نیاز امروز جوانان ما آشنایی بیشتر با معارف عمیق کربلاست

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۱۳:۱۸:۲۷
کد خبر: ۸۹۶۴۵۷
نیاز امروز جوانان ما آشنایی بیشتر با معارف عمیق کربلاست
یک استاد حوزه نیاز امروز جوانان، دانشجویان و حتی حوزه های علمیه را آشنایی با معارف عمیق حادثه کربلا دانست.

به گزارش برنا؛ حجت الاسلام محمدعلی لیالی گفت: امروز جوانان، فرهیختگان، دانشجویان و حوزه های علمیه محتاج معارف عمیق حادثه کربلا هستند و اگر بتوانیم معارف اصیل و ناب نهفته در حادثه کربلا را به زبان رسانه و زبان امروزی برای نسل جوان و دانشگاهی مطرح کنیم، خدمت بزرگی را به اسلام اصیل انجام داده ایم.

وی از خطبا، اندیشمندان، مولفان، محققان و اصحاب رسانه و مطبوعات خواست تا به جنبه معارفی قیام امام حسین(ع) توجه کنند و این معارف را برای جوانان بیان کنند و بگویند که احیای سنت نبوی و سیره علوی از مهمترین اهداف آن حضرت در قیام عاشورا بوده است.

سردبیر ماهنامه دانشجویی پرسمان افزود: در مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان باید سنت نبوی و سیره علوی بیان شود و متن نهج البلاغه امیرمومنان(ع) و سخنان امام حسین(ع) از زمان حرکت آن حضرت به سوی مکه تا حادثه کربلا تبیین شود و سیدالشهدا(ع) نیز در این مسیر تاکید بر سخنرانی و آگاهی دادن به مردم را داشتند و لذا در مجالس عزای حسینی باید معارف عمیق این قیام تشریح شود.

وی تاکید کرد: در کنار توجه به بعد عاطفی و احساسی حماسه کربلا باید توجه به بعد معارفی حادثه کربلا داشت. چون مجموعه ای از معارف عمیق ناب برخاسته از قرآن و اهل بیت(ع) در آن وجود دارد و قیام سیدالشهدا(ع) مظهری از عقلانیت و حماسه و همچنین تلفیقی از عرفان، حماسه و شهادت برای چگونه زندگی کردن است.

لیالی همچنین گفت: امام حسین(ع) در موارد متعددی هدف و انگیزه قیام خود را مبارزه با خواری و ذلت مطرح کرده و فرمود که خواری و حقارت از ما اهل بیت(ع) به دور است و در سخنان خود تعابیر زیبایی همچون زندگی شرافتمندانه، زندگی عزتمندانه و همراه با افتخار و معرفت و تعالی دارند و لذا عنصر تعالی و تکامل و رنگ و بوی خدایی گرفتن در زندگی اهل بیت(ع) به ویژه زندگی امام حسین(ع) بسیار برجسته است.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره قیام سیدالشهدا(ع) گفت: یک نگاه جامعه شناختی به وضعیت حاکم در عصر سیدالشهدا(ع) و تحولات نخستین نیم قرن حیات جامعه اسلامی پیامبر(ص) نشان می دهد که جامعه آن روز گرفتار انحطاط شد، به گونه ای که گرفتار هنجارها و ارزش هایی شد که در واقع ضد هنجارها، ضد ارزش ها، پلیدی ها و پستی هایی بود که انحراف اصیل در معارف قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد کرد.

وی افزود: امام حسین(ع) در وصیت نامه خود فرمود که من برای ظلم و فساد قیام نکرده ام بلکه برای احیای امر به معروف و احیای سیره و سنت رسول خدا(ص) و پدرم قیام کرده ام و لذا از آنجا که سیره نبوی و سنت علوی در جامعه آن روز به فراموشی سپرده شد، امام(ع) قیام کرد تا سیره پیامبر و حضرت علی(ع) را در جامعه احیا کند.

لیالی در ادامه گفت: بر این اساس امام حسین(ع) کشته شدن برای احیای دین اسلام را برگزید و فرمود «اگر دین جدم با کشته شدن من باقی می ماند، ای شمشیرها مرا دریابید» و سیدالشهدا(ع) جان خود را در این راه فدا کرد تا اسلام ناب و اسلام پیامبر(ص) باقی بماند و معنای آن این است که باید با اسلام اموی مبارزه کرد.

وی اسلام اموی را اسلامی دانست که از شام برخاست و نماد و مظهر آن یزید و معاویه است و امروز این اسلام در قالب اسلام اشرافیت، اسلام تجمل، اسلام زر، اسلام زور و اسلام تزویز ظهور دارد و به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی است.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: امروز ما باید اسلام معاویه و کاخ سبز دمشق را در اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی و لندنی ببینیم.

لیالی در ادامه گفت: همانگونه که حضرت امام(ره) در مقابل اسلام آمریکایی از اسلام پابرهنگان، اسلام محرومان و اسلام کوخ نشینان و در یک کلام اسلام ناب محمدی(ص) سخن می گفت، باید توجه داشته باشیم که بیشترین یاران امام حسین(ع) و امیرمومنان(ع) را فقرا و محرومان تشکیل می دادند و‌ اهل بیت(ع) همواره به محرومان و یتیمان توجه می کردند.

وی در پایان گفت: معرفت عاشورا در این است که هنگام نذری دادن و خرج برای مجالس عزای حسینی به محرومان و فقرا و به تعبیر امام خمینی(ره) به مستضعفان و کوخ نشینان توجه کنیم و مبادا عزادار حسینی سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه بخوابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز