قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی :

تحریف در عزاداری‌ها دغدغه اصلی فرهنگ عاشورایی است

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۹۵۲۲۵
تحریف در عزاداری‌ها دغدغه اصلی فرهنگ عاشورایی است
یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگ عاشورایی که مورد توجه شهید مطهری و بسیاری از عالمان دین از اول انقلاب تاکنون قرار گرفته تحریف در عزاداری‌ها است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی گفت: دشمن از بدو جریان عاشورا تاکنون برای تضعیف فرهنگ عاشورایی همواره به دنبال تحریف آن واقعه عظیم است زیرا ترویج فلسفه عاشورا بیانگر ضعف و نابودی آنها است.

وی ادامه داد: تقویت فرهنگ عاشورایی راهی برای رسیدن به نظام جهانی مهدی موعود(عج) است و با وجود فضای فناوری و مجازی یک روحانی و مبلغ حتی در روستا می‌تواند فلسفه قیام عاشورا را به جهانیان برساند و این فرصتی مغتنم است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تاریخ بیانگر دست‌اندازی و جلوگیری از عزارداری‌ها از زمان متوکل عباسی، رضاخان و سایر ظالمان در زمان کنونی است اما همواره این فرهنگ زنده مانده اما در مقابل دشمن هم بیکار ننشسته است.

وی ادامه داد: دشمن با ایجاد اتاق‌های فکر همواره قصد تحریف و انحراف را در عزاداری‌ها داشته و این تحریف‌ها تا حدودی هم به برخی مداحان رسوخ پیدا کرده که در روضه‌خوانی‌هایشان نمایان است.

امام جمعه موقت بیرجند به مداحان و مبلغان دین توصیه کرد: اصل جریان عاشورا را در روضه‌ها و مداحی‌ها بیان و از بازگو کردن روایت‌هایی که منبع درستی ندارد خودداری کنند.

وی تصریح کرد: بیان واقعیت عاشورا که پر از دلدادگی و آزادگی است خود به خود تاریکی‌ها را از بین خواهد برد اما بازگو کردن این مهم هم نیازمند شناخت دقیق گوینده جریان عاشورا است.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه برخی از صحبت‌ها با فرهنگ عاشورا همخوانی ندارد، اظهار داشت: شبهه‌افکنی امروز دشمن در بحث نذورات مردم و تبیین خواستگاه دینی آن بر همه معلوم و نذورات تعریف شده است.

وی افزود: امروز دشمن می‌خواهد با سوق دادن نذورات مردمی و شبهه‌افکنی بر پهن شدن سفره امام حسین (ع) به نوعی فرهنگ عاشورایی را زیرسوال ببرد غافل از اینکه نهادهای مردمی از اول انقلاب با دستور امام خمینی(ره) تاسیس شده و این نهادها در کمک به مظلومان و فقرا همواره فعال هستند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: نذورات مردم تعریف شده است و مومنان در ارتباط با کاری که انجام می‌دهند و تاثیر عزاداری‌ها معرفت و شناخت کامل دارند اما امامان جمعه و مبلغان به هیچ وجه نباید از توطئه دشمن غافل شوند.

وی با بیان اینکه مردم ایران در چهل ساله ابتدای انقلاب با بهره‌گیری از فرهنگ عاشورایی گام‌های بزرگی را در تقویت نظام برداشته اند، تصریح کرد: در گام دوم باید با نگاه بلند و بهره‌گیری از افتخارات ۴۰ ساله برخی از کاستی‌ها را جبران کنیم تا زمینه ظهور حضرت حجت (عج) را فراهم سازیم.

وی یادآور شد: با توجه به شبهه‌افکنی دشمنان بر اصل عاشورا، ائمه جمعه و مبلغان دین از ظرفیت فضای مجازی در تقویت فرهنگ عاشورایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: با عنایت به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(س) مومنان باید مجهز به قدرت همه جانبه شوند تا دشمن توان رویارویی با اسلام را نداشته باشد.

وی گفت: یکی از مولفه‌های به وجود آمدن قدرت دفاعی تسلط بر فضای مجازی با توجه به فناوری‌های روز است که ائمه جمعه با بکارگیری روابط‌عمومی‌های قوی باید موارد را رصد و در جهت تولید محتوای مناسب اقدام کنند.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه امروزه فضای مجازی به چاقوی دولبه تبدیل شده است، تصریح کرد: این فضا هم می‌تواند مورد استفاده بهینه قرار گیرد و هم چاقویی در دست زنگی مست باشد.

 

نظر شما