل حل شدنی نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در جمع اهالی رسانه گلستان به حادثه سیل گلستان و دیگر استان های کشور اشاره داشت و اظهار کرد: سهم رسانه های استانی در پوشش دقیق اخبارو همدلی ایجاد کردن در بین مردم بسیار قابل توجه بود.

وی تصریح کرد: سال 93 ضریب نفوذ اینترنت در ایران 20 درصد بود و در سال 98 این آمار به 86 درصد افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده یک تحول بزرگ در ایران می باشد که در مدت زمان کوتاهی و با شتاب جهش داری رخ داده است.

وی اضافه کرد: تحولات پیش آمده بیشترعرصه رسانه را تحت تاثیر قرار داده است و بایستی با توجه بیشتر به متغیر ها به فکر حل مشکلات رسانه ها باشیم، در غیر این صورت مسائل رسانه با تحولات رخ داده به طور کامل حل شدنی نیست.

وی در ادامه به کارکرد های رسانه اشاره کرد و افزود: کارکرد رسانه ها با توجه به سرعت اطلاعات مانند گذشته نخواهد بود و با توجه به اینکه  ضرایب تغییر کرده است، رسانه هایی باقی خواهند ماند که کارکردهای موثرتری داشته باشند.

صالحی ضمن بیان اینکه اطلاع رسانی یکی از کارکردهای رسانه است افزود: این کارکرد با توجه به گستردگی فضای مجازی دیگر مانند گذشته نخواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارکرد دوم رسانه که دیدگاه حزبی، جناحی و سیاسی است اشاره کرد و بیان داشت: رسانه هایی که در خدمت انتقال جریان سیاسی و افکار جناحی هستند حذف شدنی نیستند اما کمرنگ تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه ها در صورتی که بتوانند رکن توسعه باشند و بصورت یک نهاد اجتماعی فعال برای کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش توسعه نیافتگی فعالیت نمایند میتوانند ماندگار شوند.

صالحی بیان داشت: رسانه ها میتوانند برای تعیین افق استانی و جلب مشارکت و سرمایه گذاری در استان کمک کننده باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه سرانه درآمد در گلستان بسیار پایین تر از استان های دیگر است اظهار کرد: استان گلستان در تولیدات خام سهم بسزایی دارد و نیازمند گسترش فرآوری محصولات می باشد که سهم رسانه های استانی دراین حوزه بسیار مهم است و میتوانند مکمل توسعه استانی باشد.

وی اضافه کرد : این کار از عهده رسانه های پراکنده و مجازی خارج می باشد و بر عهده رسانه های معتبر و رسمی است.

 

 

 

نقش کاربردی نشریات استانی در توسعه با کشف مزیت های نسبی

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جایگاه نشریات استانی گفت: نشریات استانی در صورت کشف مزیت های نسبی میتوانند فرصت های مناسبی را کسب نمایند و در پیشبرد توسعه استان نقش کاربردی داشته باشند.

وی از آغاز بکار شورای حل اختلاف حوزه فرهنگ و رسانه خبر داد و افزود: در این شورا مسائل و شکایات مربوط به خبرنگاران قبل از وارد شدن به حوزه قضایی پیگیری خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در سال جاری سه برابر سهم سال گذشته تسهیلات به خبرنگاران گلستانی پرداخت خواهد شد.

نظر شما